MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skinner til vitrineskap.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skinner til vitrineskap.

 Post Reply Post Reply
Author
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skinner til vitrineskap.
    Posted: 23 mai 2014 at 21:26
Har skaffet meg et vitrineskap fra Tronrud har har bestemt at jeg skal ha skinner i det. Jeg kjører AC, men har bestemt meg at jeg vil ha likestrøms-skinner i skapet da det vil se bedre ut. Hvilken skinner bør jeg gå for og hvor kan jeg få de billigst?

Mattis
Proud to be a nerd.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2014 at 12:27
Originally posted by mattis94gutt mattis94gutt wrote:

Har skaffet meg et vitrineskap fra Tronrud har har bestemt at jeg skal ha skinner i det. Jeg kjører AC, men har bestemt meg at jeg vil ha likestrøms-skinner i skapet da det vil se bedre ut. Hvilken skinner bør jeg gå for og hvor kan jeg få de billigst?

Mattis



Gratulerer med Tronrud-skap. De flotteste på markedet etter min mening. Kjøp hele skinnelengder som fyller hyllenes bredde så slipper du skjøter.

Men det viktigste er å bruke smussede skinner. Enten du kjøper litt dyrere ferdigsmussede fra Tillig gjennom NMJ, eller du kjøper rimeligere skinner og smusser dem selv. Det finnes væsker som smusser skinnene ved at du dypper skinnene i middelet. Da kan du få tak i et plast vannrør som skinnene går opp i. Tetter i den ene enden og følger bruksanvisningen. Vasking er viktig før påføring!


Eller du maler skinnene med rust-illuderende maling. Tror Humbrol har 113 Rust til formålet. Husk grunning først. Ikke ha på for mye av gangen. Etterpå må du slipe toppen av skinnene for realismens skyld. Om du bor i nærheten av en lokal klubb treffer du ganske sikkert mj'ere som er spesialister på dette.


Forresten et godt tips til en ny artikkel om temaet i MJ-bladet. Smussede skinner øker realismen voldsomt.

Når det gjelder profil ville jeg velge så lav som mulig til vitrineskap. Togene skal jo ikke gå der likevel, så da er det like greit at de blir så ekte som mulig.

Edited by Damp - 24 mai 2014 at 12:34
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2014 at 15:01
Glemte et par ting. Du kan veksle litt med å benytte Humbrol 62 også. Og det viktigste: Alltid tynn godt ut malingen. Enten ved å blande den med et løsemiddel i et mindre plastglass/målebeger, eller at du har stående et slikt beger ved siden av deg når du maler og dypper penselen med malingen på regelmessig i et slikt beger før du legger på farven.

Ren maling fra boksen er altfor tykk, og vil ødelegge helhetsinntrykket. Dette gjelder i særlig grad når det er snakk om å overmale små detaljer, som har en lei tendens til å forsvinne med for tykt malingstrøk.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.