MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - skjæring av isopor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

skjæring av isopor

 Post Reply Post Reply
Author
Hans-Ingve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans-Ingve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: skjæring av isopor
    Posted: 28 august 2005 at 16:43

noen som veit noen gode måter og skjære isopor på?

også hvordan man kan skjære detaljert?

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2005 at 16:47

Isopor.... Vel, en vanlig sag, men det blir mye støv. Jeg bruker kun styrofoam, og da bruker jeg en foamcutter, en varm tråd som smelter seg gjennom.

 

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2005 at 23:14

Hei Hans Ingve

Foamcutter kan godt brukes til Isopor (egentlig EPS - Expanded PolyStyrene). (Isopor, Jackopor, Sundolitt er handelsnavn for det samme). Ulempen er avgivelse av gass.

Selv bruker jeg linoleumskniv, med bladet helt trukket ut, til å skjære i platene. Med den har jeg full kontroll. Mine FREMO-moduler er utelukkende av EPS, både landskap, underlag for spor og veier.

Det blir en del bøss, men det kan gjøres litt mindre plagsomt ved å "fukte" EPS"en - da blir ikke kulene så statisk ladet. Bladene skal være meget skarpe for presisjonsskjæring, og må byttes relativt ofte. Men de kan ofte brukes til andre ting senere.

Flere bruker EPS til å lage fjell med, helt uten eller med minimalt dekke ovenpå. Hvis du skjærer, filer og/eller rasper opp overflaten på EPS, og så varmer den opp med en varmepistol, lar den kjølne, og varmer igen, så får du en ganske så utmerket stenstruktur. (Metode: Øystein Wiik). Tørkerullpapir dyppet i maling eller lim, og lagt på litt krøllet er en annen effektfull måte. (Metode: Øivind Eidsmoen)

Bruker du varmemetoden for å lage fjell, kan det anbefales å bruke såkallt flammehemmet EPS, da den er litt lettere å kontrollere. Den vanlige smelter litt for raskt. Uansett, sørg for rikelig med luft rundt elektriske komponenter som avgir varme.

 

 - et utmerket materiale til MJ.

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.