MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Postvogn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Postvogn

 Post Reply Post Reply
Author
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Postvogn
    Posted: 24 juni 2014 at 20:04




Edited by VA - 17 november 2014 at 01:02
MVH

VA
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2014 at 22:07
Kan vel ikke gi deg noe svar, men lurer egentlig på om denne vogna er et vanskelig prosjekt? Ser ikke for meg at jeg er den fødte messingbygger, men akurat en norsk konduktørvogn i teak skulle jeg gjerne sett bak trekkraften min. Har en teak sovevogn fra Roco liggende som jeg gjerne skulle bygd om til DFo fra Steinar og Steinar.

Håper det er i orden at jeg kaster meg inn i tråden din på denne måten
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2014 at 19:50
Disse vognene er ikke vanskelig å bygge. Det som gjorde at jeg lurte litt på denne veggen var at det var en liten feil i etsingen. En slisse og tapp satt feil i forhold til hverandre.
Ellers er disse vognene enkle å bygge. God byggeveiledning.
MVH

VA
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2014 at 19:54
Er det noen som har bilde av hvordan dampvarmeslangene ser ut på disse teakvognene? Her lett på nettet, men ikke funnet noen gode bilder av dampvarmeslangene på disse vognene. Er demontert på alle bildene jeg finner.
MVH

VA
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2014 at 21:48
Originally posted by VA VA wrote:

Er det noen som har bilde av hvordan dampvarmeslangene ser ut på disse teakvognene? Her lett på nettet, men ikke funnet noen gode bilder av dampvarmeslangene på disse vognene. Er demontert på alle bildene jeg finner.

Dampvarme ble også brukt på eldre typer stålvogner, og slangene er naturligvis like for alle materielltyper. Dampvarmeslanger og koblingsutstyr er imidlertid helt annerledes i Norge enn i de fleste andre land.

Det er nok ikke så lett å finne bilder av dampvarmeslanger som er i bruk og koblet mellom vogner. Etter bestemmelsene skal slanger på vogner demonteres når de ikke er i bruk. Bare under skifting med vogner som straks skal kobles sammen igjen og dampvarmen straks brukes tillates slanger å henge på, den ledige enden av slangen skal (skulle) da henges opp i en liten kjettingring som er (var) hengt på det ene sikkerhetsjernet.
Når vogner er koblet sammen og dampvarmeslanger påsatt "forsvinner" de jo innimellom bremseslanger og buffere, og er ikke så lette å verken se eller fotografere.
Bare på lokomotiver kan dampvarmeslanger henge på når de ikke er i bruk, og bare hvis lokomotivet har spesiell blindkobling for opphenging av slangen.

Her et bilde av dampvarmeslange opphengt i blindkobling på 24b 236:


Når slangene er koblet mellom vogner strekkese de noe ut i forhold til opphenging i blindkobling.

Lokomotiver har ikke avstengingskran ved slangekoblingen. Her et bilde av koblingskran for dampvarme på CDFo 295:


Dampvarmekranen er alltid plassert mellom koblingen og bremseslangen og på venstre side av koblingen når man ser mot enden av vognen. Dermed blir dampvarmeslangen mellom vognene hengende diagonalt på skrå under koblingen.
Kranen er en alminnelig kikkran. Den har en gjengestuss ytterst hvor slangen skrus innpå med alminnelig koblingsmutter. I utgangspunktet skal kranen stå rett opp, men ofte er de litt skjeve fordi de bare er skrudd rett inn på en gjenget rørende og derfor må trekkes skikkelig til for å bli tette.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2014 at 10:05
Takk for et svært interessant innlegg. Forstår nå hvorfor det var vanskelig å finne bilder. Jeg visste lite om dette.

Har forstått at denne dampen ble brukt til oppvarming av vognene. Hvordan fikk man gjennomstrømning av dampen i ledningen. Var det en eller annen form for ventil på siste eller alle vognene, dampen måtte vel på en eller annen måte få strømme igjennom ledningen og ikke være stillestående? ?
MVH

VA
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2014 at 16:07
Ja, dampvarme brukes til oppvarming

Dampen tas ut fra lokomotivkjelen gjennom en reduksjonsventil som stilles inn for et trykk på mellom 2 og 4 kg/cm avhengig av kulde og toglengde.

Selve dampvarmeledningen er gjennomgående, med avgreninger til varmeanlegget i hver enkelt vogn. Koblingskranene på alle vogner skal stå helt åpne unntatt bakerst på siste vogn. Når at dampen er satt på fra lokomotivet blåses anlegget igjennom ved at kranen på siste vogn står helt åpen inntil hele dampledningen er blitt gjennomvarm og det ikke lenger kommer ut kondensvann, da stenges den bakerste kranen nesten helt igjen slik at det bare lekker ut litt damp. Dette er for å sikre at det hele tiden kommer damp frem til alle vogner, men også at dampforbruket skal bli minst mulig.

I hver enkelt vogn er det varmeanlegg med radiatorer som dampen går igjennom. Anlegget styres av termiske ventiler (det finnes mange typer og systemer) som ved korrekt innstilling sørger for at mesteparten av dampen kondenserer i radiatorene og slipper ut som vann, det er da de gir fra seg mest varme og er mest økonomiske. Under vogner som er dampoppvarmet drypper det derfor alltid noe vann.

En del godsvogner ble også utstyrt med dampvarmeledning, noen fordi de skulle kunne gå mellom lok og første personvogn, noen fordi de skulle frakte gods som ikke måtte fryse om vinteren.

Ved lange tog kan dampforbruket til dampvarmen bli så stort at det går ut over lokomotivets trekkraft (dampen kommer jo fra samme kjel). Derfor har det tildels vært brukt spesielle kjelvogner med dampkjel som leverte damp til oppvarmingen, såkalte "finkevogner". Flere av de bevarte konduktørvognene i Norge har opprinnelig vært kjelvogner, men etter hvert som elektrisk drift med elektrisk oppvarming ble vanligere forsvant behovet for kjelvognene. De ble derfor utrangert eller bygget om til alminnelige konduktørvogner, ingen slike er derfor bevart med intakt dampkjel i Norge. I flere andre land (bl.a. Sverige og Tyskland) finnes like vogner på museer. Det sies at personale som var "mindre stabile i tjenesten enn ønsket" kunne risikere å bli satt til å fyre kjelvogner.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2014 at 22:54
Takk igjen for veldig utfyllende svar.
MVH

VA
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.