MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di4 og Lyd
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di4 og Lyd

 Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di4 og Lyd
    Posted: 27 august 2005 at 18:06
Hentet min nye Di4 med lyd på posten i går, mitt første lok med lyd, og fekk i dag rigga meg til en sporbit for å teste loket. Dette var jaggu vanvittig kult! Satt med eit stort glis som ikkje ville forsvinne. Blir nok lyddekoder i fleire lok ja.
Men fann ut at det gjekk ann å slå av og på lyddekoderen med "bell" knappen på prodigy kontrollen min, og då kjøyre loket uten lyd.
Lurer på om det på nokon måte er skadelig for dekoderen og kjøre uten lyd, eller om man kan kan velge om man vil kjøyre med eller uten lyd?
Greit å kunne slå av lyden om det seinare blir mange lok med lyd, eller når minsten sover, mens far er på togrommet i seine nattetimer.
Mvh Egil
Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2005 at 18:38
Ikke noe problem å slå av lyden.
Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2005 at 15:54

Dersom lyden blir for sterk, går det også ann å endre CV63 for å justere volumet i hele 64 trinn.

Jeg har fått opplyst hos HobbyTrade at Di4 "snakker dansk". Lyden de har brukt er den samme som for ME. - Vet ikke helt om disse 2 lok er helt like lydmessig? Mener å ha lest på forumet at det er forskjell mellom dansk My og norsk Di3. Da er det kanskje også en forskjell mellom ME og Di4 også?

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2005 at 17:12
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Dersom lyden blir for sterk, går det også ann å endre CV63 for å justere volumet i hele 64 trinn.

Jeg har fått opplyst hos HobbyTrade at Di4 "snakker dansk". Lyden de har brukt er den samme som for ME. - Vet ikke helt om disse 2 lok er helt like lydmessig? Mener å ha lest på forumet at det er forskjell mellom dansk My og norsk Di3. Da er det kanskje også en forskjell mellom ME og Di4 også?

Sitter samme motoren i Me og Di4. Og låter ganske likt

Og 567 motor i Di3 og My"en så jeg kan ikke huske at det låter for forkjellig på Nohaben.

Danskene har også en Nohab litra Mx, forskjellen på denne og My forsett fra lufteventilene på siden, er motorytelsen. Men også her sitter det det en 567 motor. Stor nok forskjellen på Mx og Di3 er noe størren det er på My/Di3

A matter of life and death
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2005 at 13:49

Nå er også min Di 4 prøvekjørt!  (Med lyd!) WOW!!! 

Her står det jo hvordan lydvolumet endres.  men lyden somkommer fra loket er vel egentlig inneholdende mye diskant.  Er det noen som har erfaring med å justere ned lydtyrken i dette frekvensområdet (Med filter).  Det er jo ikke så rart når en tenker på høytalerens størrelse og evne til å få med seg bassen.  Noen som har erfaringer?

 

 

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2005 at 14:47
Flott modell og fin lyd, men vil du gjøre en test?

Still CV63 til veldig lavt (5). Øk så sakte hastigheten til du kommer til maks fart. Skjer det noe med lyden din da?

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2005 at 15:32

Skal testes, men sansynligvis først neste tirsdag!

 

 

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2005 at 15:44

Di. 3 og MY har nokså forskjellig lyd. Det er nok ikke alle som vil høre forskjellen men mange entusiaster hører det med en gang. Di. 602 er ganske lik de danske lokene og har så å si samme lyd.

Di. 4 og Me tror jeg er såpass like at jeg ikke tror det er noe særlig forskjell. Da jeg hørte ME i Danmark syntes jeg det var som å stå ved siden av en Di. 4.

Hilsen,
Laurenz

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.