MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Etter å ha gitt F... i julen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Etter å ha gitt F... i julen

 Post Reply Post Reply
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Etter å ha gitt F... i julen
    Posted: 08 januar 2014 at 23:01
I 2013 har jeg fått bygd mer modeller enn på flere år, etter at jeg ganske nøyaktig for 1 år siden ble trillet inn på hjerteavdelingen på Ahus! Etter en masse prøver ble det klart at det ikke var noe alvorlig, men fikk beskjed om å ta det med ro en god stund. Det hele er kanskje et resultat å ha vært i den såkalte tidsklemme i flere år, spesielt etter ny jobb i 2009. MJ-bygging er i hvert fall glimrende som rekonvalens, og like før jul kom beskjeden om å begynne å trene igjen! Istedenfor valgte jeg å bruke litt tid i julen til et byggesett som har ligget i skuffen i mange år: Scandinavian Miniatures (SM) Konduktørvogn litra F type 6.

Et av forbildene er bevart på Krøderbanen og har stått fast på Krøderen stasjon i flere år; nummer 12102. Den er oppusset, men ikke restaurert eller komplett, og fungerer visstnok som lagervogn. Jeg har tatt flere bilde av den på turer opp på Krøderbanen, og etter å ha studert disse er det noen avvik til byggesettet bl.a reisegodsdørene.



Byggesettet stemmer bra i hovedmål med den medfølgende tegning (som finnes i NJK H0-fortegnelsen) av Fd type 4 - Reisegodsvogn med dampkjel for togoppvarming. Disse ble med tiden ombygget til rene konduktørvogner med eget rom til reisegods og omlitterert til F type 6 - den varianten byggesettet modellerer. I 1957 er det innregistrert 23 stk. i NSB`s lister - som er ganske mange - men typen begynte allerede da å bli gammel. Antagelig ble ingen av dem modernisert i løpet av 60-tallet, men hensatt og utrangert. I 1968 er det 5 stk. igjen. Driftsbilder av akkurat denne konduktørvogntypen har jeg dessverre ikke klart å finne, en anonym vogntype som var i alle typer tog.

Byggesettet var som vanlig fra SM veldig flatt med de fleste delene etset i messing, 2 umonterte hjul, 4 messing muttere/skruer, buffere og akselbokser med fjær var lagt med som støpedeler, litt messing tråd i ulike dimensjoner og en byggeveiledning med sprengskisse. Designen er datert tilbake til 1995 og noen av konstruksjonene har de etterhvert funnet bedre løstninger på, men det hele så ut som et overkommelig juleprosjekt.



Mine etseplater var litt overetset, som var lett synlig ved at åpninger/hull til detaljer og vinduene i vognkassen var litt for store. Dette løser seg som regel ved å lodde inn detaljen med litt ekstra tinn og slipe/fjerne overskuddet etterpå - såkalt tinnsparkling. Senere viste det seg at lengden på vognkassen også var litt for kort og lav pga overetsingen, mens understell og tak hadde riktige mål. Dermed ble det litt utfordring å få de 3 hoveddelene pent montert i sammen, men med litt flaks, tålmodighet og tinnsparkling gikk de i hop!

Vindusrammene hadde god plass og var litt tuklete å få inn rett i forhold til vindusåpningen. Ved å la brettet nederst peke svakt nedover skjuler det eventuelle springer i underkant. Deretter er det å punktlodde, sjekke plassering, varme opp å justere, sjekke plassering osv. for til slutt hellodde rundt med mye loddevann og litt tinn. Dessverre har 2 stykker forflyttet seg litt når taket skulle på plass, og nå er de veldig vanskelig å gjøre noe med. De er forsøkt rettet opp ved å file i karmene så de blir rette i forhold til åpningen.



Neste kjervete punkt var hengslene til reisegodsdørene som hadde alt for store hull. Samme metode ble benyttet med enda mer tinn, men litt trakk ut i panelen. Det er en nitidig jobb å rense denne med å gravere opp, men det går! Over reisegodsdørene ble det lagt inn både 0,4 og 0,3 (litt kortere) tråd for å illudere den profilerte listen som er på NJK-vogna. Listen ved siden av reisegodsdørene er 0,5 som er slipt flat, så det ser ut som en firkantlist. Dørene i hver ende fikk også 0,5 tråd loddet inn i toppen og bunn, samt dørhåndtak (selvfølgelig).

Taket ble deretter rullet til tilnærmet rett bue etter endeveggene, men innertaket var litt for langt i forhold til vognkassen. Jeg regnet med at dette skulle løse seg, men hadde ikke sjekket innerveggene - de var bitte litt for høye! Dermed ble det en liten springe i overgangen mellom endeveggene og taket som måtte tinnsparkles, og hele takkanten måtte loddes/tinnsparkles til toppen av sideveggene for at alt skulle bli rett og pent. Under dette arbeidet ble vognkassen litt for varm og de 2 vindusrammene forflyttet seg.



Nå ble understellet brettet opp og hovedbjelkene loddet på plass. Første prøvemontering med vognkassen avslørte at også understellet var litt for langt, men etter litt filing i den ene enden smatt det på plass. Det er en springe mellom endeveggene på vognkassen og plattformene i hver ende, men åpningene i vogngulvet til TB-kobblingene ser tilfeldigvis (?) ut som innerbjelker - så jeg lar det være som det er. Første prøvemontering av akselgafflene som skulle formes som en stor U, avslørte at disse ikke gikk mellom hovedbjelkene - enten var akselgafflene for brede eller hovedbjelkene loddet for nærme hverandre. Løses enkelt ved å bare knekke akselgafflene fra hverandre og lodde de på plass enkeltvis, men mine var så overetset så jeg tok noen fra reserveboksen (de kommer fra Steinar & Steinar N-vogner som har ekstra i settet). Bremseklosser vil også komme fra reserveboksen, mens resten av bremsestellet er brukbart.



Jeg har såvidt begynt på ekstra detaljeringen med en pipetopp og ventil for parafinbelysning over konduktørkupeen. Vet ikke nøyaktig plassering i forhold til forbildet, men har tatt inspirasjon fra et bilde av F type 4 i 1958 i Jernbanemuseet samling, samt plassering av ovn og konduktørens arbeidsplass i illustrerte fortegnelser fra NSB - så jeg regner med ikke å være helt på villspor.

Neste er montering av hele bremsestellet, grinder på endeplattformene, konsoller, 6 stigtrinn, akselbokser, buffere, trykkluftslanger, sluttlysholderne og diverse håndtak rundt omkring. Antagelig blir det stige opp til taket og en eller to flere ventiler til parafinbelysningen også.

Det er en del å gjøre på et slikt sett, men jammen er det morsomt når det går i hop. Første lakkering med grunning vil avsløre hvor pent arbeidet er gjort, og endelig teaklakkering vil vise finishen på modellen. Uansett var det så langt en glimrende bruk av tid i julen


Litt detaljer har kommet på i løpet av kvelden: alle konsollene ved hovedbjelkene, hele bremsestellet, akselbokser og det ene enderekkverket - disse er virkelig med på å gi vognen riktig karakter, men er litt pillete å få på plass pent.




Enda flere detaljer er satt på i kveld: dørlåsen på reisegodsdørene, sluttlysholdere og det sneglende håndtaket på hvert hjørne av vognkassen, detaljer på enderekkverk er filt ned og overgangslem er satt på plass, en ventil for parafinbelysningen er produsert og satt på taket, buffere og trykkluftslnger er på plass, det første fotsteget opp til endeplattformen er montert. Er ikke mye igjen nå!



I dag var det endelig temperatur ute til å få renser vognen skikkelig. De siste detaljene har vært på plass en god stund: 6 sett med stigetrinn, stige og rekkeverk opp til taket i den ene enden, stagene mellom bremseklossene og -mekanismen er erstattet med 0,5 mm messing tråd, 4 "hjørnepynt" over endeplattformene har kommet på plass, samt endel små håndtak under bufferne og på reisegodsdørene.



Da er F-vogna endelig halvferdig - den må jo lakkeres, dekaleres og smusses, samt få montert bufferplatene (fjærende) og ikke minst kobblinger. Første strøk med grunning kommer på i løpet av kvelden!

F-prosjektet går videre med en nær slektning av type 6 - type 8 er påbegynt. Denne har bare plattform i en ende og i tillegg takoppbygg, men dimensjoner av vognkassen og plasseringen av vinduer og dører har helt klart likhestrekk. Også disse vognene var tidligere utstyrt med dampkjel for togoppvarming (Tidligere litra: Fd type 4), og har derfor et ekstra dørsett på den ene siden.



Bildet viser hvor langt det er mulig å komme med dette Scandinavian byggesettet ved bare å montere, vri tapper og uten å lodde noe som helst. Når loddingen begynner får jeg sjekket hvor mye en lærte av forrige byggesett - kanskje denne går i sammen litt lettere?

I kveld var endelig teaklakkeringen såpass herdet at jeg våget å ta vognen ut av lakkeringsskapet.



Er relativt godt fornøyd med teakimitasjonen, men det kan vel alltid gjøres litt bedre - neste gang! På taket synes fortsatt den gulgrønne primeren som ble benyttet - første forsøk - før det ble sprøytet flere lag med gult på veggene for å få en god basefarge. Når dette var skikkelig tørt ble teaken "vasket" på vått-i-vått med flere tynne lag i forskjellige nyanser. Dekalene har kommet på langbjelken på understellet og avslører nummeret som er valgt på vognen.

Gjennstår å flekke litt på grunningen på taket (som ble skadet av maskeringtapen som satt alt for godt), før lakkering av takpapp, maling av diverse detaljer i sort eller stål (håndtak, stiger, hengsler på reisegodsdørene etc), klarlakkering etter de siste dekalene er på og tilslutt litt lett smussing. Helt tilslutt skal det settes glass i vinduene, noen skal ha "gitter" på baksiden, koplinger og bufferplater.





På F type 8 har de orginale bremseklossene blitt knekt av i feste mot understellet og loddet litt nærmere hjulet. I tillegg er det satt på noen "klosser" på utsiden (fra skrotkassen) for å gi detaljen litt mer dybde. Enhve får avgjøre om det er bryet verdt, men jeg synes det gjorde seg.

Edited by Asgeir - 13 februar 2014 at 00:34
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2014 at 00:38
Jeg gir fillern i julen jeg også Og du hvor godt det er å se at noen også bedriver hobbyen vår selv om fillene fyker andre steder på forumet.

Jeg synes faktisk at nettopp disse korte to-akslingene av noen F-vogner er selve kvintessensen av femtitallet. Arbeidet ditt ser flott ut, og om det skulle befinne seg noen ujevnheter som dukker opp etter grunningen, så er det fullt mulig å pusse litt på det også da.

Selv opplevde jeg dessverre at min Conrad 80 watts loddestasjon røk nylig. Jeg lurer nå på om jeg skal tørre å prøve meg på Biltemas 100 watts versjon. Noen sier at den er OK, og at 100 watt er greit når termodynamikkens første hovedsetning inntreffer på de større byggedelene. Har jo gassen, men har alltid likt bolten best.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2014 at 17:50
Hej Asgeir.

Hoppas du tar det lugnt och träna är nog så bra, men lagom är bäst.
Så jag hoppas du kan hålla dig frisk.

Jag läser om din väg i bygget av vagnen och kan känna igen mig till en del, numera tycker jag precisionen är bättre, men kan bli ännu bättre på sina håll.
Men jag är nöjd över det jag kan komma över.

Tänkte på det du skriver att du får ut lödtenn i rillorna på panelen pga att hålen är för stora.
Ett sätt att undvika detta, är att ta en vattenbaserad tuschpenna och markera de rillor som är i farozonen.
Detta skyddar, då lödtennet inte vill eller får fäste.
När du är färdig med lödandet så är det bara att tvätta bort tuschen.
Det var lite av det tips min fagra erfarenhet av byggandet, som jag kan ge dig.

Vänligen
Bo
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2014 at 18:25
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Tänkte på det du skriver att du får ut lödtenn i rillorna på panelen pga att hålen är för stora.
Ett sätt att undvika detta, är att ta en vattenbaserad tuschpenna och markera de rillor som är i farozonen.
Funker det ikke med sprittusj?

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2014 at 19:54
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Tänkte på det du skriver att du får ut lödtenn i rillorna på panelen pga att hålen är för stora.
Ett sätt att undvika detta, är att ta en vattenbaserad tuschpenna och markera de rillor som är i farozonen.
Funker det ikke med sprittusj?


Det gör det säkert, men jag vill gärna undvika lösningsmedel, för att ta bort sprittusch och alla lösningsmedel ger en beläggning.

Vänligen
Bo
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2014 at 00:39
Oppdatert med resultat av kveldens arbeidsøkt.

Jeg har forsøkt litt med tusj (sprit eller vannbasert???) på panelene tidligere, men noen ganger er det vanskelig å få den i de smale rillene og da flyter tinnet inn. Det enkleste er å bruke akkurat nok tinn til at det blir en solid lodding, men ved tinnsparkling må det som regel på alt for mye.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2014 at 10:20
Jeg bruker en litt tykk sprittusj til å forhindre dette.
Det fungerer helt fint!
Det er ingen problem med å få tusjen inn i rillene dersom den er fuktig.
Trykk tusjen hardt mot messingplaten og stryk flere ganger om den ikke flyter ned i rillene.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 01:15
Oppdatert med resultat av kveldens arbeidsøkt.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 21:24
Oppdatert med bilde av resultatet av siste runde med rensing før lakkering.

Første bilde av neste modell i F-prosjekt er også lagt inn - F type 8.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2014 at 17:54
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Oppdatert med bilde av resultatet av siste runde med rensing før lakkering.

Første bilde av neste modell i F-prosjekt er også lagt inn - F type 8.


Takk for spennende og inspirerende byggeblogg!

Du har kanskje skrevet om det annet sted før, men fant ikke noe om det - kan du si to ord om hvordan du renser/klargjør vogna før lakkering?

John

Edited by Jolsen - 03 februar 2014 at 19:39
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2014 at 22:27
Hygglig at noen liker skriblingen - å lese gode byggeblogger har vært en av mine viktigste kilder til å finne nye og bedre måter å få bygd modeller på.

Jeg har prøvd mange måter å rense messingbyggesett, og har endt opp med følgende:
-grovfiler og pusser med stålbørste i minidrillen det verste
-når all lodding er unnnagjort blir modellen puttet i en ultrasonisk renser med varmt vann fra vannkokeren og et par dråper Zalo. Teoretisk bryter det ned fett og det meste av loddevann og møkk.
-etter skylling i varmt vann under springen, er det en runde med lett syrebad i ultrasonern (vann, oxalsyre og spyleveske, oppskrift fra en av forumets svenske byggere og blogger: Bo11)
-grundig skylling i varmt vann under springen og lang tørking
-deretter blir modellene sandblåst i et kammer som står i boden ute (k-k-kal-dt-d-dt om vinteren)
-hvis alt er greit er modellen klar for lakkering, men mange ganger må noe sparkles og slipes nå (sparkel forsvinner som regel i ultrasonern eller i sandblåsingen). Ofte finner jeg noe midt i prossesen og må begynne forfra etter utbedring.

Deler som løsner i rensingen sitter for dårlig, så dette er en god test på kvaliteten på loddingene. Sandblåsingen gjør overflaten på messingen litt ru og mye bedre for grundingen å sette seg skikkelig fast.

Edited by Asgeir - 03 februar 2014 at 22:28
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 20:12
Jag har försökt med ytterligare metoder för att slippa använda syra.

Men ibland, detta beroende på hur noga jag har varit efter varje lödpass.
Att sköjla rent med vatten, är inte tillräckligt, och jag bannar allt som har med diskmedel att göra, då detta ger beläggningar.
Om jag nu vill använda fosforsyra 12%  så kan jag naturalisera fosforsyran med att lägga ner vagnen i mycket hett vatten och ta en matsked bakpulver, som förändrar PH värdet.

Detta har räckt många gånger utan att behöva använda syran.

Skulle det mot förmodan vara så att en modell har legat länge och fått utfällning så det har bildas vitt pulver, så har jag använt ett kärl utomhus och tagit saltsyra och doppar ner modellen i detta max 2minuter.
Allt detta vita pulver, ser man hur detta flyter upp på ytan och modellen blir väldigt ren.
Ha ett kärl med mycket vatten vid sidan om, som modellen kan ligga i 20minuter.

Detta är en nödfallslösning, då jag är emot att med fysisk hanteraring gå på denna rengörning, då det är små detaljer som far illa.

Ett annat sätt är att låta bli fosforsyra och använda koncentrerad citronsyra, som inte är lika effektiv som fosfor, men funkar, och framför allt håller vagnen i gott skick under byggnadstiden.
Vagnen blir klibbig, men detta tvättas lätt av.

Skulle det vara så att man ändå vill använda den syra som Asgeir pratar om så har jag skrivit ner receptet nedan.

50g oxalsyra

3,5dl Grönsåpa

2,5dl Ammoniak

6dl Rödsprit

2liter vatten.

 

Lös upp oxalsyrani 1liter hett vatten, blanda ner Grönsåpan i lösningen.

Rör om så att såpan löser upp sig.

Blanda i Rödspriten.

Tillsätt Ammoniaken.

Observera att ammoniaken är frätande, så var försiktig.

Det är först när ammoniaken tillsatts som blandningen klarnar.

Tillsätt resten av vattnet.

 

Blandningen bör utföras i garaget eller annat ventilerat utrymme.

 

Doppa ner delarna som skall rengöras i blandningen, använd en bit bockad kraftig ståltråd.

Låt delarna verka i 3-5minuter, kontrollera emellanåt, ligger detta i för länge utan tillsyn, så kan detta påverka metallen.

Delarna blir metallrena.

Skölj noga med rent vatten.

 

Blandningen kan sparas i ett slutet kärl.

 

Vänligen

Bo Andersson

Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 21:41

Takker for gode tips (og oppskrifter) fra både Asgeir og Bo! Da skal dette testes ut. Skal prøve å laste opp noen bilder av resultatet i en egen tråd etterpå.

 
John
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2014 at 00:21
Oppdatert med første bilde av vognen med litt farge på kassa.

Det begynner å nærme seg for F nr. 6007..........

2 detaljbilder av F type 8 har også kommet med

Edited by Asgeir - 13 februar 2014 at 00:35
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.