MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Shapeways, Here We Come?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Shapeways, Here We Come?

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Shapeways, Here We Come?
    Posted: 01 februar 2014 at 18:15
Jeg følger utvikingen av 3D-printetjenester ganske tett, men at Shapeways tilbyr messingdeler basert på printede voksmastere har gått meg hus forbi.

Men bedre sent enn aldri, så her kommer min første test av denne tjenesten. Jeg har en standard testdel jeg benytter for tiden, det er en del til en smalsporskobling i 0-skala. (Om noen vet hva den riktige betegnelsen på denne delen er hadde jeg vært takknemmelig, jeg vet bare at det er den delen som er montert på endebjelken på loket/vogna, og som selve sentralkoblingen går gjennom.)

12 stk. er arrangert slik at de ytre målene på hele pakka er 32,7mm x 9,2mm x 4,94mm (stl-filen); Den ferdige delen er 32,4mm X 9,1 X 4,7mm. Den runde platen med det firkantede hullet er 3,3X3,3,mm.
Det er altså en smule krymp her, men såpass lite at jeg mistenker at shapeways forstørrer delen litt under printing av voksmasteren.





Jeg synes dette ser lovende ut. Man kan ane at det er sekskantbolter og ikke nagler på delen. Overflaten på messingen kan passere som støpegods. Det eneste som plager meg med disse delene er det regelmessige mønsteret på plane flater. Men jeg lover å komme tilbake med nye bilder når jeg har fått grunnet delen. Håper mønsteret er litt mindre plagsomt da. Og ikke glem at bildene nesten kunne vært tatt gjennom et mikroskop!

For enkelte deler kan en lett sandblåsing løse dette problemet, men prisen er at man mister noe skarphet.


Det er litt interessant å sammenligne med det som går for å være det beste 3D-printing for hobbybruk kan tilby, "Frosted Ultra Detail" fra shapeways:



Samme .stl fil som messingdelene. Grunnet med Tamiya fine surface primer. Jeg mener messingdelen er hakket skarpere.

Her er for øvrig en visualisering av stl fila:


Messingdelen kom seg på 19 euro inkludert porto. Altså ca. 150,- .




Edited by Håvard H - 01 februar 2014 at 19:35
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 19:56
Ge-ni-alt! Har heller ikke sett det der, og avskrevet hele Shapeways inntil videre. "Inntil videre" viste seg altså å vare til i dag.

Fortsatt forberingspotensiale i dette, ser jeg, men langt bedre enn den klædden i "Frosted Ultra Detail".
Det ser forøvrig ut til å bli en del filing for å fjerne den ekstra bakplaten under selve delen?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 20:30
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Ge-ni-alt! Har heller ikke sett det der, og avskrevet hele Shapeways inntil videre. "Inntil videre" viste seg altså å vare til i dag.

Fortsatt forberingspotensiale i dette, ser jeg, men langt bedre enn den klædden i "Frosted Ultra Detail".
Det ser forøvrig ut til å bli en del filing for å fjerne den ekstra bakplaten under selve delen?


Nope. Det du ikke ser på bildet er at hver del står ca. 2mm ut fra den felles bakplata og er festet med en stang på ca 3mm diameter. Poenget er å sage så tett på bakplata som mulig med et fint blad i gullsmedsag. Blir ingen filing.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 21:18
Aha. Den delen som er under på stl-illustrasjonen, da, antar jeg.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 21:40
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Aha. Den delen som er under på stl-illustrasjonen, da, antar jeg.


Jepp. Fellesplata er ikke med på den tegninga.
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2015 at 09:59
På Thamshavnbanen har vi gjerne kalt draganordningen for "kobbel", men i dokumenter fra banens ordinære drift omtales de som bufferter, og følgelig blir det da en bufferhylse.
(kan for øvrig sammenlignes med ordinære bufferter på normalspormateriell der bufferstangen går gjennom en bufferhylse.)
Mvh Atle
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.