MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sommertid=hagetid, tunell i ekte sten
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sommertid=hagetid, tunell i ekte sten

 Post Reply Post Reply
Author
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sommertid=hagetid, tunell i ekte sten
    Posted: 22 august 2005 at 18:53

Er tilbake på jobb igjen nå, så da går det ikke så fort lengre. Har puslet litt med noen små detaljer fremfor å la stormansgalskapen ta overhånd og ende opp med en hage full av ubrukelig treverk. Bedre å gjøre seg litt mer ferdig med et parti om gangen, så får man jo og litt avveksling i byggeprosessen...

Der hvor linjen skal forsvinne inn under verandaen og inn i kjelleren må det nødvendigvis komme en tunell. Hva kan vel da være bedre enn å bygge denne i ekte sten? Heldigvis finnes det en produsent som leverer passende stener i flere størrelser. helt ned til så små at vi har brukt dem som perrongkant i H0 på klubbanlegget i Horten med godt resultat. Produsenten heter Bloxxs og stenene fåes kjøpt her i Norge.

Til mitt bruk og i denne skalaen var jeg så heldig at det leveres en ferdig tunellportal med design fra sveitsiske Rhätische bahn (RhB) som er forbildet for mine modeller. Denne kommer med ferdig tilskårne stener som første bildet fra innholdet i esken viser:

Det første jeg gjorde var derfor å renskjære byggetegningen og bruke den som mal for å skjære ut en passende bakstykke i 12mm vannfast finer:

I tillegg ble det snekret en kasse bak, og så var det bare å sette i gang og lime sten for sten. Som lim ble brukt våtromssilikon:

Slik ser det ut når de fleste stenene er på plass, nå er det bare den spesielle toppen som kjennetegner broer på RhB som gjenstår:

Innvendig ble tunellveggene og taket sprøytet med PU-skum som etter at det var herdet ble revet til "passende form" og deretter lakkert med an blanding av sort og grå spraylakk:

Og slik omtrent vil det se ut om du sitter på førerplassen og kjører inn i tunellen:

Så nå gjenstår bare å få festet den ferdige tunellen til selve sportraseen og fylle intill med stein og jord

Neste prosjekt vil bli og bearbeide LGBs RhB lyssignaler slik at de får det lysbildet jeg ønsker, og ikke bare rødt/grønt lysskift...

Eirik

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2005 at 08:31

Hei Eirik

Det er bare så flot at følge med i dit jernbanebyggeri. Det giver god inspiration, selvom jeg selv kører H0.

Jeg glæder mig til fortsat at følge begivenhederne.

Med modelbanehilsen

Dan

 



Edited by Dan Rasmussen
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.