MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Programmering med Z21
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Programmering med Z21

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Programmering med Z21
    Posted: 14 februar 2014 at 16:46
Jeg har en Z21 (svart) som i sin tid ble kjøpt for å skape MJ interesse hos barn og barnebarn.  Det er lenge mellom hver gang jeg bruker den og selv om alt er ganske intuitivt, har jeg problemer med å sette adresse på et nytt lok (Da3).  Alle andre lok er programmert via Digitrax Zephyr.  Bruksanvisningen er grei, men når jeg kommer til lagring av settinger for et lok, finner jeg ikke en "store" eller "save" knapp i Appen slik anvisningen beskriver.  Kan noen med erfaringer med Z21 gi et råd for veien videre.


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2014 at 21:30
Det er riktig at du ikke finne noen save knapp, men for å progamere tog må du bruke program menyen som finnes som en av di første menyene ( den nederste på min Samsung, vet ikke helt hvor på appel men tror det er det samme )og helst lage et programmerings sport som du kopler bak i Z21. ellers skal det være plug and play. vis dette ikke hjelper send en pm så får du tlf mitt
Back to Top
Dux View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dux Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2014 at 21:36
Gå tilbake til hovedmenyen i z21 appen og velg CV programming. Bruker du ikke programmeringsspor bruker du Program on Main (POM) kolonnen i appen. Er det et nytt lok så er som regel adressen til loket 3. Skriv inn adresse 3, og CV nummeret til adressen er som regel 1 ifølge egen erfaring. Så skriver du inn ønsket verdi under CV value som da representerer adressen du vil gi loket. Ulempen med POM er at hvis du ved uhell har flere lok eller annet tilkoblet banen samtidig med samme adresse er at du vil da ende opp med å samtidig programmere mer stæsj enn du kanskje ønsker ;)
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2014 at 21:36
Tusen takk for svar.  Jeg har nok formulert meg litt uklart.  Jeg skal ikke programmere CV-verdier; bare sette ny adresse i loket via siden "Loco Settings".  Loket står på programmeringssporet, men ny adresse går ikke inn.

Skal prøve å sette ny adresse via CV programming.


Edited by Morten Jacobsen - 14 februar 2014 at 21:37
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2014 at 21:41
Hei Morten. Regner med at du har satt loket på et isolert programmeringsspor, det er bare der du kan endre lokadressen, uansett system. Jeg fikk prøve Z21 på Ipad hos en kompis forleden, og da var det som hamoell skriver en egen programmeringsmeny som først skulle velges. Roco har et eget nettsted om Z21 som forklarer det meste. http://www.z21.eu/en Lykke til.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Dux View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dux Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2014 at 21:51
Vil forøvrig nevne at z21 appen mangler av en eller annen idiotisk grunn muligheten til lagre loka dine i et bibliotek som ikke er knyttet spesifikt til layouten din, og som kan dermed overføres mellom layouter. Dvs at lager du en ny layout må du legge inn alle loka dine på nytt av. En ide jeg ikke har prøvd er å lage en layout i appen med bare loka, eksportere den, og så for hver gang man skal lage en ny layout importerer man den igjen. Da har man en "template/mal" med lok ol. som er lagret. Man må mest sannsynlig forandre navnet på layouten etter importering så man ikke får konflikter hvis man skal importere "malen" til en ny layout uten å slette/overskrive den forrige. Bare en idè inntil tyskerne lærer seg intuitive løsninger... ;)
Back to Top
jvh View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 26 oktober 2012
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jvh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2014 at 23:55
Hei, Har hatt mye morro med Z21 og programmering av adresser. Stort sett har det gått greit å velge addresser, men enkelte lok har vært svært utfordrene. Jeg programmerer alltid på eget programmerignsspor og ved å velge program on track. Jeg leser først hvilken adresse loket har og legger så inn den adressen jeg vil ha. Dette går greit så lenge du ikke ønsker lang adresse. Da må du inn på CV29 og foreta visse valg, for enkelte lok må du kanskje inn i CV17 og CV 18 og legge inn riktige verdier. De kan du finne i beskrivelsen for feks. Zimo dekodere eller lignende. Sjekk også www.zimo.at, der er det mye nyttig generell info å finne om CV adresser og verdier. I settings har jeg også vært nødt til å legge inn lok navn og den adressen jeg valgte i Program on track. Syns ikke anvisningene fra Roco/Fleischman er gode nok på beskrivelse av hvordan ting skal gjøres. Det har derfor tatt meg mye tid å komme et stykke på vei. Får det til i de fleste tilfellene, men enkelte ganger må det en del prøving feiling til før jeg får lagt inn riktige adresser. Bruker nå to iPhones og overføring mellom disse med export/import funker bra. Ipaden min får jeg av en eller annen grunn ikke logget inn med lengre.
Lykke til, bra det kom igang en tråd om Z21, var i ferd med å gjøre det samme.
 
Jan
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 10:33
Tusen takk for gode innspill. Som sagt har jeg kjøpt Z21 sammen med et startsett for å lokke de unge tilmhobbyen. jeg har supplert med en del penser med motorer og dekodere. Har klart å sette adresse på en av dem, men får ikke programmert de andre. Noen som har en enkel forklaring på hvordan man går frem?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Dux View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dux Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 15:52
Legg opp en layout i track control settings, og lag en unik adresse til hver pens ol. (appen gjør det automatisk, men du kan også angi andre verdier om du vil i høyre kolonne) Så går du inn i "kjøremodusen" (play knappen). Deretter skifter du manuelt pensen frem og tilbake fem ganger fort. Da skal pensen gå i programmeringsmodus. Det ser du iogmed den skal da skifte frem og tilbake periodisk. Så trykker du på pensen du ønsker å tilknytte i layouten din på appen, og vips er den tilknyttet den adressen som er designert i appen.
Back to Top
Dux View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dux Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 16:01
Innså nettopp at du bruker mobil, så da blir det "settings " og så "track control center" for å smelle opp penser osv. For å Sture pensene samt designere adresser til de etter de er satt i programmeringsmodus så skal du inn på "control panel" og så "controls". Der ser du layouten din og pensene du har smelt opp. Når jeg sier layout er det fordi du kan ta bilde av banen din ovenfra og legge inn penser ol. oppå bildet så det blir som en grafisk stillpult :)
Back to Top
Halvor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 september 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Halvor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2014 at 08:04
Heisann, fint med en tråd om Z21.
Jeg har problemer med å få satt verdi på cv29 til lang adresse. Dette gjelder Esu verson 3 og Bachmann 36-553 dekodere.
Er det noen som har noe tips for hvordan jeg får dette til.
Halvor
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2014 at 08:42
Hei Morten
Du skriver at du har den svarte Z21. Dette innebærer altså at den har egen utgang for separat programmeringsspor i motsetning til den hvite som ikke har det.
Stemmer dette ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2014 at 08:56
Det er helt korrekt. Jeg benytter programmeringssporet og med hjelp fra denne tråden, fikk jeg satt adresse med riktig bruk av appen. Bruksanvisningen er derimot ikke mye verdt.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2014 at 08:58
Hei Morten

På roco.cc har de jo en ganske stor FAQ. Ikke noe å finne der altså.

Ellers kan det være vært å sende Mail til Roco.
Jeg gjorde det for Tore B vedr z21 og fikk svar innen rimelig tid ..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.