MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Materialer til anleggsbygging
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Materialer til anleggsbygging

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Materialer til anleggsbygging
    Posted: 15 september 2014 at 19:07
Jeg har gjennom mer enn 40 år i hobbyen forsøkt ulike tekniker for bygging av underlag til anlegget, fra sponplaten på 70 tallet, via åpen grid av 1x4" (ca) materialer med profiler av kryssfiner til helt anlegg laget av styrofoam (alt i N skala) - etter ideer fra amerikansk MJ litteratur. I tillegg har jeg lært mye gjennom medlemskapet i FREMO med bruk av kryssfiner for å lage modulkasser. Forhåpentligvis starter jeg på mitt første H0 anlegg i høst og planen er å lage det i seksjoner med bruk av åpen grid av 1x4" (tilsvarende); igjen inspirert av amerikanere på MR Video Plus.

Utfordringen er å finne høvlet materiale i god nok kvalitet på de lokale byggevarehusene (Obs og Byggmakker). Jeg kan heller ikke finne det amerikanerne kaller "Manosite" (pressete tynne, brune plater med en glatt og en ru flate), til bruk for bakgrunn og forgrunn.

Er det noen her på forumet som vet hvor det er mulig å kjøpe høykvalitets materiale i Bergen?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2014 at 19:30
Masonite, er ikke det omtrent det samme som huntonit? Har forøvrig ingen formening om hvor man får tak i høvlet materiale av høy kvalitet (har det samme problemet her jeg bor), men ser at det er flere og flere som heller sverger til å rippe egne bord av tykkere finerplater. Vet ikke om det kan være et alternativ..?

Angående det å skru i endeveden på finer, som jo er en utfordring, har jeg sett tipset om å bore hull og lime fast en treplugg på tvers i plata der skruen kommer, da vil pluggen gi godt feste for gjengene.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
tso View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tso Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2014 at 19:45
Du finner bord som er høvlet på alle kantene sammen med listverk. Kalles da glattkant, med mindre bergenserne har eget navn der borte
Prisen er naturlig nok noe høyere enn i 'grov-avdelinga'.

Trond S.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2014 at 20:13
Masonite og Huntonitt er samme sak. Det heter masonit i Sverige også.
Akkurat som Isopor og Frigolit. Merkenavn på samme produkt.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2014 at 21:24
Takk for gode svar. Huntonitt er visstnok et varemerke (tidligere Huntonitt AS) som bl a produserer malte og umalte panelplater, men materialet er det jeg er på jakt etter (riktignok uten panelprofiler)

Edited by Morten Jacobsen - 15 september 2014 at 21:25
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2014 at 08:10
Sjekk ut undertakplate/sutak i huntonit.
AT
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2014 at 08:26
På byggvarehuset her hos oss har de hatt huntonitt i 122 x 244 plater, flere tykkelser, det er kanskje de samme platene som AT nevner over her. Vi brukte 3mm til backdrop mener jeg å huske, siden de er enkle å skjære i, mulig det er bestillingsvare andre steder.

Høvlede bord / glattkant bør også være kurant å få tak i, men selv om prisen er en del høyere har jeg gjentatte ganger sett at også disse bordene er vindskeive. Det var derfor jeg tenkte kanskje rippede finerbord kunne være et alternativ, ser for meg at disse er rettere og mer stabile enn heltre plank.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2014 at 09:04
I Trondheim har jeg (hos Nilsson trelast) problemer med å få huntonitt, og blir henvist til MDF-plater i stedet. 
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2014 at 09:09
Min erfaring er at plank (høvlet eller ikke) i rammeverket i et anlegg lett kan medføre skjevheter og "salrygget" fasong. Vanlige treplanker kan (vil? ) bøye seg i begge retninger. Jeg har brukt atskillig tid på å forsøke å rette opp slike rammeverk.
Finer holder fasongen "sideveis" (i plateplanet), man må bare sørge for å stive platene opp med vinkel- eller T-konstruksjoner slik at de holder seg rette.

Alternativt har jeg også sett bruk at "plank" stivet opp med Huntonitt (eller tynn finer). Dette ser også ut til å holde fasongen.

Hilsen Halvor
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2014 at 09:10
Det er Hunton www.hunton.no/ som leverer huntonit her i landet.
Det har en rekke forskjellige produkter www.hunton.no/wp-content/uploads/2014/01/Produktoversikt_011013_WEB.pdf
Og i følge trasnportplanen, har de daglige leveranser til Bergen Smile

De platene du etterspør er i kategorien halvharde.

De porøse platene er vanlig å finne som innvendig kledning på rupanel i 50-tallshus, og det var (er?) flere som skar til slike som sporunderlag (i stedet for kork).
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2014 at 09:44
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

 

De porøse platene er vanlig å finne som innvendig kledning på rupanel i 50-tallshus, og det var (er?) flere som skar til slike som sporunderlag (i stedet for kork).

Ja, i TMJK bruker vi 12 mm porøse plater til sporunderlag. Nå får vi de også i 6 mm. Porøse plater er lyddempende, relativt billige, kan lett skjæres i, f.eks. for å lage skrått underlag for ballastkant, dreneringsgrøfter m.m. Dersom vi må selvbygge noe spor av tekniske eller estetiske grunner, er porøse plater også et greit underlag for skinnespikrene. 
Porøse asfaltplater kan også brukes til dette, men faller noe dyrere.

Jeg har selv skjært ut på snekkersag lange remser med ballastunderlag i porøse plater med innlagt skråkant, og delt langs etter på midten slik at de er lett å forme ved moderate kurver. Et par bilder av slike:




Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2014 at 09:45
Huntonitt har fra gammelt av blitt lagd i mange variasjoner på Vennesla ved Kristiansand.

Sjekk tilbudet og mulige leverandører her http://www.huntonit.no/
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.