MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jeco T43 -  Baneservice
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jeco T43 - Baneservice

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jeco T43 - Baneservice
    Posted: 28 mars 2014 at 09:22
Jeg gikk hen å kjøpte dette loket.

Basert på erfaringer fra seinere Jeco-produkter var forventningene allerede høye på forhånd.
Loket kom innpakket på den måten Jeco vanligvis gjør - i en eske med tilpasset skumgummi som andre eksklusive modeller. Forsøkte å få lirket loket ut av skumgummi-hylsteret da det ikke lå i plast eller papir til å få løftet det ut. Dette klarte jeg ikke uten å brekke av et lite stigtrinn. Dette var for øvrig av "ekte, sprø Kinaplast" og var festet i en tapp på 1 mm. - Da andre detaljer på loket delvis er av metall, så det for meg ut til at denne konstruksjon var beregnet for metallstøp - men allikevel støpt i plast (av kostnadsgrunner?). - Ergerlig - men lett å fikse.

Loket var levert uten dekoder. Det er kontakt for MTC21-dekoder og NEM 652 i loket. - Bruker man MTC21, så er det noen små metall-lasker på NEM652-kontakten som må fjernes. Dette står det ikke noe om i bruksanvisningen.
Jeg var ved første øyekast imponert over konstruksjonen. Her var det individuelle lysdioder av varmhvit farge for hver lykt. Hver ende hadde eget belysningsprint med totalt 4 ledninger, så jeg trodde i min enfoldighet at alt lå ferdig for individuell styring av markeringslys, fjernlys og røde sluttlys - som på originalen.
Med dekoder var kun 2 F-utganger aktive, nemlig F0r og F0f.
Kikket litt videre på printkortet. Det viste seg at ene fjernlyset og ene posisjonslyset var koblet sammen på printet og forsynt av en ledning. - For meg hadde det vært logisk å ha begge fjernlysene og begge markeringslysene sammenkoblet. Da hadde det vært meget enkelt å separere dem for individuell styring.
Vha. 2 brudd i printen og 2 strappinger var dette ikke umulig å få til i etterkant. På hovedprintet måtte det også legges 3 strappinger og 4 brudd. Da kunne jeg styre lysene (3) individuelt i hver ende med en dekoder som har 6 F-utganger.
- Litt arbeid - men resultatet ble bra!

Jeg monterte ikke lyddekoder i loket. det skulle vise seg å være unødvendig, da mitt lok er levert med "naturlig, fabrikkmontert diesellyd". Det eneste "aberet" med dette, er at loket er taust når det ikke kjører!
Dette måtte selvfølgelig investigeres. - Trodde at jeg hadde funnet årsaken da et par lendinger lå an mot kardan-akslingene - men nei, dette var dessverre ikke årsaken.
På mitt lok ser det ut til at selve svinghjulet ikke står i senter, slik at det er et betydelig kast i motoren som lager lyden.



Edited by Kjell H. - 28 mars 2014 at 09:23
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.