MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problem med gammel dekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problem med gammel dekoder

 Post Reply Post Reply
Author
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problem med gammel dekoder
    Posted: 18 februar 2014 at 23:34
Jeg har en DCC dekoder som fulgte med et brukt lokomotiv jeg kjøpte for ca 10 år siden. Jeg har ikke bruk denne før nylig. Dekoderen lystrer adresse 3 men ut over det er det ikke mulig å hverken lese eller endre CV verdier. Lysene er kun på på enkelte hastighetstrinn. Fabrikat er ukjent. Har noen forslag til hvordan jeg kan få denne dekoderen i programmeringsmodus? Jeg bruker MS2. POM gir intet resultat.

HelgeBe
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2014 at 04:49
Hei Helge
At lysene kun lyser på enkelte trinn er et typisk symptom på at dekoder og digitalstyring ikke er stilt inn på samme antall hastighetstrinn. F. Eks dekoder på 14 trinn med digitalstyring på 28.

Når det gjelder programmering kan det være at dekoder krever en annen modus enn det som er standard på ditt digitalstyring.

MS2 kjenner jeg ikke så her må du nok sjekke manualen.
Google du på engelske ord vil du sikkert også finne resultatet som kan bidra til å finne et svar.
Eller enda bedre på tysk

Edited by jhh61no - 19 februar 2014 at 04:54
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2014 at 11:19
Vi det er ms2 for märklin du bruker er det bare å gå inn i menyen på loket å forandre adresse. Shift + lok, og i den første meny får du en linje det det står forandre lok, gå inn her så komme adresse forandring, legg inn ny og trykk nederst f tast til høyre.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2014 at 14:22
Hei
 
På MS2 er det tre måter å endre adresse. Ingen av dem fungerer på denne dekoderen. Det virker som det er en "skrivesperre" på dekoderen.
 
HelgeBe
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2014 at 14:45
Hei Helge

Noen i din nærhet som har en annen digitalstyring du kan prøve på ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2014 at 16:38
Hei
 
Jeg er for tiden stasjonert i Nederland og sitter og sysler med dette alene. Hvis det ikke finnes en enkel måte å fikse denne dekoderen på så kjøper jeg heller en ny en. Jeg trenger bare den enkleste typen.
 
HelgeBe
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2014 at 17:55
Jeg tror dette har noe med programmeringsmodus som sentralen bruker.
Tidlige DCC-dekodere lot seg bare programmere i "Register Programmering Mode".
Det er flere metoder å programmere slike dekodere - og ikke alle går like greit for de forskjellige fabrikat og versjoner.
Av slike "modes" kan nevnes:
- Register Programmering Mode
- CV-programmering bytewise.
- CV-programmering bitwise.
- "Paged" Programmering
- PoM- programmering ("på trafikkert spor" med begrenset antall CVer)

Dessuten har de forskjellige dekoderprodusenter sine proprietære måter å programmere på.

Vet ikke i farten om CS2 har valg av programeringsmodus? - Den er kanskje såpass ny at man ikke har brydd seg med å støtte slike gamle dekodere?

I tillegg krever noen dekodere at man setter en 50 ohm motstand i serie med dekoderen under programmering.
Alle dekodere må være tilkoblet for å kunne programmeres. Det kan være at dekoderen endrer verdi men man får feilmelding. Dette fordi kvitteringspuls tilbake til sentralen ikke kan gis av dekoderen. Dekoderne kvitterer med å trekke strøm fra sentralen - og når ikke motoren er tilkoblet, så har dekoderen ikke mulighet til å lage et slik puls.

Edited by Kjell H. - 19 februar 2014 at 17:59
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2014 at 22:24
Takk for svar.

Det har ikke hjulpet å endre antall hastighetstrinn på styringen. Dekoderen synes heller ikke å ha lastregulering. Jeg tror jeg konkluderer med at dette rett og slett er en gammel dekoder med et format som egentlig ikke støttes av MS2. Jeg arkiverer derfor den, og har i stedet bestilt meg noen nye dekodere.

HelgeBe
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.