MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lps tømmervogner Skala Design - spørsmål deler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lps tømmervogner Skala Design - spørsmål deler

 Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lps tømmervogner Skala Design - spørsmål deler
    Posted: 07 juli 2014 at 17:25
I MJBV øst lages det for tiden et par eksemplarer av Lps-tømmervogner. Byggesett og -beskrivelse oppleves som helt utmerket, men vi lurte på del 11 - de ser ut som gangbaner i treverk sånn ved første øyekast, men klarer ikke å se i byggebeskrivelsen hvor de hører hjemme på vogna? Googling av bilder fra ferdigbygde vogner gir ikke noen oppklaring, så her må vi spørre på forumet. Smile



Del 11:



Edited by Lars Gjertsen - 07 juli 2014 at 17:33
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2014 at 18:28
Dette er del X11, del 11 er til nemsjakt. Jeg holder på å bygge min 18 vogn, har ikke brukt den delen på noen av vognene. Ellers vil jeg foreslå att du bytter ut 0,5mm nysølvtråden mellom nemsjaktene til 0.7mm. 0.5mm er litt for tynn.

Rune
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2014 at 18:33
Hei, på side 5 i manualen står det om denne delen.

Den brukes for å "fore opp" mellom 1x1 profilene og vognbunnen om man velger å ikke legge inn ekstrabunnen.

"
Velger man å kutte ut denne delen så vil det
oppstå et lite gap mellom hovedrammen og
de 1x1 mm profilene som er forklart senere.
Del X11 kan man da benytte for å bygge opp
for å få mer støtte.
"
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2014 at 19:22
Takker, Rune og Svein. :-)

Vognene bygges med ekstrabunnen, så dermed har vi ikke behov for del X11. Hva koblinger gjelder skal vi forsøke de nye koblingene beregnet for Fremo - myser litt på dem for tiden. Likevel er tips om forsterket tråd for NEM-sjakter nyttig, flere har sagt det samme.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 13:33
På Clas Ohlson har de forskjellige typer loddetinn, med og uten bly osv. Noen som kan fortelle meg hva jeg skal velge til Lps-byggingen?


Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 14:08
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

På Clas Ohlson har de forskjellige typer loddetinn, med og uten bly osv. Noen som kan fortelle meg hva jeg skal velge til Lps-byggingen?


Clahs Ohlson har ikke loddetinn egnet for modellbygging men kun for elektro dvs trådtinn med innlagt fluss.
Til modeller skal du bruke trådtinn uten fluss og separat loddevann.

Finnes i modellbutikker, Bauhaus.

Edit: slettet link til trådtinn da den også inneholdt flussmidddel.

Edited by TeVe - 01 september 2014 at 14:18
Terje V.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 14:27
Originally posted by TeVe TeVe wrote:




 [QUOTE] Clahs Ohlson har ikke loddetinn egnet for modellbygging men kun for elektro dvs trådtinn med innlagt fluss.
Til modeller skal du bruke trådtinn uten fluss og separat loddevann.

Finnes i modellbutikker, Bauhaus.

Edit: slettet link til trådtinn da den også inneholdt flussmidddel.



Ok, takk for svar.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.