MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Historien om Tertitten
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Historien om Tertitten

 Post Reply Post Reply
Author
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Historien om Tertitten
    Posted: 08 april 2014 at 17:42
Fant denne flotte videoen om Tertitten og tenkte denne måtte jeg dele.
https://www.youtube.com/watch?v=gcdd-GjHIMA


Edited by mattis94gutt - 08 april 2014 at 17:44
Proud to be a nerd.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2014 at 19:31
Ja, den var artig. Den må være laget kort tid etter at banen ble nedlagt 1. juli 1960 og at museumsvirksomheten så smått startet, for avslutningen er klar på at aldri skal det gå noe tog på de skinne mer. Opptakene er kanskje gjort nettopp på forsommeren 1960, eller i 1959. Klesstilen på barna som skal på "Den store rundreisen" bringer god gjenkjennelse fra egen oppvekst. På alderen å dømme kunne jeg godt vært en av dem, men noen slik reise ble det dessverre aldri med meg.
Svein S
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2014 at 23:54
Originally posted by ses ses wrote:

På alderen å dømme kunne jeg godt vært en av dem, men noen slik reise ble det dessverre aldri med meg.


Men det ble det for meg. Fatter'n var togfrelst og dro meg med rundt på alle nedleggingstruede jernbanelinjer. Med hans frikort på første klasse reiste vi standsmessig frem til destinasjonene. Enten det var Setesdalsbanen eller Urskog-Hølandsbanen som filmen viser. Vi dro på den store rundreisen via Tertitten og deretter ned til Haldensvassdraget om bord på Turisten før toget fra Halden bragte oss hjem til Oslo. Trikken fra Østbanen gikk helt frem til Skillebekk der vi bodde like ved. Fra Skillebekk kunne jeg og resten av gjengen gå de få metrene ned til gangbroen over skinnene der vi sto og kikket på togene.

Noen ganger dro gjengen på lengre turer ned Munkedamsveien til NSB's generaldirektørbolig der vi gikk på epleslang i haven eller ned til kaianlegget til Fyffes der det ble bananslang i stedet dersom båtene losset de deilige fruktene mens vi var der.

Edited by Damp - 08 april 2014 at 23:56
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.