MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til plan?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til plan?

 Post Reply Post Reply
Author
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til plan?
    Posted: 07 september 2014 at 18:39
Hei
Jeg har et loftsrom på 2.5m x 6.5m hvor jeg gjerne skulle hatt en god "skinneplan". Jeg har søkt mye rundt på nettet, sett i bøker etc, men finner ikke noe som passer. Siden det er et loftsrom så er det skråtak i begge ender. Jeg ønsker ikke en plan som er for dyp, da jeg har litt problemer med ryggen.
Jeg har Märklin C skinner og endel K flexi skinner. Er det noen som har god erfaring med slikt som kan lage en plan for meg, eller kjenner til noen (mot betaling selvsagt)?

Jeg setter stor pris på enhver hjelp jeg kan få.

Mvh
Kenneth
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2014 at 07:57
Jeg finner en del bilder ved noe raske søk. For eksempel på google:
"model railroad loft"

På youtube ligger det en serie med instruksjonsvideoer fra "evarard junction". Han har vel rundt 20 episoder. Det er en stund siden jeg har sett de, men mener han bygger på et loft.

"Lyngheibanen" (som du finner under weblogger) er bygget under skråtak.

Marius
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2014 at 10:29
Takk for svar Marius Smile
Edvard Junction har jeg fulgt lenge, et fantastisk anlegg. Godt tips med Lyngheibanen, og jeg ser at han også har samme høydeproblemet. Et "sitteanlegg" fungerer nok greit. Problemet er at det ser ut som om det blir ganske dypt, altså at man må strekke seg ganske langt innover for å jobbe med skinner og landskap. Det er der ryggen min streiker Cry
Vet ikke helt hvor dypt det kan være før det blir vanskelig, og samtidig miste mye av mulighetene. Jeg har jo ikke lyst på et anlegg med et ett spors oval heller. Jeg begynte på et anlegg for et par år siden, og det har dybder på opptil 1.6m, da med en luke for å komme til. Dessverre må jeg demontere dette da jeg nå får så vondt av bøying og kryping på gulv. 

Er det noen som kan bistå meg i å designe en sporplan som kan bruke rommet på en god måte, og samtidig beholde ryggen? Jeg vil så nødig måtte gi opp hobbyen pga en trøblete rygg.

Krysser fingrene for at det er en dyktig sporplandesigner her Smile
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2014 at 11:37
Jeg tror du må oppgi noen flere spesifikasjoner skal vi kunne hjelpe deg. Du har oppgitt rommets mål, men siden det er skråtak må du si noe om hvilken høyde over gulvet du vil ha normalnivået for anlegget, hvor langt det på den høyden er mellom der anlegget i tilfellet treffer taket der, gjerne også takvinkelen. Siden du har problemer med å bøye deg langt inn, må du også si noe om hvor langt inn det er komfortabelt å nå ting, i den normalhøyden over gulvet du foretrekker. Plassering av vinduer, dører, trappoppgang o.l. er også nyttig å vite om.

Og så trenger vi litt om hva slags anlegg du vil ha, gjerne ut fra hva slags type MJ-er du er. Se min artikkel om dette her: http://sando.co/index.php?vis=203&nid=3
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2014 at 12:28
Litt erfaring fra Lyngheibanen:
Jeg kan klare å rekke ca. 80 cm inn over anlegget når det er i en høyde på opptil 90 cm over gulvet. Jeg har dybde på opp til 110 cm, men da kan jeg ikke nå inn til det innerste området for bygging osv. Derfor har jeg bygget anlegget med en løs del ytterst og en fast del innerst slik at jeg kan fjerne den ytterste delen for tilgang til det området som er nærmest veggen. Fungerer selvsagt kun for byggefasen, driftsproblemer må løses på annen måte.

Ellers er et annet problem at når man skal bøye seg innunder skråtaket så er det nærmest uunngåelig at man smeller hodet i taket fra tid til annen...

Hilsen Halvor
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2014 at 13:10
Takk for en flott artikkel Svein. Du setter virkelig søkelys på noe viktig, vi må ikke ha holdninger som gjør at vi skremmer bort andre, eller oss selv, fra hobbyen. Kjenner meg igjen i den "dette får jeg aldri til" tanken. Det har jeg heldigvis kommet over, og nå ser jeg heller andre folks arbeids som inspirasjon.

Men hvilken MJ'er er jeg. Jeg er nok en kombinasjon av Lokomotivføreren og Landskapsarkitekten. Jeg elsker å lage landskap og en god ramme rundt togene. Samtidig liker jeg godt å kjøre lokomotivenene rundt lokstall/BW og stasjonsområde. Litt Ole-Brumm ja.

Har prøvd å lage noen skisser med mål.




Håper det er litt lettere å se dimensjonene på rommet nå.

Som dere ser så er det bare 85-90cm klaring inn mot kneveggen. Jeg liker godt å bygge med L-girders, så benken blir ganske lav.

Takk for tilbakemeldingen Halvor. Jeg tror nok 80-90cm er maks av hva jeg kan ha i dybde, selv det virker litt mye spesielt der det er mye skråtak, og kan nok bli litt smertefult i lengden. Har selv fått endel kuler i hodet etter tak- og dragerstøt (enda godt jeg er tjukk i hue) LOL



Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2014 at 13:19
Noen bilder fra rommet (beklager rotet, men det er faktisk ryddet og det står en benk der allerede, men disse gav et bedre inntrykk av rommet).





Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2014 at 10:34
Hva tror dere om noe slikt?

Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2014 at 13:01
Hei!
Fin presentasjon som gir visuel oversikt, alltid en fordel med flest mulig mål. Er ingen ekspert selv og det er du som bestemmer hvordan du vil kjøre tog, men stoppestedet ved stasjonsbygget ovenfor industrisporet etter brukonstruksjonen, tenker jeg litt på. Er det et mulig alternativ og bygge om denne til fullverdig stasjon, slik at det kan være mulig å krysse tog der?

Vegar


Edited by Skiftetraktor - 17 november 2014 at 13:02
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.