MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kontaktledningsmaster
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kontaktledningsmaster

 Post Reply Post Reply
Author
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kontaktledningsmaster
    Posted: 29 april 2014 at 18:17
Primært blir bruken på en todelt stasjonsmodul til hjemmebruk. Totallengden vil bli omtrent 2,80 meter rettstrekke med to gjennomgående spor. Noe reelt forbilde har jeg ikke. Men inspirasjonen er å skape en forestilling av en mindre norsk jernbanestasjon. Har sett litt på tremastene som togbutikken selger, men har også sett litt på kontaktledningsåkene som skaladesign har annonsert, med disse følger vel en del loddearbeid vil jeg tro, men det kan jo være litt av gleden. Har også sett litt på en tråd her inne om selvbygging av master, med grillpinner og gitarstreng, kan være morsomt å prøve seg på å lage disse. Kommer ikke til å montere kjøretråd, da mastene kun er av visuelle årsaker. Har ei Fremokasse som også kan bli utstyrt med master om jeg omsider kommer i gang, Får kjøpe med meg noen Peko code75 flexiskinner til dette når jeg får anledning til å besøke en MJ butikk. Til hjemmebruk har jeg noen geolineskinner som må brukes opp, (likte faktisk de skinnene som ble levert med startsettene fra Roco før geoline bedre, disse kantene som skal forestille ballast ser litt håpløse ut) men det går vel å "sprite" opp disse litt til husbruk    Håper ihvertfall å få satt i gang med master før sommeren.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2014 at 11:56
Skalariktig avstand er sjeldent mulig å få til på modelljernbanen, som regel er det radius på kurvene som avgjør avstanden mellom mastene. På et skikkelig rettstrekke så går det kanskje å ha korrekt avstand men tror nesten man må prøve seg fram og se hva som ser bra ut. Om du har 15 cm avstand i en kurve så ser det kanskje litt merkelig ut om man plutselig får 50 cm til neste stolpe når man kommer ut på en rett strekning.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2014 at 06:54
I 1:1 er det vel noe rundt 60 m mellom på rett strekke, så det blir 68,9cm i H0. Det er sikkert noen som kan korrigere meg på dette.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2014 at 18:01
Sitter i solskinnet å tenker på MJ prosjekter i skala HO, norsk forbilde. Noen som har forslag til avstand mellom kontaktledningsmaster for at det skal se bra ut på et anlegg med norsk forbilde?   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.