MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Juhuu!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Juhuu!

 Post Reply Post Reply
Author
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Juhuu!
    Posted: 08 august 2005 at 16:06

En uke med MJ å se frem til, og i løpet av ferien har jeg fått 500 sider med MJ-lærdom å lese gjennom. Men skinner først, og da har jeg et spm. Leste i Modell Railroader at mange velger å bruke lim isteden for spiker til å feste skinner. Har noen der ute erfaringer med dette og isåfall, hva slags lim bruker dere?

Im on a roll people!



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 17:06

Mnja, erfaringer med lim har jeg ikke... ...men jeg kan da si litt om erfaringer med andre festemetoder jeg har prøvd.

Dersom du skal lime ballast rundt skinnene, er festing av skinnene egentlig noe som bare behøves inntil ballasten er limt fast.  Den holder da det hele på plass.

Spiker blir tradisjonelt brukt.  Men, selv de relativt små spikerhodene blir synlige etter at ballasten er lagt.  Dersom spikrene ikke slås helt inn, kan de trekkes opp etter at ballastlimet er tørket.  Men da står man igjen med spikerhullene som kan sparkles/males om man gidder.

Jeg har tidligere benyttet dobbeltsidig tape (teppetape).  Det fungerte igrunn godt, ulempen var dersom sporene skulle fjernes siden. Det var ikke lett, nei...

Jeg har også benyttet stifter fra stiftepistol til å holde skinnene på plass før ballastering.  Da har jeg skutt stiftene slik at det ikke har blitt noen hull i svillene, og de var lette å fjerne etterpå.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 18:34
Jeg limer skinnene (eller rettere sagt svillene) rett på korken med vanlig trelim, og benytter flagstifter til å holde sporet på plass til limet har tørket. Da kan alt det elektriske kobles, og sporene prøvekjøres og males før du legger ballasten uten at sporet flytter på seg. Dessuten er det bare å dryppe på litt varmt vann hvis du må flytte på sporet i ettertid.

Mvh Heine
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 20:09

Hei

Et par kommentarer. Teppetape finnes i forskjellige utgaver. Noen limer så godt at skinnene går i stykker når du skal ha det opp igjen, mens andre er mer snille. Kjøp og test. Dessuten behøver du ikke bruke mer enn noen få punkter.

Ellers enig med de over som sier at man egentlig ikke trenger spiker - ballastlimet er tilstrekkelig, bare du får skinnene til å ligge i ro til limet er tørt, enten med tape eller nåler.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 20:09

Vel, jeg leste at en latex-basert "fugelim" var brukbar, men det er ikke å oppdrive, så jeg tenkte jeg skulle forsøke en silikonbasert en. Funker det ikke, så er jo trelim en ide.

Hva slags lim bruker dere til å feste ballasten med? Jeg tenkte en form for spraylim, men er redd det kan ødelegge skinnene.

Ellers så er korken lagt og skinnene kommer på imorgen. Da følger ledninger og så en testrunde med min nye Di3 med lyd og greier. Gleder meg som en ynge :):)

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 20:38

Jeg bruker også som Heine sier, vanlig trelim. Skinnene fester holde jeg på plass med knappenåler eller slike som man fester huskelapper på husketavler med. Når dette er tørket maler jeg sidene av skinnestrengene med rustfarge. Når dette er strøket er tørt er det bare å strø på med sand, ballast eller hva du måtte ønske. Dette laget gies så en dusj med "vått" vann. Dvs. vann med en dråpe zalo eller noe annet som bryter overflatehinna. Like etter kan du gå over å dryppe på en blanding av hvitt lim og vann. Så er det bare å la det tørke. Husk å være svært forsiktig i veksler og slikt slik at du ikke limer for mye fast her  

Slik ser det ut hjemme hos meg :

 

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 20:48

Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Hva slags lim bruker dere til å feste ballasten med? Jeg tenkte en form for spraylim, men er redd det kan ødelegge skinnene.

Trelim, vann og et par dråper oppvaskmiddel (for å minske vannets overflatespenning).  En del lim til 2 deler vann eller noe slikt.  Noen fukter området med en sprayflaske med vann først, før limet dryppes på med dråpeteller eller lignende.  Jeg bruker dråpetelleren direkte på tørr ballast.  Det tar lang tid, fordi jeg lar limet trekke inn før jeg drypper videre bortover slik at jeg drypper neste dråpe der hvor det allerede er fuktig.  Foretrekker denne metoden fordi dynking med sprayflaske pleier å resultere i noen store vanndråper som flytter på ballasten før den er limt.

Det skal fuktes ordentlig godt med limblandingen.  Når den tørker blir limet "usynlig".

Her har jeg dryppet limet direkte på tørr ballast.  Ballasten er sand.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 21:04

Jeg har også tenkt å prøve latex/akryl-basert fugelim - eller er det det som heter fugemasse?

Ut i fra det jeg har forstått, skal du holde deg langt unna silikon.

Tror det stod i MJ-bladet om en som hadde spedt ut fugemasse i vann og fått en fin og ikke minst litt myk blanding. I alle fall ble det ganske tyst.

mvh KnuT

som følger interessert med i denne diskusjonen.

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 21:07

Et lite PS

Jeg hadde en stor tube (for fugepistol) med noe lim fra Biltema. Limet luktet som Karlsons lim og må ikke brukes på skinnene.

Jeg prøvde å lime skinneunderlaget (asfalt-vindtettplater) til meranti-finer. Men det satt ikke like godt overalt. Noe ordentlig herk  , neste gang bruker jeg vanlig trelim og/eller skruer. Må til med skruer uansett.

KnuT

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 21:09
Har tidligare brukt trelim til å feste skinnene med, og kabelklips, dei kvite med spikar på, til å holde skinna på plass til limet har tørka. Den delen som normalt holder kabelen, kan då leggast over skinna eller svilla i eit hjørne for og låse denne. Funka bra hos meg vertfall.
Mvh Egil
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 22:27
Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Vel, jeg leste at en latex-basert "fugelim" var brukbar, men det er ikke å oppdrive, så jeg tenkte jeg skulle forsøke en silikonbasert en.

OBS! OBS!

Følg oppfordringen ovenfor til å hold deg unna silikon. Husk at ingenting fester på silikon.

Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.