MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jernbane Noob sier hei til forumet; Märklin H
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jernbane Noob sier hei til forumet; Märklin H

 Post Reply Post Reply
Author
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jernbane Noob sier hei til forumet; Märklin H
    Posted: 29 desember 2013 at 17:31
er innlegget postet feil sted, ønsker jeg at moderator flytter det.
Fant ikkenoe naturlig sted å si HEI til forumet:


Vil bare presentere meg som ny bruker her, da den gamle brukeren er " lost in space"
Mann, født 1973. Betyr at jeg er 29......med god margin.
Fikk modelltog til julaften i 1980 eller deromkring, et flott sett Märkin med masse skinner, penser og alt mulig. Samt et ekstra lokomotiv, et orange/gult lite diesel lokomotiv, akkurat det skal jeg komme tilbake til. Interessen var født, dessverre gikk toget tapt i en husbrann mot slutten av 80 tallet.
Fulgte som stort barn / ungdom godt med, men det ble aldri til at det ble aktuelt å kjøpe noe tog igjen. Var fler ganger på nippet til å slå til for å skaffe meg Märklin Delta, men heller ikke det ble noen gang realisert. Så gikk liksom tida, og andre interesser tok all fokus...

Er idag heldig nok til å ha to gutter, på 7 og 10 år, og årets julegave ble altså 2 Märklin startsett, H0.  Vi forsøkte oss på litt togkjøring for ca 4-5 år siden, men da var de for små, så sakene ble bare stabla i en haug. Sakene  besto da av litt brukte M skinner fra gjenbruken, samt en shopperunde på QXl og litt finn. Kjøpte meg bla. a endel store godsvogner, og ikke minst et digert, mangeakslet lokomotiv, av typen V200.... som dessverre ble ødelagt ifbm en flytting..

Tanken denne gangen var å  gi et bra startsett som er nytt og funker, så kunne de brukte skinner brukes til utvidelse etterhvert.  Da klarer jeg sikre at " hovedbanen " hele tiden er klar til bruk / operativ, så får jeg pusse og årne på de M-skinnene etterhvert...

Første juledag ble det derfor bært en plate bestående av XPS sammenlimt på rammeverk, og påmontert glattkant utvendig inn i stua . Målene var på 120x240cm , slik at vi umiddelbart kunne sette opp et banesett med litt størrelse på.  Vi fant også litt isopor i garagen, og gikk igang med å bygge " fjell ". Realismen er nok ikke i standard henhold enda, men det viktigste, vi har det morro sammen. Fjellet ble grovkuttet og limt sammen, malt med grå maling som ble rota fram fra kjelleren, og med litt trær fra hobbysjappa i Oslo, en liten hytte osv ble montert på. Husk, dette skal være en leke for 7 og 10 år gamle barn, det gjelder holde ambisjonsnivået på et nivå som gjør at vi kan kjøre og leke litt også, ikke bare bygge. Å kjøre seg kjempelei med en gang, tror jeg er dumt..

Jeg kommer til på ha masse spørsmål, og stoler på at dere " eksperter " kan veilede meg på noe vis, slik at jeg kan vise ungene hvordan ting bør angripes. 

Vi har forresten ingen spesielle ønsker for anlegget vårt, utover å eksprimenterte med skinner, bygninger, landskapsmaterialer osv. Jeg har trua på å få la ungene styre, for å bygge opp gleden ved å skape noe, framfor å tute fulle ørene av hva som er "rett " og " galt " i byggesammenheng. Jeg lever helt fint med å ha perrong med bondegård og sandstrand i ett, sålenge unga syns det er kult å lime fast de og de figurene akkurat DER.
Likevel har jeg bedt elstemann tenke litt på hva for miljøer han vil ha hvor, og han ser for seg en bondegård, et badevann med en skog rundt, bolighus og et fabrikkområde, der det skulle produseres BACON av alle ting. Antar det var ønske om et slakteri da, og så måtte de visst ha gaffeltrucker som kunne flytte alt BACON`et.....

Med den fantasien tror jeg vi er godt i gang...Smile

PS - det gamle, lille, gule / orange diesel lokomotivet mitt, hvordan finner jeg tilbake til dette ? Levert som løst lok ( ikke i sett )  på slutten av 70 / begynnelsen av 80 tallet.....



Edited by Initium - 29 desember 2013 at 18:01
Livet er en lek...
Back to Top
Morten J. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten J. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 22:29
Holder selv på å bestemme meg for hva slags plattformer jeg skal gå for på mitt anlegg, men tror jeg går for badestrand og bondegård på mine og ;)
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 01:38
En liten kommentar til skinnebruk.
Dersom det skal lages et rent nostalgianlegg, er M-skinner et selvfølgelig valg. Ikke minst med tanke på bruk av gammelt Märklin-utstyr. Men for å bruke moderne utstyr; fra Märklin eller noen av de mange andre produsentene som har fine 3L-lok; ville jeg holde meg til C-skinner. Spesielt med tanke på funksjonalitet, både montasje/demontasje og drift. Men K-skinner er også et godt driftsmessig alternativ.

Når det gjelder diesel-loket; er det et slikt et http://www.ebay.com/itm/NICE-Marklin-H0-Scale-3080-Diesel-Shunter-Loco-Cl-BR-DHG-500-Marklin-HO-60-2-/390724002376?pt=Model_RR_Trains&hash=item5af8f72248 ?
Bjørn Egil
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 10:54
Hm, føles litt for gæli å bare pælme de gamle M skinnene også, men jeg ser jo at moderne C skinner er av et HELT annet kaliber..... og sikkert lager langt mindre krøll.....
Prisen er heller ikke noe stort argument, da jeg sikkert erstatter M skinnene jeg har med C for noen få tusenlapper....

Anlegget blir et rent " leke" anlegg, altså ingen faste variabler.

Loket du viser, ligner veldig.  Ble brått usikker om det var gult eller orange, fantes de i fler farger ? Husker en venn hadde blått, var veldig stilig det også for en gutt på 7-8 år....Går det an å montere digital innmat i et sånt lok ? Noen som har en enkel write-up ?

Forresten forstår jeg att kontrollene i startpakkene kan kjøre max 4 lok. Hva om jeg vil ha 5-6 lok i sving på en gang ?
Livet er en lek...
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 18:19
Hei fra meg også.
Det jeg kommer med nå er nok litt synsing og mening tatt etter en etterhvert dårligere husk fra tiden jeg leste Märklinbrosjyren fra perm til perm opptil flere ganger.  Det gule loket det er linket til ovenfor mener jeg å huske var et enkelt lok uten lys og andre stafasjer. Det blå hadde lys, rekkverk enten/både og foran og/eller bak. Hva oirginalloket eller originallokene hadde for betegnelse husker jeg ikke. Kan noe av dette stemme?
SOHo
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 18:55
Ja, jeg tror alt du sier stemmer. 
Livet er en lek...
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 19:07
PS- jeg har et kjempegammelt, og ganske dårlig Märkin V200060 lokomotiv.
Understellet ser ganske dårlig, ut, men det sviver rundt og alt ser ut være på plass. Det er dog kjempeskittent, blandt det værste jeg har sett. Hva bruker jeg for å rengjøre noe sånt ? Bremserens ?

Jeg tror jeg koster på meg å restaurere dette loket, da det har affeksjonsverdi for meg..... ..
Livet er en lek...
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 19:22

Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

[...] Hva oirginalloket eller originallokene hadde for betegnelse husker jeg ikke. [...]

Originalen er Henschel DHG 500 C:

http://de.wikipedia.org/wiki/Henschel_DHG_500_C

("DHG 500" finner man også igjen i eBay-linken fra Bjørn Egil.)

Dette er for øvrig en nyere slektning av DH 500 Ca, som Rjukanbanen hadde noen av:

http://de.wikipedia.org/wiki/Henschel_DH_500_Ca

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=101398

Sistnevnte har bl.a. kobbelstangsdrift, eikehjul og er kortere, men jeg er likevel noe forundret over at Märklin ikke har lakkert opp sin modell til en "norsk" utgave, med tanke på deres historikk med "norske" vognmodeller. Evil Smile

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 22:30
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Sistnevnte har bl.a. kobbelstangsdrift, eikehjul og er kortere, men jeg er likevel noe forundret over at Märklin ikke har lakkert opp sin modell til en "norsk" utgave, med tanke på deres historikk med "norske" vognmodeller. Evil Smile



Det har de faktisk. Det finnes en versjon i NSB nydesign... Dead
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 23:09
Ja, jeg hadde en periode det 'NSB' loket i gul/rød design i et startsett med M-skinner.
Loket finnes for øvrig i en rekke farger, bl.a. i grønt i et nyere startsett (med den lille, trådløse kontrollen).

De fleste lok av eldre modell, dvs analoge lok m/relé som retningsskifter) er det kurant å skifte ut omskifteren med en dekoder. Dette er forresten omtalt i en annen tråd her på forumet nylig Smile

Pluss en ennå nyligere tråd, som jeg leste først etter at dette var skrevet ... Embarrassed


Edited by b e pedersen - 30 desember 2013 at 23:28
Bjørn Egil
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 23:45

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Det har de faktisk. Det finnes en versjon i NSB nydesign... Dead

Jeg husker den, når du minner meg på det. Den var vel i forhold til NSBs lok et rent fantasiprodukt, uten litra eller loknummer. Det jeg tenkte på i mitt forrige innlegg, var en kvasimodell med lakkering og merking som et av lokene fra Rjukanbanen.

Bilde av både nydesign-versjonen, sammen med gul og blå variant, finnes et stykke ned (ca. 60%) på denne siden:

http://www.frank-i.com/lokomotiver-og-motorvognsett-ved-min-modelljernbane-2


Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 23:53
Originally posted by Initium Initium wrote:

årets julegave ble altså 2 Märklin startsett, H0.
Hva er serienummeret på de startsettene?
Proud to be a nerd.
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 12:08
Ene settet var vel dette:









Andre så sånn ut:


Begge kjøpt på amunden i Oslo.
Har supplert med en stabel gamle M skinner, etpar adaptere osv.

Bør man lodde sammen fler kontaktpunkter på M skinnens midtleder for å få skikkelig strømgjennomgang, eller er dette normalt bortkastet ?

Til sist et lite stemningsbilde fra i gårkveld:

Livet er en lek...
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 17:15
Tips:
Märklin tillater ikke at du linker ....
Bjørn Egil
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 19:22
Æsj, ser det nå. Retter linjene i morra, træl fra leseplats...

Spørsmål; hvordan opererer man penser idag ? Er stillpulter med rød og grønn knapp litt 1985 ?
Livet er en lek...
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2014 at 09:40
Vi forsøker igjen:
Ene settet var vel dette:

 


 
Andre så sånn ut:


 
Livet er en lek...
Back to Top
thomasm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2014
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomasm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2014 at 17:05
Originally posted by Initium Initium wrote:


Spørsmål; hvordan opererer man penser idag ? Er stillpulter med rød og grønn knapp litt 1985 ?


Mange bruker disse stillpultene fortsatt, og en del har bygd om til digitaldekoder, enten av typen m83 eller 74460. Disse styres enkelt via Mobile Station, Central Station eller tilsvarende.

.thomas
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 10:05
Kan TELEX koblinger, som jeg forstår er rene fjernstyringer av "hengerkroken" på lokomotivene, styres fra kontrollboksen som er med i startsettet om jeg kjøper lokomotiv som har denne funksjonen ?
Livet er en lek...
Back to Top
thomasm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2014
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomasm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 13:09
Dersom du tenker på den fjernkontrollen som følger med det gule togsettet, så er svaret ja.
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 13:41
begge startsettene har lik fjernkontroll..
Livet er en lek...
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 14:45
Kan noen svare på hvordan man enklest kan lage "skinneskjøter " på Marklinspor. Planlegger å lage et utvidelsespor som er løst, altså som en egen modul, og da vil jeg gjerne kunne sporadisk " sette dette inntil " den litt større anleggsplaten. Forslag ?
Livet er en lek...
Back to Top
thomasm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2014
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomasm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 21:01
Originally posted by Initium Initium wrote:

begge startsettene har lik fjernkontroll..


Da er det ikke noe problem, jeg har selv en slik, og den får jeg styrt telexkoblingen på det ene skifteloket jeg har.

.thomas
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 21:11
Nais, takker for info. Da er det bare snakk om å finnet et passende lok da....
Livet er en lek...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.