MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En innendørs hagejernbane ...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En innendørs hagejernbane ...

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En innendørs hagejernbane ...
    Posted: 09 februar 2014 at 19:04

Februar 2014

Hobbyrommet er ryddet. Tongue Det gamle H0-anlegget er demontert. Märklinskinnene er pakket bort, og rammeverker er revet og er i ferd med å bli opptenningsved.

Nå skal det bygges et seksjonsanlegg for skala 1:19 (16mm/1 engelsk fot). De gamle Ivar-reolene som var under det gamle H0-anlegget skal fortsatt brukes som basis for en innendørs hagejernbane.

Planen er å bygge anlegget som seksjonsanlegg, og bruke det som et mobilt utstillingsanlegg på messer. Anlegget blir 5,20 x 3,40 meter. Minste kurveradius er 90 cm. Sporvidde og skinner er 32mm - Peco SM32 - code 200.


Her er en sporplan for anlegget.


Flere bilder av byggingen, og oppdatering av tråden kommer. Tongue

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2014 at 19:32
Hurra!!
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2014 at 20:55
Woohh! Lekkert!

Hvordan har du tenkt modulene oppdelt? Kan det lages slik at andre kan koble seg på, eller blir det en unik bane som vi andre bare må drømme om? Jeg har ikke plass til noe slikt, men jeg har vært inne på tanken på å lage noen "moduler" som kan pynte litt opp i heimen. Om det kan lages slik at det kan kobles opp til noe større ved en og annen anledning hadde det jo være moro..
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2014 at 21:15
Hei!

En sober sporplan etter 'kiss-prinsippet'. Dette tror jeg blir bra, Kjell. -Bare husk å kopple ut røykdetektoren (e) før kjøresesjonen tar til.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2014 at 10:42
- Spennende, Kjell!

- Har du tenkt å kjøre LS innendørs og i et relativt lite kjellerrom - eller vil du begrense driften til kun elektrisk drevne lok?
 Det blir lett olje- og vannsøl dersom du ballaster sporet (som på forbildet.-) samtidig setter byggemåte en del krav til vannfasthet i byggematerialene. Når du kjører LS innendørs, blir det også mye kondens over kort tid, spesielt i et såpass lite rom. Da bør du tenke på mekanisk utluftning.
Ved testkjøring av LS innendørs, bruker jeg "tullebukker" under kjøkkenventilatoren for å unngå dette (selv om jeg har tak og vegger i kjelleren av mur som skal tåle litt fukt).

Da anlegget også skal være transportabelt, er vekt også noe du bør ta hensyn til - ogg ikke minst bein da de færreste haller har nok bord (i samme høyde) til å bære et såpass stort anlegg.
Det vet jeg av erfaring på mitt transportable LS-anlegg som måler 3,5 x 7 meter.
Du bør ikke lage moduler på over 1,2 m. lengde, da slike ofte blir for tunge og vanskelige å transportere. Denne størrelse er også et kompromis mht. å lage foldbare bein som kan foldes inn når anlegget er montert i kjelleren. Løse bein synes jeg er noe "herk" - om du er avhengig av å montere slike under anlegget! - Bare å få med riktig antall bein er en utfordring? Med 1,2 m. lengde, er det mulig å lage foldbare bein på ca. 1 m. Det gir også en "passe arbeidshøyde".
Du bør også tenke på riggetid om dette er et messeanlegg.

Det mest fornuftige hadde vært å lage en standard for slike anlegg "á la FREMO", slik at flere kunne ha bygget slike moduler - og gjerne i 45 mm. eller 3-skinne.
Bortsett fra Norge og England, er det 45 mm. som er mest vanlig. 

Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2014 at 12:32
Morro! Gleder meg til å se dette materialisere seg! God sporplan også, som står i stil med ett allerede ferdig anlegg noen meter unna. Innbiller meg at det blir en viss diskusjon om dette anlegget på Jevnaker siste helgen i mars. Når det gjelder transportable anlegg så tror jeg nok at det begrenser seg hvor mye man skal legge i det. Hofstad har gjort en flott jobb med sitt anlegg - og det har gledet mange. Likeså er det lagd ett transportabelt anlegg på Høybråten som er mye i bruk. I sum representerer disse begge aktuelle sporvidder. Men det er nå engang "landscaping" og "gardening" som er noe av motivasjonen for å drive med hagejernbane. Men for all del, vi skal sørge for standarddiskusjon på Jevnaker!Tips om innendørsanlegg formidles gjerne, det finnes ett meget bra anlegg i Skien som snart har 10 - års jubileum - mye erfaring der!
krsven
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2014 at 13:50

Dette ser spennende ut. Hva med en luke ut til hageanlegget? Smile

Apropos moduler, så har visst 16mm-klubben laga en modulstandard:
http://www.16mm.org.uk/newsite/baseboards/default.html
http://www.mdlr.co.uk/mod.html


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2014 at 14:43
Når det gjeler fukt, så kan du jo ha en luftavfukter og resirkulere vannet. LOL
Selv har jeg kjørt litt inne i leiligheten i vinter.
Lufta er så tørr at det bare er fint med litt fukt,
men det blir en eim av dampolje som ikke er helt god.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2014 at 21:23

Takk for tilbakemeldingene. Smile

Jeg har tenkt å bygge seksjonene ultralette - ikke høyere enn 5 cm - sportrasé i finer og tynne lister som bærer denne. Landskapet rundt lages med markplater og et tynt lag med sparkel.

Seksjonene kobles sammen på Fremovis, men skal hvile oppå et rammeverk av lange H-bjelker slik som Sandnesmodulene til Fremo-gutta hviler på. H-bjelkene monteres parvis med innfellbare bein imellom - 2-3 stk på hver langside. Anlegget hviler da på 4 lange rammeverk - ett for hver side på anlegget. Da blir det enklere å montere seksjonen oppå rammeverket på messene.

Når det gjelder fukt og damp harr jeg allerede en luftavfukter i kjelleren. Mulig jeg må sette inn noen ekstra avtrekksvifter i ventilene. Uansett kan jeg kjøre mest med min nye Little John - en elektrisk liten skiftetraktor.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2014 at 10:01
- Tror at mine ble rundt 7 cm. tykke (med beina innfoldet). Da burde det være mulig å bygge tynnere?
Jeg brukte 12 mm. forskalingslemmer av finer. Det finnes 2 typer, en med glatt overflate og en med treoverflate. Disse forskalingslemmene er ganske stabile - men veier en del. - Fordelen er at selve lemmen ikke trenger rammeverk om man begrenser seg til 1,2 m. lengde. Jeg satte på en list på kanten - både for å stive opp selve platen og for å begrense skader på materiell ved avsporinger. - Da er det bedre med et par cm. kant enn "fritt frem". - Hittil har dette reddet situasjonen - for meg (men andre har klart å hoppe over den), så ingenting er sikkert!
Forskalingslemmer er fint å bruke til LS da limet i fineren tåler olje og vann. - Ikke all vannfast finer er oljebestandig! Jeg foretrekker også de forskalingslemmene som har glatt overflate. De er lettere å rengjøre.
Jeg har bygget utelukkende en funksjonsbane, der det å kunne kjøre LS er hovedprioritet. Alt som kanskje kunne være mer modellmessig riktig har måttet vike dersom det har kunnet forårsake mindre driftsstabilitet. - Slik er det også på LS-modeller (i hvert fall for Roundhouse)!

- Tror at et slikt rammeverk som du skisserer, vil bli komplisert å sette opp - og ikke minst plasskrevende under transport. - Har ofte sett under messer at det er nødvendig å flytte litt på anlegget. Det går relativt greit når bein og anleggsplate henger sammen (- men jeg har også sett det arbeidet det medfører å flytte Sandnes og andre store Fremo-moduler). Når bein og anlegg er separert, trenger man langt flere folk!

- Erfaringene etter 5-6 år, er at jeg ikke kan bygge solid nok!
- Har brukt LGB-spor og profil på skinner - men det viser seg at skinnefeste i plastsvillene var for dårlig. Jeg har derfor skiftet de 2 første svillene på enden av hver seksjon til bøk og spikret dem fast.
Det har gitt langt bedre holdbarhet. Har i den forbindelse også kuttet/filt vel mye av skinnetuppene, slik at skinneskjøtene har noe for stor avstand. Dette var et resultat av første prøvemontering der - på grunn av ujamnheter i underlaget - at skinnestrengene "kolliderte" og derved ble brukket løs fra de tynne plastfestene i svillene.
Dette er noe man sikkert ikke trenger ta særlig hensyn til på et stasjonært anlegg?
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2014 at 18:29
Spennende. Skal bli gøy å følge med på! Lykke til videreClap
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.