MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flere høyder på banen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flere høyder på banen

 Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flere høyder på banen
    Posted: 25 november 2013 at 22:36
Jeg har frem til nå ( i ca. 8-10 årEmbarrassed) tegnet diverse sporplaner. Nå er jeg inne i siste fase, uten at jeg vet hvor lang den blir. Jeg har tegnet banen i to  synlige nivåer. 1 meter og 1,60 meter med oppstillingsplass under det laveste nivået. Jeg har dog  fundert på et nivå til, med synlige høyder på 0,6, 1,15 og 1,70 meter. Har noen sett, har tanker om eller har erfaring med slike anlegg? Eller er slike tanker bare å legge på hyllaWink ?
SOHo
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2013 at 22:52
Jeg ville anbefalt deg å anskaffe denne boken:
Designing and Building Multi-Deck Model Railroads

Jeg synes den er meget god.

Kai
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2013 at 17:47
Dobbelt- eller trippeletasjes anlegg er en effektiv måte å øke anleggsarealet (og kjørestrekningen) på, og utført riktig kan det også være en fryd for øyet å se på. Ulempen er, som du kanskje har oppdaget, at med flere etasjer vil optimal anleggshøyde bare bli et kompromiss, i motsetning til et anlegg på bare 1 etasje som i sin helhet kan bygges i optimal høyde. Og optimal høyde vil jo også variere etter høyden din og hva dine preferanser er...

Videre bør høyden mellom etasjene stå i samsvar med anleggsdybden og generell høyde over gulvet, for eksempel vil et anlegg med smale hyller relativt høyt oppe på veggen kreve mye mindre avstand mellom etasjene enn et bredere anlegg som er plassert lavere ned.

Og hvordan vil du forbinde de ulike etasjene? Tenker du å bruke en skrue/helix, passer det bedre med en "nolix", eller kanskje en togheis? Eller skal etasjene være helt uavhengige av hverandre, og du vil bruke kassetter for å flytte tog og vogner mellom de?

Forøvrig vil også jeg anbefale boka som Kai nevner, jeg har den selv og den er veldig interessant.

Ellers kan jeg legge ved etpar linker til ulike fler-etasjes anlegg som jeg har sansen for, masse inspirasjon å hente herSmile:

Missouri Pacific Railroad's Bagnell Branch

CN Fergus Subdivision
New York, Ontario & Western
The Yosemite Valley Railroad

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.