MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Front Surface Mirror
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Front Surface Mirror

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Front Surface Mirror
    Posted: 12 september 2014 at 22:53
Til et prosjekt trenger jeg et speil der det reflekterende materialet ligger på fremsiden av glasset. På vanlige speil ligger det på baksiden av et gjennomsiktig glass.

På engesk kaller de slike speil "Front Surface Mirrors".

Jeg har selvsagt funnet noen som selger slike på nettet, men problemet er at portoen blir grusom, et 30X30cm speil kommer seg fort på 6-700kr + norsk moms.

Så derfor lurer jeg på om noen vet hvor man kan få tak i dette i Norge eller ihvertfall Europa.

Forslag?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2014 at 00:05
Strippe en gammel "overhead-prosjektor"? Jeg mener mange av de har (hadde) slike speil...

Hilsen Halvor
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2014 at 07:21
Originally posted by halvors halvors wrote:

Strippe en gammel "overhead-prosjektor"? Jeg mener mange av de har (hadde) slike speil...

Hilsen Halvor


Blir neppe stort nok, trenger et speil på 31x31 cm!
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2014 at 09:07
Har lest at man kan lage et FS-speil ved å fjerne beskyttelsesbelegget bak på vanlige speil, har du prøvd dette? Har aldri gjort det selv, og vet ikke hvordan kvaliteten eller holdbarheten er, men siden FS-speil i den størrelsen er såpass kostbare kan det kanskje være verdt å teste det ut på en vanlig speilflis eller noe lignende først..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2014 at 12:37
Det virker temmelig vanskelig å håndtere et flak på 31X31cm uten at det får bretter eller rifter.

Har oppdaget at det finnes FS-speil i akryl, tror disse er verd å sjekke ut siden porto er mye lavere, og faren for knusing i transport er vesentlig mindre.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2014 at 12:45
Jeg tror ikke det er snakk om å fjerne hele den reflekterende flaten, men å kun fjerne belegget (malingen) bakerst ved hjelp av tynner eller aceton. Har sett flere Youtube-videoer av dette, der har de stort sett arbeidet med mindre flater men prinsippet bør være det samme:

http://www.youtube.com/watch?v=RSBBjzttfzo

http://www.youtube.com/watch?v=Ot4VUKEevJg

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2014 at 06:34
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg tror ikke det er snakk om å fjerne hele den reflekterende flaten, men å kun fjerne belegget (malingen) bakerst ved hjelp av tynner eller aceton. Har sett flere Youtube-videoer av dette, der har de stort sett arbeidet med mindre flater men prinsippet bør være det samme:

http://www.youtube.com/watch?v=RSBBjzttfzo

http://www.youtube.com/watch?v=Ot4VUKEevJg



Sånn er det når man avfeier ting uten å sette seg inn i sakene!
Da er det vel stort sett et spørsmål om god tålmodighet og godt avtrekk...


Håvard H
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2014 at 12:21
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Til et prosjekt trenger jeg et speil der det reflekterende materialet ligger på fremsiden av glasset. På vanlige speil ligger det på baksiden av et gjennomsiktig glass.

På engesk kaller de slike speil "Front Surface Mirrors".

Jeg har selvsagt funnet noen som selger slike på nettet, men problemet er at portoen blir grusom, et 30X30cm speil kommer seg fort på 6-700kr + norsk moms.

Så derfor lurer jeg på om noen vet hvor man kan få tak i dette i Norge eller ihvertfall Europa.

Forslag?
 
Er det noe slikt som dette du er på jakt etter, eller er jeg på bærtur?
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2014 at 18:43
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Til et prosjekt trenger jeg et speil der det reflekterende materialet ligger på fremsiden av glasset. På vanlige speil ligger det på baksiden av et gjennomsiktig glass.

På engesk kaller de slike speil "Front Surface Mirrors".

Jeg har selvsagt funnet noen som selger slike på nettet, men problemet er at portoen blir grusom, et 30X30cm speil kommer seg fort på 6-700kr + norsk moms.

Så derfor lurer jeg på om noen vet hvor man kan få tak i dette i Norge eller ihvertfall Europa.

Forslag?

 
Er det noe slikt som dette du er på jakt etter, eller er jeg på bærtur?
 
 


Det er ikke dette vi snakker om, nei. Det jeg trenger er et speil som skal benyttes til å doble størrlesen på et diorama. Poenget med refleksjonsskiktet på fremsiden er at det da ikke blir noen glipe mellom objekter som står helt inntil speilet og speilbildet av disse.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2014 at 08:28
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Sånn er det når man avfeier ting uten å sette seg inn i sakene!
Da er det vel stort sett et spørsmål om god tålmodighet og godt avtrekk...


Håvard H


Svarer meg selv her. Det er ikke enkelt å fjerne belegget bak det reflekterende belegget. Det virker nemlig som om beskyttelsesbelegget og det reflekterende belegget er omtrent like lettoppløselige. Det blir omtrent som å fjerne bare det ytterste laget på en modell med to lag maling. Det kan nok gjøres med det riktige løsemiddelet og ekstrem tålmodighet, men det er en stor risiko for at man får flekker der det reflekterende belegget også forsvinner.

Siden jeg trenger et speil på ca. 32X32cm valgte jeg å skaffe meg et ordentelig speil. En modellbyggerkompis i Sverige hadde tilfeldigvis et slikt liggende, og fikk kjøpe det av ham for en OK pris.

Om jeg ikke allerede har nevnt det skal speilet benyttes i et titteskapsdiorama. Da trenger jeg bare å bygge halve rommet!

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.