MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fyrrommet - Buskeruds glemte sidespor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fyrrommet - Buskeruds glemte sidespor

 Post Reply Post Reply
Author
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fyrrommet - Buskeruds glemte sidespor
    Posted: 29 desember 2013 at 02:03
Etter mye frem og tilbake har jeg omsider fått ferdigstilt et rom i kjelleren til mj. For et og et halvt år tilbake bestemte jeg meg for å støpe skikkelig gulv og legge fliser rundt den gamle sentralfyren fra 71.

Det ene tok det andre og etter at gulvet var forvandlet fra en blanding av jordgulv og råbetong til et nytt skinnende gulv med varmekabler og fliser verdig et "palass" begynte jeg å kikke litt på fyrkjelen. Den har til tider hatt et oljeforbruk som har fått en Di3 til fortone seg som en Toyota Prius på tomgang og nå var jo både varmepumpe og 600 kg klebersteinsovn på plass i stua.

Litt vel sent konkluderte jeg med at oljefyren skulle ut. Ved hjelp av larveføtter, liten lastebil med kran og to gode naboer så ble 350 kg med godt skrapjern lempet opp gjennom kjellerinngangen.

Da var det vel bare å gå i gang med mj byggingen? Men nei da, petimeteret i meg mente at det var, til tross for fulldrenering for 4 år siden, antydning til fukt i veggen ledsaget av flekkvis saltutslag. Dessuten så besto eksisterende puss av et eller annen kalkpuss som kunne skrapes vekk med neglene. Mine lokomotiver skulle ikke stå i fuktige omgivelser, så her måtte det pigges...... den gamle pussen m.m. ble fjernet og råmuren ble skjemt bort med både impregnering og flere lag med forskjellige Hey'Di vanntette murprodukter, avsluttet med den dyreste murmalingen som Jotun kunne fremskaffe. I mellomtiden hadde jeg selvsagt rivd ut et halvråttent kjellervindu, murt inn glassbyggerstein og boret hull til lufteluke. Er det ikke merklig at ting tar så lang tid? Men uansett så er jeg der nå at jeg kan begynne å BYGGE MJ!

Jeg har fått et rom som måler 298 x 385 cm. Jeg tenker meg en rundbane med en varierende dybde fra 45 cm til 60 cm. På sikt vil jeg også ha en utstikker ut fra den ene langveggen for å utnytte rommet maksimalt.

Til nå har jeg kjørt Marklin og har vært lykkelig med det. Jeg har såpass mye skinner og alt for mange lokomotiver til å vurdere å gå over til noe annet......men!! Det er alltid et stort men........og da snakker vi selvsagt om diverse lokomotiver i messing som jeg på sikt ønsker meg.

Disse krever da noe annet enn mine marklinskinner og derfor tenker jeg meg et en egen linje med min. 60 cm kurveradius slik at det er mulig å også kjøre "likestrømmateriell" på anlegget.

Hvis det er noen som har bygget et slik kombianlegg tidligere så er jeg takknemlig for alle kreative innspill.



Utgangspunktet før byggingen starter. Gjenstår å koble varmekablene og fjerne nivåmåleren for oljetanken. Den gamle sokkelen tenkte jeg skulle forsøke å utnytte på et eller annet vis......vi får se hva som lar seg gøre :-)


Edited by Toftebanen - 14 september 2014 at 23:33
Jarle
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 00:31
Forsøker å laste opp noen bilder av utgangspunktet mitt, men sliter litt med logikken på hvordan dette gjøres på disse sidene her. Noen som kan gi en kjapp forklaring?

Edited by Toftebanen - 12 januar 2014 at 00:46
Jarle
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 00:36
Hei!
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 00:38
Nå har jeg funnet ut av det med bildestørrelse :-)



Edited by Toftebanen - 12 januar 2014 at 00:45
Jarle
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 00:43
Hei Roger!
Dette bildet ble jo veldig bra på Samsung nettbrettet mitt, men aner ikke hvordan det ser ut på en PC skjerm?

Hvordan fremgangsmåte må til for å få frem bildene?

Edited by Toftebanen - 03 januar 2014 at 00:47
Jarle
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 00:59
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 01:10
Forsøker den fremgangsmåten du beskriver, men får ikke opp skjermbilde 2 som du beskriver. Muligens jeg må benytte PC?.......
SISTE: Det fungerte når jeg stilte om "VIEW" nederst på siden fra mobil til classic . Men bildene ble veldig store da

Edited by Toftebanen - 03 januar 2014 at 01:16
Jarle
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 01:53


I utgangspunktet tenker jeg meg noe av dette som jeg har forsøkt å illustrere i AnyRail. Vurderer å kjøpe hele programmet. Holder ikke med de 50 skinnene som er tilgjengelig i gratisversjonen.

Det blir en eller annen bruløsning i døråpningen som kan svinges ut, sett mange gode løsninger her på forumet.

Eksisterende spor er bare lagt for å se hvordan det blir med plass når jeg skal legge et 2 skinne spor i bakkant av av anlegget inn mot veggen med 60 cm kurveradius.

Edited by Toftebanen - 03 januar 2014 at 02:03
Jarle
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 01:22
Som vist og fortalt over skal jeg ha en rundbane som følger veggen rundt hele rommet med en utstikker på den ene siden. Jeg har vurdert flere forskjellige løsninger for hva jeg skal "bygge på".

Jeg fikk veldig sans for LokoJon sin løsning, vist i en annen blogg her, med moduler hengt opp på Elfa hylleskinner. Den løsningen gikk jeg bort fra rett og slett fordi kjellerveggene var for ujevne og dermed vanskelig å få hylleopohenget og modulene i vater og lodd.

Etter det bestemte jeg meg egentlig for å følge eksemplet i "Togrommet til Vigdis" - et prosjekt jeg forøvrig synes er veldig lærerikt å følge, da utgangspunktet er et kjellerrom ganske likt mitt.

Før jeg riktig kom i gang kom jeg på den ideen med å bruke kjøkkeninnredning fra IKEA. Det vil bli en del dyrere, men bonusen vil bli godt med lagerplass i skap. Jeg vurderte litt frem og tilbake om jeg skulle gå for benkskapelementer med en dybde på 60 cm eller veggskapelementer med en dybde på 37 cm. Valget falt på det siste, da disse kunne leveres i en høyde på 100 cm. Disse hengt opp 12 cm over gulv, med modulelementene med en tykkelse på 6 cm skrudd fast på toppen, så hadde jeg en perfekt arbeidshøyde på anlegget.

Den reelle dybden på kjøkkenelementene inn til vegg blir 43 cm da murveggen krever skikkelig spikerslag i bakkant, noe som er løst med noen lengder 2"4".

Etter å ha vært på IKEA så ble heller ikke kostnaden så avskrekkende, da jeg fant mye av det jeg trengte i billigkroken.

Skal forsøke på å få lagt inn noen bilder etterhvert som IKEA elementene kommer på plass :-)

Edited by Toftebanen - 12 januar 2014 at 00:48
Jarle
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 15:03
Har selv tenkt til å bruke et par ikea skap under anlegget mitt. Jeg tror jeg går for benkskap - de finnes jo nå også i 37cm dybde!
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 15:06
Hva har du tenkt til å ha på "utstikkeren" foran stasjonen til høyre på tegningen? Blir det ikke vanskelig å komme til stasjonen? 
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 23:52
Skinnegangen er på tegningen for å gi et inntrykk av hvordan en skinneradius på 60 cm vil passe inn i anlegget. Den endelige utformingen vil nok se ganske annerledes ut. Vurderer å kjøpe fullversjon av AnyRail for å prøve meg litt frem.

Jeg valgte IKEA veggskapstamme utelukkende pga. at det leveres med 100 cm høyde. Passer perfekt i forhold til en behagelig arbeidshøyde når anlegget skal bygges (....har jeg lest her på forumet et sted) Jeg er også usikker på hvorvidt benkeskapene leveres som hjørnemodul, men her kan muligens også veggskapelementene benyttes

Edited by Toftebanen - 12 januar 2014 at 00:48
Jarle
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 23:58
Da er de første IKEA elementene på plass.



Edited by Toftebanen - 12 januar 2014 at 00:53
Jarle
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2014 at 00:19


Edited by Toftebanen - 12 januar 2014 at 00:49
Jarle
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.