MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

sporplan

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: sporplan
    Posted: 16 august 2014 at 10:38
Finnes der noen tips, skjemaer om hvordan man bør legge opp en oversikt over vekslere for enklere kjøring og skifte av spor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 03:14
Spør du om hvordan sporvekslene bør plasseres på en standardstasjon f.eks.?
Back to Top
CKT-1 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote CKT-1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 11:44
Det finnes mange fine "forslag" til sporplan for stasjoner på Google Maps. Link til Dombås stasjon: https://www.google.no/maps/@62.0680738,9.1260187,535m/data=!3m1!1e3
-
Om du zoomer ut fra bildet og følger sporet mot Trondheim så ser du den spesielle løsningen for at sporet skal komme opp den bratte stigningen til fjellet. Dombås stasjon er ganske interessant fordi her er det trafikk med både el.lok og diesellok.
CKT
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 21:54
Originally posted by ses ses wrote:

Spør du om hvordan sporvekslene bør plasseres på en standardstasjon f.eks.?

Interessesant spørsmål, selv om det kanskje ikke det er det trådstarteren vil ha svar på. Men jeg og sikkert flere andre hadde likt å vite mer om det?
SOHo
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2014 at 09:28
Lurer på om det kanskje er kobling av kontrollpanel for fjernstyring av veksler trådstarter tenker på..? Fint hvis han kan komme på banen igjen med en avklaring, så vi slipper å famle i blindeSmile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2014 at 14:03
Hei igjen
 
Takk for engasjement.
Har nok forklart meg litt krøkkete.
 
Jeg har sett at mange har et flott "skjema" stående der hvor man naturlig står for å kjøre tog.
Dette "skjemaet" har en oversikt over alle vekslere med (tror jeg) nummer på den enkelte veksler slik at man hele tiden har oversikt over hvilken veksler som har hvilket nummer og dermed ikke går i surr når man skal skifte retning på spor.
Jeg kjører digitalt dersom det har noe betydning i denne sammenheng.
 
Håper dette forklarer litt merSmile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.