MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 12 Märklin/Trix
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 12 Märklin/Trix

 Post Reply Post Reply
Author
elpro View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2009
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote elpro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: El 12 Märklin/Trix
    Posted: 20 januar 2014 at 13:22
Hei,
 
Da er den endelig i hus.
 
Det er blitt en flott modell som gir et solid inntrykk. Allerede når du løfter esken kjenner en at det oser kvalitet. Det er utrolig hvor mye materialvalg har å si for følelsen her. Kanskje jeg er lettlurt men metall er liksom litt mer jernbane enn plastik. Og finishen blir etter min mening ofte mer lik forbilde på metallmodeller enn plastmodeller.
 
Den er tung og solid. Desverre er det noen påsatte deler som kan gå i stykker ved litt uforsiktig behandling. Men den er ikke pakket i sedvanlig stil, der du kan pakke ut loket helt uten å berøre loket og ødelegge deler. Løft i plastikken så går det bra. Loket fremstår som noe "klarere" (vanskelig å sette ord på, men sett de ved siden av hverandre så skjønner dere kanskje hva jeg mener) i finishen enn Roco og jeg er derfor glad for at jeg ventet noen måneder på denne. Kjøreegenskapene er mer enn akseptable og det er ingen vagging sideveis når loket går. Trekkraften er god og det er lite å utsette på modellens tekniske egenskaper.
 
Et flott lok som er verdt hver eneste krone. Som de fleste Märklin/Trix lok, leveres det ferdig med lyd og multiprotokolldekoder. D.v.s. om du er analog kjører eller digital, mfx eller DCC så fungerer loket rett ut av esken uten tanke på strømkilde/signalkilde.
 
Anbefales.


Edited by elpro - 20 januar 2014 at 15:54
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2014 at 23:04
Jeg Fik min EL12, akkompagnert av El10 i dag også.
De er rett og slett helt nydelige begge to.

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
elpro View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2009
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote elpro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 16:08
Gøy å se at andre også koser seg med togbane på gulvet :-)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2014 at 12:34
Det var dette med at "noen foretrekker moren mens andre heller vil ha datteren..".

Etter å ha fått både Roco sine utgaver av Dm3/El12 samt Märklin og Trix sine tilsvarende utgaver, så havner jeg på motsatt konklusjon av det Elpro har. - Jeg foretrekker Roco sin versjon - til tross for at kåpen er noe bedre og har mer riktige detaljer for Märklin/Trix.
- Da er det jo fint at man har flere fabrikat å velge i!

Det som trekker ned for Trix sin versjon, er særlig gangegenskaper, lys, dekoder og strømopptak.
Jeg liker ikke innfestingen av "Norrlandsplogen", den er for svak. dessuten er frontrammen av plast som er noe svak, slik at den "svikter" på min modell. Da alt Malmbane-materiell jeg har, er utstyrt med Kadee-koblinger, satte jeg på slike på Trix-utgaven (både El12 og Dm3). Det synes som om denne lommen er plassert litt for lavt etter standard? - På mine modeller "subbet" nemlig utløserarmen i punktkontakter/veksler uten justering. Det er mulig dette kommer av en noe svak kulissekonstruksjon og/eller frontramme av plast?

Strømopptak på Trix-utgaven er direkte kritikkverdig!
- Kun 4 av totalt 10 aksler har strømopptak. Når 2 av disse akslingene har hjul med gummiringer, så er det i prinsipp bare effektivt strømopptak på 1 aksling pr. lokhalvdel. Et såpass tung lok burde klare seg uten gummiringer.

PS!
For ordens skyld har jeg i ettertid oppdaget at da begge lokhalvdeler er like, så er strømopptaket arrangert slik at chassis og kåpe på hver lokhalvdel har potensialet fra hver sin skinne. Dette er mulig grunnet plastkobling mellom lokhalvdelene. Fortsatt må faktisk nesten halve loket passere dersom man bruker strømdeteksjon i sporet. Enda verre er det for Dm3 der midseksjonen er isolert. Der har kun siste aksling i kjøreretning sikkert strømopptak. - Svikter dette enkle strømopptak, vil store deler av loket passere et blokkavsnitt.



Jeg måtte se 2 ganger for å se om både markeringslys og hovedlyskaster var tent. De har også et noe blålig skinn til å kunne illudere glødelamper. Lys i førerrom var også knapt synlig. - Får se om jeg gidder å gjøre noe med det?
Jeg synes heller ikke lyden er i samme klasse som Zimo-dekoderen som sitter i Roco-utgaven.

- Men... hverken Roco eller Märklin/Trix er i nærheten til å slå min favoritt når det gjelder dette loket, nemlig en 20 år gammel Fomras Dm3!

Edited by Kjell H. - 22 mars 2014 at 10:09
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.