MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - EL 11.2145 fra NMJ
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

EL 11.2145 fra NMJ

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: EL 11.2145 fra NMJ
    Posted: 02 desember 2013 at 09:31

El 11.2145 er nettopp lansert fra NMJ: http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=7679&osCsid=52bdc135177758a69e5c07a78b6d4853. Det virker å være en flott modell, men den tilhørende teksten med faktaopplysninger om forbildet, stiller jeg noen spørsmål ved.  

Det sies at loket ble kalt "Gullkalven". Stemmer dette? For meg er dette helt nytt, men noe slikt kan selvsagt ha gått meg hus forbi. Kanskje var det et kallenavn som ble brukt av noen internt i NSB. Men jeg antar at NMJ har en god kilde for dette.

"Gullkalven" er for meg en stor dampkran som sto stasjonert i Oslo i mange år. Den hadde en liten sort navneplate med "Gullkalven" på seg også (kan ses på bildet nedenfor). Så at det skulle fantes to gullkalver på samme tid i Oslo distrikt av NSB, er det jeg stusser ved.

Gullkalven i 1970:

2145 benevnes også av NMJ som El 11b. Det er i og for seg greit, men man bør kanskje opplyse om at dette er en entusiastbetegnelse, ganske utbredt også. NSB opererer i sine tekster bare med El 11a, og det også om serien 2145-50.

Modellen leveres uten gitter. Det er helt korrekt at det finnes en del bilder av 2145 som helt ny med tog på Bergensbanen, men disse bildene er tatt FØR banen ble tatt i bruk som elektrisk bane. Disse kjente bildene som jeg antar er NMJs kilde, er altså en fotomontasje. Høyst sannsynlig fikk loket gitter før det ble satt i vanlig drift, slik alle El 11-lok i Oslo og Bergen distrikter fikk det pga faren for at steiner skulle knuse frontrutene på visse strekninger. Gitter var noe NSB satt på selv. Fra fabrikken, ble lokene levert uten gitter. Men hvis NMJ har gode kilder som forteller at dette loket faktisk ble brukt uten gitter i vanlig drift, vil det være interessant for historien om El 11.

I 1970 så 2145 slik ut:


Som sagt så er dette spørsmål til NMJ, som jeg håper noen der kan svare på. Kan hende har de gode grunner for sine påstander, men det hadde i tilfelle vært fint om man kunne henvist til hvilke kilder man har brukt.



Edited by ses - 02 desember 2013 at 09:34
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2013 at 09:37

Her er et av bildene fra Haugastøl eller der omkring med loket uten gitter:

http://www.oslobilder.no/OMU/OB.Ø64/2907

Svein S
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2013 at 10:19
NMJ har kanskje i sin annonse følt at navnet passer selv om det ikke er vitenskapelig bekreftet. Gullkalv-hypotesen er jo god ettersom stripen er i gull – sjangeren tatt i betraktning. ”Gullkalven” er jo ikke noe presist begrep. Det kan etter mitt skjønn være flere vinklinger på dette. Selv om noen kanskje tviholder på at begrepet ikke ble benyttet om 11.2145 så får det være deres mening om saken. NMJ ser nok mer nyansert på det.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2013 at 10:45
Så mye som jeg ferdes i Lodalen og miljøet ellers på 70 og 80 tallet, og siden på Krb++ frem til 2004/05 vile det være rart om jeg ikke hadde hørt bestegnelsen "Gullkalven" brukt om 2145.
Men betegnelser som "stressmerr", "grillpølse" og "Sophia Loren vogner" var velkjente.
 
Gullkalven var dampkrana, med navneskilt og det hele, så kan NMJ bruke de salgstriksene de vil for meg.
 
mvh
Bjørn
 
 
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2013 at 11:10
Originally posted by Bhal Bhal wrote:


Så mye som jeg ferdes i Lodalen og miljøet ellers på 70 og 80 tallet, og siden på Krb++ frem til 2004/05 vile det være rart om jeg ikke hadde hørt bestegnelsen "Gullkalven" brukt om 2145.
Men betegnelser som "stressmerr", "grillpølse" og "Sophia Loren vogner" var velkjente.
 
Gullkalven var dampkrana, med navneskilt og det hele, så kan NMJ bruke de salgstriksene de vil for meg.
 
mvh
Bjørn
 
 


Etter nærmere overveielse ser jeg at jeg har tatt feil. Slike udokumenterte påstander i salgsannonser er nok som du sier bare salgstriks likevel...
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2013 at 13:54
Jeg stusset ved det samme...... altså 2 stk Gullkalver og jeg ringte Finn Moe om dette før helgen hvorpå han fortalte at dette hadde de fra tidligere lokfører Grobe.
Jeg har aldri hørt om noen flere Gullkalver enn dampkrana, på den annen side har jeg opplevd heller lite jeg husker fra før 1970, så i teorien kan jo 2145 ha blitt kallt for Gullkalven engang på 60 tallet, men det er ukjent for meg. Dampkrana Gullkalven derimot så jeg etterhengt en EL-5 i 1970 under Tvetenbrua og er den eneste gangen jeg har sett de begge ute på linjen og det sto sågar i avisen dagen etter at Gullkalven hadde vært ute dagen før og løftet på plass noen avsporede godsvogner på Loenga........ det var fra dette jeg viste at dampkrana het Gullkalven.
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2013 at 15:19

'Gullkalven' (dampkrana) i Superline utførelse hadde vært no'... 

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2013 at 01:19

Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Så mye som jeg ferdes i Lodalen og miljøet ellers på 70 og 80 tallet, og siden på Krb++ frem til 2004/05 vile det være rart om jeg ikke hadde hørt bestegnelsen "Gullkalven" brukt om 2145. [...]

På 70-tallet og senere var det antagelig for sent, om det faktisk var slik at 2145 ble kalt "Gullkalven" mens det hadde gullstripene. På bildet av 2145 fra 1970 som Svein postet, ser det ut som loket har normale, gule striper, så det har nok bare gått med gull-dekor en begrenset periode på 60-tallet. Under et lysbildevisning hos NJK Vestfold for en tid siden ble det så vidt jeg husker vist et bilde fra 60-tallet av en El.11 eller El.13 i med gull-striper. Jeg tror det ble nevnt at denne dekoren var av folie, og at den ikke holdt særlig lenge, muligens at folien falt av.

Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2013 at 13:51
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

På 70-tallet og senere var det antagelig for sent, om det faktisk var slik at 2145 ble kalt "Gullkalven" mens det hadde gullstripene. På bildet av 2145 fra 1970 som Svein postet, ser det ut som loket har normale, gule striper, så det har nok bare gått med gull-dekor en begrenset periode på 60-tallet. Under et lysbildevisning hos NJK Vestfold for en tid siden ble det så vidt jeg husker vist et bilde fra 60-tallet av en El.11 eller El.13 i med gull-striper. Jeg tror det ble nevnt at denne dekoren var av folie, og at den ikke holdt særlig lenge, muligens at folien falt av.

 
Det som er helt sikkert er at loket ble levert med gullstriper, så slik sett er modellen riktig.
Det som også er sikkert er at disse gullstripene forsvant etter relativt få år, men ingen ser ut til å kunne tidfeste dette eksakt. Det er derfor ikke usansynlig at du har helt rett i at "min tid" i Lodalen er etter at gullstripene ble borte.
 
Det som gjør at jeg (og flere andre gamlisser) stusser over navnebruken er at det i det samme, og egentlig relativt lille miljøet i Lodalen, skulle vært benyttet samme navn på et lokomotiv som på dampkrana. Det henger liksom ikke på greip.
 
Samme saken har forøvrig også dukket opp på NJK's forum. De som måtte ønske kan jo også lese litt der.
 
mvh
Bjørn
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2013 at 18:13
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2013 at 10:53
Dersom du skal selge noe og oppnå nettopp den ekstra oppmerksomheten du trenger for å toppe et sprengt marked så er det bare å legge inn en feil, en udokumentert påstand eller en liten kontrovers i markedsføringen. Dette er en genial teknikk enten den er bevisst eller ubevisst. Jeg husker at hver gang vi på VG-desken ble dømt av Pressens Faglige Utvalg og måtte "bite i gresset" ved å sette inn et dementi på godt synlig plass - ja da solgte vi enda flere aviser den dagen. For da kjøpte også de som hatet VG avisen for å godte seg... Hele PR-korpset av VG-hatere jobbet på spreng for oss.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2013 at 12:14
Ja, tenkte at NMJ ville gi meg et lok som takk hjelpen, siden jeg startet denne debatten her. LOL 
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2013 at 22:12
Ja, og så kan du jo også nevne hvem som gjorde deg oppmerksom på saken...

Jeg ser at det lenger opp er opplyst om kilden til informasjonen om dette - for alle andre - helt ukjente navnet på 2145.
En del års generell erfaring med kilder "innafor" har lært meg at slike opplysninger nesten alltid fremstår svært tilforlatelige. Det kommer jo fra noen "som sikkert vet det". Hvis man undersøker litt viser det seg imidlertid at det ikke alltid er like korrekt, for å si det litt pent...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2014 at 15:36
Kan kanskje nevne noe helt annet om denne modellen?

Det kan kanskje være aktuelt for alle å sjekke om alle lysfunksjoner er virksomme?
Jeg ser at den har mangelfull lodding av SMD-komponentene. Det var derfor ikke lys i et av førerrommene på min modell. Ser kineserne har vært sparsomme med tinnet, så emitter på en av transistorene hadde ingen kontakt. Da det er en del komponenter i bruk for driverkretsene til Aux. 3 og 4 (som er beregnet for logikkutgang) så er det spesielt lys i førerrommene som er utsatt.

Ellers bærer loddingene preg av at de er loddet av en utrenet amatør! Her er det mye smeltet strømpe/isolasjon og flisete ledninger som med fordel kan rettes på!

Kanskje det også kan være bra å legge litt gul transparent glassmaling på lysdiodene for markeringslys? De er litt for blå originalt og minner om zenonlys.
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2014 at 21:23
Det var en god ide med å sjekke lysene. Fikk nemlig den grønne utgaven av min kone til jul. Artig finesse med at hovedlyset i ende 1 kan dimmes med multimausen når man trykker f.eks tast 6. Testet lysene i førerhusene, som virket. Men jeg skal ta til meg tipset om den malingen på lysene, for de er som sagt litt blåhvit i fargen. Hvor får man tak i sånt?

mvh

Stig Are
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2014 at 22:17
Panduro har sliktSmile
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.