MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - B7, EL18 og/eller 73A i skala 0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

B7, EL18 og/eller 73A i skala 0

 Post Reply Post Reply
Author
Morten77 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 april 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: B7, EL18 og/eller 73A i skala 0
    Posted: 09 april 2014 at 17:04
Hei,

er helt ny på dette forumet og har vel kun kjennskap til H0 skalaen. Håper på litt forståelse og tolmodighet:)

Og forespørselen kan også gjelde andre skalavarianter enn skala 0 (men større en H0). 

Første henvendelse gjelder om disse modellene eksisterer i skala 0? Hvis de ikke eksisterer i skala 0, er det noen som evt. har bygget disse modellene i skala 0 eller større enn H0?

Primært gjelder det en B7 vogn + en EL18. Alternativet for EL18 er å kjøpe et internasjonal modell og få den lakket om.

Bakgrunnen er at togene skal filmes og skal kun brukes til dette ene formålet. Skalaen større enn 1:87 er viktig for fokus, perspektiv og realisme. Så den indre motorikken og bevegelige deler vil ikke være det aller viktigste. Detaljene vil selvsagt være viktig. 

Så ut fra alternativene vil det være snakk om å enten leie til foto og film, alternativt kjøpe eller komme i kontakt med noen modellbyggere som kan bygge?

Hilsen Morten

Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2014 at 23:12
Så vidt jeg vet har ingen av de modellene du nevner blitt laget i O skala så det nærmeste jeg kan tenke på da er og skaffe seg en modell av sveitsiske Re 460 og lakere den om til El 18.
Proud to be a nerd.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2014 at 23:42
Originally posted by mattis94gutt mattis94gutt wrote:

Så vidt jeg vet har ingen av de modellene du nevner blitt laget i O skala så det nærmeste jeg kan tenke på da er og skaffe seg en modell av sveitsiske Re 460 og lakere den om til El 18.


Det finnes en modell av Re 460 i 0-skala, men det er en messingmodell i en serie på 140 stk. Tror den kommer til å koste ganske mye om man skulle få tak i den!

Jeg tror at om disse modellene er veldig viktig for filmen må de bygges fra bunnen av.

Med CNC-fresing, 3D printing og andre moderne produksjonsmetoder er ikke det uoverkommelig.

Men billig blir ikke det heller, selvsagt.



Back to Top
Morten77 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 april 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2014 at 00:03
Takk for svar:)

Neste spørsmålet blir vel da om disse er lettere å få tak i 00-skala eller s-skala? 

Ville ikke "trå over streken" ved å foreslå CNC-fresing og 3D printing her inne men det kan fort være et alternativ. Da må jeg evt. skaffe .dxf fil /3d modell av disse togtypene ...og det bør være mulig.
Back to Top
HAI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 mai 2012
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2014 at 00:49
Vet ikke om det er interessant eller relevant, men på Jernbanemuséet på Hamar står det vel utstilt en ganske stor modell av EL18 2241. Etter mitt skjønn en flott modell, og jeg vil tippe den er mellom 50 og 80 cm lang.
Mvh Halvard
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2014 at 02:42

Originally posted by Morten77 Morten77 wrote:

Neste spørsmålet blir vel da om disse er lettere å få tak i 00-skala eller s-skala?

Kan jeg ikke forestille meg.

00-skala brukes nesten utelukkende til britisk MJ. Sporvidden er i samme målestokk som H0, men resten er i målestokk 1:76, altså ikke så mye større enn H0, og da er vel vitsen borte?

S-skala (1:64) er svært lite utbredt, og heller ikke den er så enormt mye større enn H0. 

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2014 at 12:04
Originally posted by Morten77 Morten77 wrote:

Takk for svar:)

Neste spørsmålet blir vel da om disse er lettere å få tak i 00-skala eller s-skala? 

Ville ikke "trå over streken" ved å foreslå CNC-fresing og 3D printing her inne men det kan fort være et alternativ. Da må jeg evt. skaffe .dxf fil /3d modell av disse togtypene ...og det bør være mulig.


Mange av oss MJ-erer er *svært* interesserte i slikt! Selv sysler jeg med begge deler.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.