MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - GPS styring
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

GPS styring

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 14:25
En togkjeller eller togrom kan aldri bli global -
annet enn i eierens egen fantasi.

Men ideen er flott, og vil nok utvikles videre til glede for mj-folket.
Og jeg liker å kalle en spade for en spade.
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 14:44
At "Global" i dette tilfellet  (i overført betydning) betyr hele anlegget og ikke hele verden kan man nok henge seg opp i, men hvem forventer at Faller-GPS dekker mer enn hele anlegget?  
TerjeB
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 17:01
Denne diskusjonen fører ikke noe sted.

Avslutter derfor med:

Kanskje en kan begynne å benevne lokførere som "togsjåfører" -
som jeg har sett brukt i media.

(Og uten å bli "halshugget" for det ? )
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 17:04
For å bekrefte meg selv ytterligere, så må jeg nevne at i alarmbransjen hvor jeg arbeidet tidligere var det helt vanlig at manualene brukte utrykket "global funksjon".

 Å hake av for global funksjon betydde at f.eks. samtlige sirener på anlegget ble aktivert for en gitt hendelse.

På samme måte er det logisk (for meg) at når Faller GPS-fungerer globalt er det ikke lenger nødvendig med et stort antall lokale reedkontakter eller andre sensorer for tilbakemelding.
TerjeB
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 17:08
JHV,
du må gjerne kalle meg for togsjåfør. Wink
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 17:15
At diskusjonen ikke fører noe sted må du gjerne mene, men min oppfatning er at vi har oppklart for Kjell H  og eventuelle andre hvordan Faller-GPS faktisk fungerer, og det var vel ikke helt bortkastet?

Hvis det fremstår logisk for deg å kalle togfører for togsjåfør så er det opp til deg, men akkurat det ordet skurrer i mine ører:o) 


Edited by TerjeB - 28 mars 2014 at 17:15
TerjeB
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 17:47
At det har blitt en oppklaring av hvordan systemet fungerer er jeg 100% for !

Mere bekymret av at enkelte med forbindelse til firmaer som importerer?/selger systemet prøver å latterligjøre andres kommentarer.
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 19:16
For å ta tråden litt videre ?

Ser vi nå begynnelsen på en videre utvikling av stryringen av våre Mjbaner?

Mange har sikkert fått med seg hvordan en liten USBplugg kan streame fra PC/Internett til TV-en.
Blir fremtidens dekoder en tilsvarende - styrt via trådløst fra PC?

Med masseproduksjon til flere anvendelser vil jo prisen bli lavere.
Kanskje en hver vogn kan utstyres.

I første omgang kan med nøye programmert sporplan posisjonering oppnås - uten bruk av eksterne media.
På sikt, sikkert mere "smarte" metoder.

Ikke uten grunn at MJ fasinerer mange, av alle kategorier - også litt "teknoutviklingsfrelste".
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 19:43
Ja , så klart ser vi begynnelsen på noe men som nybegynner og trådstarter, lurte jeg bare på om noen viste noe....    Og d skal være sikkert, en fikk svar på tiltale her.   Og min konklusjon: jeg går får d gamle inntil videre, for meg er d jo stor forskjell fra 1970 til idag.
Ftf hauern
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 21:33
Silkert ikke noe svar på det du "ønsker", men:

Jeg vil råde deg til å begynne med et enkelt hylleanlegg.
Store kurver i et par hjørner, og mindre i de andre, skjult av tunell eller skjæreinger.
Fullføring av dette vil gi deg mange erfaringer for videre bygging.
Og prov å få en eller flere seksjoner bygd etter FREMO-standard.
Vil gi deg mye i møte med andre mj-entusiaster.

Og to stasjoner - hvorav en "skjult" som oppstillingspor! - og den andre med sidesporsmulighet - kanskje til et annet nivå..

Kjedelig kanskje, men gir deg mulighet til videre planlegging - med erfaring -for
videre bygginng.


Det enkleste er som regel det beste - og store planer bør vente.
erfaring: ( ca 20+ halvbygde anlegg - mest på grunn av flytting)
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 22:24
Hei jhv.   Kanskje en liten misforståelse . Jeg har en tråd under : på tide å starte opp med h0. Passer nok bedre å " dra " min planlegging og svar/ forslag på dem inn der. Jeg har fått stor hjelp fra Morten,Svein og Kjell allerede her inne.     Må nok skuffe deg jhv men jeg satser stort med en gang, jeg har mange sporforslag allerede. Vi kan snakkes videre der.    Og nå tilbake til GPS snakket , hvis noen har flere innleg der....     Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.