MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modell i Drammen 1949
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modell i Drammen 1949

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modell i Drammen 1949
    Posted: 23 august 2014 at 00:01
Originally posted by krsven krsven wrote:

Jeg så modellen for ett år siden hos en bedrift i Drammen. Loket så ut for meg å være en fungerende livesteammodell - men uten noe konkret forbilde. Men at det har trekk fra norske loktyper ser man uten å legge godviljen til....


Hyggelig å høre at en så fin modell er tatt skikkelig vare på!
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 19:30
Jeg så modellen for ett år siden hos en bedrift i Drammen. Loket så ut for meg å være en fungerende livesteammodell - men uten noe konkret forbilde. Men at det har trekk fra norske loktyper ser man uten å legge godviljen til....
krsven
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 13:08
Sorry, jeg oppfattet akselrekkefølgen som 1'C, men ser nå ved nærmere ettersyn at det er 2'B. Men smalsporlok har aldri hatt vakuumbremser, så i tilfelle er det feil. Av bredsporlok med 2'B så er jo type 13 en med 2-akslet tender. Den er broren (søstra?)  til type 11. Men i begge tilfeller er det noe med proporsjonene som er feil. Både type 11 og 13 er mer langstrakte eller lave, enn modellen synes å være.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 12:30
Jeg synes det ligner mer på en norsk smalsporlokomotiv i proporsjonene f.eks Type XII, siden den har en 2-B akselanordning i motsetning til Type 11 som er en 2-C maskin. Begge typene har 2 akslet tender.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 10:39
Modellen har likhetstrekk med lok type 11 på normalspor, men det er også flere avvik, så vidt jeg kan se, bl.a. førerhusets vinduer. Jeg vil tro at dette enten har et forbilde i et utenlandsk lok, eller er litt "fri" i forhold til forbilder. På den annen side er det mange detaljer som peker i retning av at byggeren har god kjennskap til norske damplok. Vi ser norsk type vakuum-slanger stikke opp bak frontplogen, som i seg selv har et klart norsk preg. Donkraften ved røykskapet er slik norske damplok hadde.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 10:24

Jeg kom over dette bildet på oslobilder.no. Noen som kjenner opprinnelsen og historien bak loket? Er det modell av et norsk lok? 


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.