MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Loddebolt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Loddebolt

 Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Loddebolt
    Posted: 24 august 2005 at 18:32
Er det noken som kan hjelpe meg med kva strømstyrke, og kva type spiss på loddebolten som er det beste til MJ? Kva tjukkelse på tinnet er passe til MJ?

Loddebolten eg har no, er ein Weller med flat spiss med 5mm bredde, den er på 25W. Loddetinnet er 1,6mm tjukt. Utstyret har gjort nytten til no, men er litt usikker på om loddebolten og tinnet er egna til mj bruk, eller om det blir som å skyte spurv med kanon.
Mvh Egil
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 20:27

Hei

Den er nok litt voldsom den spissen ja. Når du f.eks skal lodde på kretskort og lignende bør du ikke over 20-25 Watts bolt. Loddeboltspissen bør være utskiftbar og fra 1.5-3mm i bredde.

Jeg bruker selv en Philips ES-95011 på 25/50 Watt. Denne lodder jeg det meste med. Det fine med den er at du har til vanlig 25W styrke, men ved å holde inn en knapp får du 50W styrke når du f.eks skal lodde plugger, fortinne tykke kabler etc.

Når det gjelder å lodde vanlig elektronikk (ikke alt for følsomme komponenter) er det like viktig hvordan du gjør ting, som hvor stor styrke loddebolten har. En svak loddebolt som må holdes lenge på loddepunktet, vil varme opp komponentene rundt. For sterk loddebolt vil lett svi av ting i sin nærhet.

Du skal bruke kortest mulig tid ved loddingen, men samtidig få loddetinn og loddepunkter så varme at tinnet fester ordentlig og gir ledeevne.

Spissen blir derfor viktig: God varmeoverføring i et mindre punkt.

Loddetinnet bør du kjøpe hos Bleken Elektronikk eller hos ELFA, og tinnet skal være til "proffesjonelt bruk"  IKKE KJØP LODDETINN PÅ COOP eller ELKJØP etc.   Godt loddetinn=raskere og sikrere lodding.

Roger Abel

 

 

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 21:39
Takker for god hjelp.
Blir en del lettare å kjøpe ny loddebolt når ein veit kva man skal sjå etter.
Mvh Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.