MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kabeltrekking
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kabeltrekking

 Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabeltrekking
    Posted: 22 august 2005 at 17:13
Har no kome så langt i bygginga at eg må begynne å tenke på sammenkobling av kablane under anlegget.
Tidligare har eg trekt ein kabel frå trafoen og fram til ei fordelerplate plassert ca 40-50cm frå trafoen. Har vidare trekt kabler frå denne fordeleren og fram til straumforsyning, lys o.s.v. Kvar kabel som går til skinner, lys o.l har gått heilt tilbake til fordelerplata. Dette blir jo til sluttt mange kabler og mange meter.

Så til spørsmålet: Er den noken som har gode tips til korleis kable på undersida av anlegget? Kva blir erfaringsmessig den enklaste og beste løysinga?
Mvh Egil
Back to Top
HC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2005 at 17:39

Hei,

Jeg har kjøpt helt enkelkabel som jeg limte/spikret fast i platen, det kan være litt slitsomt, men er en enkeljobb,

Jeg gjorde slik og er fornøyd med det.

Sikkert noen andre som har en bedre metode.

HC

Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2005 at 18:47
Når man skal legge kabel på et MJ anlegg må man passe på endel ting og jeg vil av erfaring påpekke følgende.

1. Merking
Merk alle kabler, du må kansje under og gjøre endringer, feilrettinger lang tid etter at du la kablene.

2. Dokumentere
Lag deg et skjema og en tegning på hvordan kablingen er utført, og sett denne dokumentasjonen i en perm sammen med annen dokumentasjon til anlegget.

3. Fest kabeler
Ikke la kabler henge og slenge det gir et dårlig inntrykk samtidig som mulighetene for feil øker.

4. Følg standarder
Bruker du mangeleder kabler så følg fargekoden på kablen.  ( Fakta delen av ELFA katalogen inneholder norsk standard )
 
5. Standardiser måten du kobler like komponenter
Skal du koble opp flere penser eller flere signal så gjør dette likt hver gang så slipper du og huske alle varianter.

6. Kabling koster penger.
Ja, desverre så koster også denne delen av hobbyen litt penger, men ikke velg billige og dårlige løsninger her for å spare noen tiere. ( Tenk på total prisen på anlegget )

7. Legg litt slak i kabel ender.
De tkan hende du må koble om eller bytte en komponent. Legg derfor litt slak i kablene slik at dette blir mulig.

Jeg skal få lagt ut noen bilder som visser dette iløpet av morgendagen.

Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2005 at 20:07

Hei !

Husk nå endelig på å bruke stor nok kvadrat på ledningen.

Ved bruk av de vanlige "Märklin-ledningene" vil en få betydlig spenningsfall dersom avstanden blir noen meter.

Dersom du har/planlegger digital anlegg opereres det typisk med 3-5A og da spiller dette en betydlig rolle.

Selv benytter jeg 1,5 mm2 ledning for fremføring og 0,75 mm2 ledning til skinnene. Skinnene får tilført strøm ca hver meter, siden en dårlig skinnelaske også medfører spenningsfall.

Bor du i nærheten av en Biltema forretning er ledningene der rimelige. Bruk også en ledning der hver leder består av mange tråder, da blir ledningen mykere og letter å legge.

For å feste ledning under anlegg kan man feste ved hjelp av ulike klips eller lime dem fast med limpistol

Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2005 at 20:51
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Selv benytter jeg 1,5 mm2 ledning for fremføring og 0,75 mm2 ledning til skinnene. Skinnene får tilført strøm ca hver meter, siden en dårlig skinnelaske også medfører spenningsfall.

1,5mm2 som mateledning er jeg helt med på, men 0,75mm2 opp til skinnene hver meter er å ta i litt mye da... Her i Horten klarer vi oss lenge med 0,22 mm2 opp til sporene vi, og togene går like utmerket med det de. Et vanlig lok eller tog som befinner seg på en meter skinne eller to og har en relativt ny motor, og kanskje noen vogner med lys bruker likevel ikke over 1A på akkurat den skinnebiten den befinner seg i.

Eirik

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2005 at 21:04
Bruker ledninger som Eirik beskriver over etter tidligare anbefaling. Kvar sporbit får eigen straumtilførsel, sjølv om sporbiten er kun t.d 5cm lang. Dei ledningane eg har lodda til skinnene er 0,22mm2 og ca 25cm lange.
Skal eg satse på og forlenge kvar ledning slik at den går heilt tilbake til ein fordelerplate nær trafoen, eller skal eg satse på fleire fordelerplater rundt om under anlegget?

Eirik: Du skriv i eit anna innlegg at dere bruker 1,5mm2 som mateledning fram til fordeler i Horten, ca. kor langt fra trafoen er denne fordeleren plassert, og bruker dere då 0,22mm2 frå denne og heilt ut til skinnene, altså lange ledningsstrekk?
Mvh Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2005 at 21:45

Originally posted by eginor eginor wrote:


Eirik: Du skriv i eit anna innlegg at dere bruker 1,5mm2 som mateledning fram til fordeler i Horten, ca. kor langt fra trafoen er denne fordeleren plassert, og bruker dere då 0,22mm2 frå denne og heilt ut til skinnene, altså lange ledningsstrekk?

Vi kjører med NCE digitalstyring og boostere som gir opptil 5 A. fra boosteren kan det være ledningsstrekk på 5-10 meter som går med 1,5 mm2 (eller 3x0,5mm2 i praksis da...) Denne matingen går fra seksjon til seksjon og til en fordeler i hver seksjon. Fra denne fordeleren går det da 0,22 mm2 opp til sporene. Disse er alt fra 30 til 150 cm lange.

Eirik

Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2005 at 21:58
Når det gjelder  ledningstørelse fram til  sporet har jeg brukt 2,5 kvadrat  fireleder som er koblet fra Boster til noen sentrale punkter under anlegget.  Disse punktene ligger  med ca .  1,5 til 2 meters mellomrom og er koblet med ring mating slik at jeg er helt sikker på at jeg ikke får noen form spenningstap på denne  ringen. Ifra disse så mater jeg skinnene med 0,22 kvadrat så tett at jeg under normal drift ikke vil ha mere en et lok pr. seksjon.  Jeg har brukt fireleder fordi jeg da distribuere spenning til sporet på to av lederne ( Skinnespenning, 16V DC + DCC ) for så og legge  annet utstyr som trenger spenning på det andre paret  ( Fast 16V )

For annen kabling har jeg benyttet en standard signalkabel som brukes til datanettverk med 4 par denne har jeg lagt fram til penser og signaler. Jeg har på mitt anlegg valgt å føre alle kabler tilbake fra utstyret og inn til en sentral kobling der jeg kobler sammen utstyret. Dette er gjordt for å slippe for mye koblinger mellom utstyr ute på anlegget, men heller ha sentralisert kobling av utstyret ved kontroll pulten.

Jeg så etter noen bilder, men jeg fant bare bilder av koblingen mot Tortoyse motorene, men disse vil gi en indikasjon på hva jeg mener.


Her er et bilde som visser litt av hvordan kablingen er gjordt mot motorene.


Her er et litt annet bilde som visser selve koblingen mot motoren, samt merkingen av kablen ved motoren.




Edited by Sverre Ødegaard
Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2005 at 23:19

Originally posted by Sverre Ødegaard Sverre Ødegaard wrote:

  Disse punktene ligger  med ca .  1,5 til 2 meters mellomrom og er koblet med ring mating slik at jeg er helt sikker på at jeg ikke får noen form spenningstap på denne  ringen.

Har du koblet selve kjørestrømmen fra digitalstyringen til sporet som en komplett ringledning som"treffer seg selv i halen" ?

Vet ikke hvilken digitalstyring du bruker, men mener bestemt at dette har vært et stort fy-fy når du kjører digitalt. Grunnen til det er vel at signalet bruker litt tid på å bevege seg bortover ledningen, og når det kommer tilbake til utgangspunktet ett nanosekund senere så vil det forstyrre seg selv...

Eirik

Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2005 at 20:52
Ja jeg har koblet sammen slik att jeg får en ring mating av tilførselen jeg kjører DCC signalet over, og har ikke opplevd noen problemer med dette.

Rent teoretisk så har du rett i at et HF signal ( som DCC er ) kan få problemer ved en ringmating, men som sakt så har jeg ikke opplevd dette. Men jeg skal prøve og se på signalet med et Osilloskop og se om jeg måler noen forskjeller med og uten ringmating. Jeg tror det er viktiger å legge litt jobb i selve koblingene slik at man ikke har en dårlig kobling som ligger å støyer på nettet.

Når det gjelder digital styring så benytter jeg en Digitrax løsning som har funger utmerket de siste 4 årene.
 
Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2005 at 23:08

Originally posted by Sverre Ødegaard Sverre Ødegaard wrote:

Rent teoretisk så har du rett i at et HF signal ( som DCC er ) kan få problemer ved en ringmating, men som sakt så har jeg ikke opplevd dette. Men jeg skal prøve og se på signalet med et Osilloskop og se om jeg måler noen forskjeller med og uten ringmating. Jeg tror det er viktiger å legge litt jobb i selve koblingene slik at man ikke har en dårlig kobling som ligger å støyer på nettet. 

Hadde vært gøy om du hadde muligheten til å sjekke hva som egentlig foregikk nede i ledningen og hvilken påvirkning dette eventuellt kan gi 

Fungerer det greit for deg så er jo ikke noe bedre enn det da, vet ikke hvor lang den ringen du har er heller da? blir vel værre jo lengre den blir evt.

Eirik

Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2005 at 23:32
Lengden på kablestrekk vi her ha en stor betydning
( Eller retter sakt diferansen i lengde et signal teoretisk kan gå til et gitt punkt på anlegget ) Men for et vanlig  Norsk hjemme anlegg som er begrenset til et rom på 5,5 ganger 3,5 meter så  tror jeg ikke dette skulle bli  noe stort problem.

Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.