MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp tortoise
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp tortoise

 Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp tortoise
    Posted: 24 august 2005 at 23:14
Slik eg har forstått det skal spor nr 1 og 8 på tortoise motoren brukast til straumforsyning til sjølve vekselmotoren. Altså + og -. Men eg rekner med at der må koblast inn ein slags bryter på veien mellom trafo og vekselmotor for å veksle mellom 1 og 8 når motoren skal legge om vekselen. Har frå før vanlige av og på 12V brytere for bilbruk, kan desse brukast, eller må man ha ein brytar som svitsjer mellom + og -?

Det eg har gjort til no er å koble hovedstraumforsyninga til sporvekselen til spor 2 og 3 på tortoisen, og vidare straumforsyning til hjertestykket i spor 4.

Håper noken kan hjelpe meg med dette. Står en smule fast.

Edited by eginor
Mvh Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 23:25

For å styre en tortoise trenger du en en-polet bryter med tre "pinner". Den i senter (vanligvis) kobler du til ben 1 eller 8 på motoren. Fra de to yttre bena kobler du en diode som står hver sin vei. Den løse enden av diodene kobler du så sammen og til den ene polen på et vekselstrømsuttak på trafoen din. Den andre polen kobler du til det ledige benet (1 eller 8) på motoren.

Skal du koble flere sporveksler trenger du ikke dioder for hver av dem. de to diodene som her er beskrevet kan godt stå litt lengre unna og være tilkoblet flere vekselbrytere med ledninger. Går motoren/vekslen feil vei i forhold til den veien du legger om bryteren så kan du bare bytte om på pinne 1 og 8 på motoren.

Når det gjelder bryteren så må den være av typen som kan gi strøm enten ut "til høyre" eller "til venstre", altså at du må kunne stille den enten den ene eller den andre siden. Vanlig "av-på" holder ikke med mindre du vil bruke to brytere pr. veksel... Avhengig av hvordan du monterer og skal styre så kan bryteren enten være av typen som blir liggende på høyre eller venstre side (altså uten noe senterpunkt) eller av typen som fjærer tilbake i midtstilling når du slipper den.

Eirik

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 23:53
Takker for hjelpa.
Må diodene ha noken spesiell styrke, eller kan alle dioder brukast?
Av nyskjerrigheit: Kva er funksjonen til diodene, er det motstand? Om ein bruker to dioder pr. bryter, f.eks. grøn og raud, vil desse då lyse med vekselretninga, eller vil begge lyse samtidig? Tenker på om desse kan plasserast i kontrollpulten og vise om vekselen ligg i avvik eller ikkje.
Mvh Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2005 at 10:20

Vanlige 1 A dioder dekker nok behovet.

Funksjonen til diodene er å bare slippe gjennom strømmen den ene veien, og sperre når strømmen vil gå den andre veien. Når du da kobler dem motsatt vei slik at den ene eller den andre blir aktivisert avhengig av hvilken vei bryteren ligger vil strømmen i kretsen skifte retning og vekselmotoren vil også snu retning.

Om du bruker brytere uten midtstilling, dvs. brytere som blir liggende enten til høyre eller venstre når du slipper den så er det mulig å koble en lysdiode i serie med motoren for å vise retningen vekselen ligger.

Eirik

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2005 at 00:21

Har no fått kjøpt mej inn dioder fra ein meget utrivelig og lite serviceinnstilt lokal radioreperatør . Blir nok elfa heretter ja. Fann også ein blinklysbryter hos min lokale bildeler butikk. Fekk kobla alt sammen provisorisk sammen, holdt meg på god avstand for å unngå svidde øyenbryn, og kobla til straumen, men alt såg utrulig nok ut til å virke.

No blir det ei veke på ambulansevakt før eg igjen kan ta fatt på bygginga. Takker for all god hjelp så langt.

Mvh Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.