MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Signaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Signaler

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Signaler
    Posted: 29 november 2013 at 19:59
Smile
Har noen et tips om hvor jeg kan finne oversikt over signaler. Plassering av disse og hva de står for.
 
Mikki
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 20:07
Mener du norske signaler?
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 21:01
Er litt usikker på hva jeg skal svare på det. Siden jeg jobber i N-skala er der ikke mye typisk norsk å finne.
Har satt meg som mål at jeg ikke skal nyere enn epoke 3 og planlegger for det meste mest mulig spor i landskap. Det blir derfor for det meste damp og kanskje noe diesel når jeg kommer så langt. Dette betyr også at der blir forholdsvis mange vekslere, broer etc.
Har også ambisjoner om at det hele skal være digitalt.
Håper dette gir litt mer kjøtt på beinet  
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 23:12
Ok. Får prøve å svare litt generelt om signalplassering, for det avviker ikke så mye fra land til land.

Signaler plasseres for å beskytte den bakenforliggende strekningen. Prinsippet er at det på en strekning, en såkalt romblokk, bare skal befinne seg ett tog om gangen. En slik sporstrekning, kalt blokk, beskyttes av et hovedsignal. Neste blokk innledes med et nytt hovedsignal. (Hovedsignaler kan ha et forsignal ca 1 km forut, for å varsle lokføreren om hva hovedsignalet viser, for at evt. oppbremsing kan starte i tide.)

På dobbeltsporet strekning vil hovedsignalene være plassert med jevne mellomrom langs banen, men noen kilometers mellomrom. Typisk vil man plassere et hovedsignal ved utkjøring fra en stasjon eller stoppested, slik at man ved evt. stoppsignal kan sette av og på passasjerer, dvs. benytte ventetiden til klart signal med å gjøre noe fornuftig, siden man likevel måtte stoppe ved en slik plattform.

På enkeltsporet strekning er signalene helt avgjørende for sikker toggang. Stasjonene har kryssingsspor som togene kan møtes på. Stasjonen er beskyttet med signaler inn (innkjørsignal), slik at ingen tog slipper inn uten at det er sporplass til å ta i mot toget. Strekningen mellom to stasjoner er også beskyttet med utkjørsignaler. Utkjørsignalet i en retning kan entes plasseres der kryssingssporene møtes og linjen mot neste stasjon starter. Da er det et felles utkjør signal for alle togsporene på stasjonen. Dette var den vanlige ordningen i Norge på stasjoner med såkalt komplett sikringsanlegg, men før stasjonen ble fjernstyrt (CTC, ATC). Utkjørsignalene kan også plasseres på enden av kryssingssporene på stasjonen med ett signal for hvert spor. Det er det vanligste i dag.

En stasjon på enkeltsporet strekning med to togspor, har derfor to innkjørsignaler og fire utkjørsignaler.

Er det langt mellom stasjonene på enkeltsporet strekning, kan strekningen ha et blokksignal på midten som tillater at to tog kjører etterhverandre mellom de to stasjonene. Det er da et blokksignal for hver kjøreretning, og de plasseres normalt samme sted, gjerne rygg mot rygg.
Svein S
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2013 at 13:06
Dersom du skal såpass langt tilbake som epoke 3, og ser for deg en litt "landlig" bane - tror jeg ikke du trenger noe mer enn et "innkjørsignal" i hver ende av alle stasjoner. Jeg har kun greie på norske signaler, men som ses sier så gjelder nok hovedprinsippene for signalering i de fleste land. 

På en norsk strekning uten fjernstyring er det den dag i dag noe som kalles "enkelt innkjørsignal" - et lyssignal som enten viser rødt lys eller grønt lys (slukket når stasjonen er ubetjent). Signalet er gjerne plassert et par hundre meter fra ytterste sporveksel på stasjonen. Inne på stasjonen er det en togekspeditør (TXP) som enten viser et rødt flagg eller et grønt flagg mot toget - grønt flagg betyr at toget kan passere stasjonen og fortsette videre til neste stasjon. Tog som i henhold til ruta har fast stopp på stasjonen blir det ikke vist signal mot, det skal jo uansett stoppe. Tog som har stoppet på stasjonen må få "kjøretillatelse" fra TXP for å kunne fortsette til neste stasjon, denne tillatelsen gis enten med en spesiell skive, lykt eller muntlig.

Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.