MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny motor Roco lokomotiv
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny motor Roco lokomotiv

 Post Reply Post Reply
Author
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny motor Roco lokomotiv
    Posted: 02 desember 2013 at 09:15
Hei !Jeg har ett Roco lokomotiv A/e 6/8 fra BLS. Det er vekselstrøm og digitalt med DSS DECODER. .Jeg oppdaget at loket senker farten i kurver og  i stigninger for så og akselrere nedover. Er detnoen som vet om det er  mulig å sette inn en ny decoder som er lastregulert slik at lokomotivet går jevnere? Itilfelle ja ,hvilken decoder?
På forhånd takk
Mvh
ØysteinSmile
Stavanger
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2013 at 17:02
Jeg kjenner ikke til noe fabrikat som heter DSS, derimot trodde jeg at denne forkortelsen er tysk og står for "Digitale SchnittStelle" som egentlig er at loket er utrustet med dekoderplugg?

- Kan du finne hvilken fabrikat det er på dekoderen - og gjerne type også, så hadde dette vært enklere.

Er dette en dekoder som "har noen år på baken", så er det ikke sikkert at den er utrustet med EMF - eller "cruise control" som sørger for jamn fart, uansett belastning.
Dersom dekoderen er av nyere dato, så har den sikkert utstyrt med EMF - men den kan være slått av? - Innstillingen av EMF er ikke standardisert, så dette er avhengig av fabrikat og type.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2013 at 06:30
Hei

Om du har digitalstyring som kan lese innholdet i dekoderen så står det et tall i CV8.
Dette tallet gir deg produsenten. Men kanskje dette bare gjelder DCC dekodere ???

Men siden det er vekselstrøm er det vel levert med dekoder fra fabrikken ?

I så fall bør det stå bestillingsnummer til dekoder i "delelisten"..

Om du har dette nummeret vil det være enklere å finne ut hvilke muligheter dekoderen har
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2013 at 06:53
Hei!
Takk for svar. På decoderen står det Alco CDM 08. Det er en slik decoder som står i en del Marklinlokomtiver som jeg har.Den består av 8 innstillinger som skal stå på eller av etter hva slags adresse du vil ha. Så decoderen er nok litt gammel.
Mvh
Øystein
Stavanger
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2013 at 10:38
Hei Øystein

Så det er ikke dekoder levert fra Roco ?

Beklager men da har ikke jeg mer å bidra med bortsett fra at du kan Google med de opplysningen du har..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2013 at 11:34
Det ser ut som det er orginaldecoder som står i ,så da vil det vell være Roco.
Åttepluggsdecoder med 8 ledninger.
Hadde håpet det lar seg gjøre å få byttet den ut
Takk for svar allikevel 1
Mvh Øystein
Stavanger
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2013 at 14:27
Hei
Står det noe dekoder spesifikasjon i delelisten ?
 
Hvilket artikkelnummer har forresten loket ditt ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2013 at 14:38
Hei Jarle!
Det har artikelnummer 43952 BLS Ae 6/8.har ikke beskrivelsen på decoder .skalsjekknårjeg kommer hjem.
Mvh
Øystein
Stavanger
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2013 at 17:10
Dersom dekoderen har et slikt "musepiano" så er den nok ganske gammel fra den tiden kun adresse var mulig å endre?
Da har den trolig også heller ikke EMF for lastregulering - og nettopp det som du beskriver kan inntreffe.
Da det er DSS i loket, kan du enkelt oppgradere til en mer moderne dekoder.
Antar at du kjører Motorola I- eller II-protokoll? Da er det mange typer som skulle passe. Velg en som er lett å programmere fra den sentralen du har. Det kan skille mellom de ulike fabrikat om hvordan dette gjøres. Ta kontakt med forhandler og spør!
Alle nye dekodere har EMF - men noen sentraler kan være kronglete å finne fram på hvordan du setter adresse og endrer CV (noen du sikkert må gjøre). Noen forhandlere setter inn dekoder og programmerer mens du venter - dersom du ikke vil gjøre dette selv.
Kjører du analogt også, er det kanskje greit å vite at de fleste moderne dekodere ikke tåler spenningen som skifteimpulsen fra gamle Märklin-trafoer kan gi.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2013 at 21:15
Hei
Ifølge delelisten hos Roco er dette en dekoder som har nummer 10738
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2013 at 07:20
Hei !Takk for alle svar .Ja det stemmer at dekoderen har nummer 10738. Men denne ønsker jeg å bytte utmed en lokpilot med lastregulator.
Er litt usikker på hva slags type(nummer) jeg skal kjøpe. Noen som kan hjelpe med det ?
Med vennlig hilsen
ØysteinSmile
Stavanger
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2013 at 11:39
Hei
 
 
Denne dekoderen skal i utgangspunktet ha lastregulering. Kanskje det er noen innstillinger som må endres.
 
Kjører DCC selv så jeg har ikke så mye å bidra med på AC fronten..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2013 at 13:52
Originally posted by oyra oyra wrote:

Hei!
Takk for svar. På decoderen står det Alco CDM 08. Det er en slik decoder som står i en del Marklinlokomtiver som jeg har.Den består av 8 innstillinger som skal stå på eller av etter hva slags adresse du vil ha. Så decoderen er nok litt gammel.
Mvh
Øystein

Jeg kan ikke se at dette stemmer overens med typenummeret?
- Har dekoderen "musepiano", så kan det umulig være den som det er linket til? Den har adressesetting via CV.
Back to Top
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2013 at 14:05
Hei!
Det er en decoder med musepiano så det er antakeligvis ikke lastregulator på den.
Denne vil jeg bytte ut med en ESU lokpilot men vet ikke hvilken type jeg trenger?
Mvh
Øystein
Stavanger
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2013 at 14:30
Hei
Da tviler jeg veldig sterkt på at dette er en10738 dekoder

Kan du legge ut bilde av den ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2013 at 09:09
Hei Jarle!
Jeg har sett feil .nummeret på dekoder er 89940 .
Skal ta meg en tur til Alvalia i morgen å høre hvilken dekoder som passer. Takk for alle svar.
Med vennlig hilsen
Øystein Smile
Stavanger
Back to Top
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2013 at 07:34
Hei !Har ikke vært hos Alvalia enda.Siden den dekoderen som står i lokomotivet nå har musepiano så må jeg vell ha en dekoder med 8 pin(8 ledninger)Men det er ikke samme plugg på dekodern jeg antar passer ,som den gamle har.Har sett på Lokpilot V4,08 pin ,Artikelnr 54610 fra ESU.Er dette en dekoder jeg kan bruke selv om det er feil plugg.Kan pluggen fjernes og ledningene loddes i platen hvor det i dag kommer 8 ledninger fra dekoder?
Trenger vennligst hjelp til dette?
Med vennlig hilsen
Øystein
Stavanger
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2013 at 09:29
Jeg stusset litt på den betegnelsen du oppga om "DSS" og kombinasjonen "musepiano"?
- Slike gamle dekodere bruker å være direkte innloddet på hovedprintkortet i loket og ikke forbundet via plugg.
- Sjekk om det sitter en plugg på selve hovedprintet som dekoderen er tilkoblet i?
Dersom det sitter en plugg i/på selve dekoderen, er det ingen standard på slike. Enkelte dekoderfabrikat har slike "mellomplugger".
- Er det en 8-pinsplugg med pinnene sittende i 2 rader (4+4), så er det trolig en NEM 652-plugg. Den er standard (for nesten alle fabrikat)- og du kan trolig sette en ESU-dekoder inn som erstatning.

- Er du i tvil, så ta med loket til forhandler!
Back to Top
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2013 at 09:50
Hei Kjell!
Tusen takk for svar!
Dekoderen er løs men det er en hvit plugg med 8 ledninger . Det er en 8 pinsplugg men ikke med to rader (4+4). Bare en rad.Disse 8 ledningene går så til et printkort og er loddet på der .Så jeg må nok til med litt lodding.
Med vennlig hilsen
Øystein
 
Stavanger
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2013 at 11:08
Da oppfatter jeg det som at denne pluggen sitter på selve dekoderen og ikke på hovedprintet i loket?
Det er i så fall ingen standard for slike plugger.

Digitrax bruker ofte å ha slike plugger. Da kan de bare operere med en dekoder og "løs" kabelforbindelse. Det sparer sikkert lagerhold av samme dekoder med forskjellige plugger.

Du må nok finne frem loddebolten!
Back to Top
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2013 at 08:30
Hei !
Har nå fått satt inn en ESU lokpilot dekoder og lokomotivet går nå som en drøm med jevn fart.
Tusen takk til dere som har hjulpet meg og en riktig god jul.
Mvh
Øystein
Stavanger
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.