MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - vasterås vagnagentur skd214
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

vasterås vagnagentur skd214

 Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: vasterås vagnagentur skd214
    Posted: 12 november 2013 at 10:11
Hallo!

Har blitt eier av et slikt byggesett, men spørsmålet mitt er hvordanskal man sette på vinduene til skd 214? må man klippe av de orginale hytteveggene for å få det til?

Er det noe jeg må være obs på ved byggingen av denne traktoren?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 12:45
Hei
 
Blir litt usikker hva du mener med å sette på vinduene?
 
Skd 214 ble levert med frontvegger i hytta med 4 små vinduer, som senere ble modernisert til 2 store vinduer. VVA settet inneholder begge varianter.
 
Sideveggene er identiske for både svensk og norsk variant, men endel fikk utbygd det ene sidevinduet til et "tittekasse" som jeg mener ikke er med i settet.
 
Andre ting:
- De hvitmetall støpedelene som er med settet orginalt passer best i søppelbøtta. Nye i støpt messing finnes hos PERL og kan kjøpes av f.eks meg (Thor Augbos samling)
- Oppå det lengste motorpanseret skal det være et ganske stort deksel. I Norge var dette av den lange typen, mens settet inneholder den korte typen.
- Hvis motorpanserene ikke er ferdig tilbøyd, tilpass dem etter panserfrontene og ikke hullet i hyttefrontene.
- Kjøp et skikkelig drivverk, hvis det ikke er med.
 
Det er vel det jeg kommer på i farta.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 13:11
Ja støpedelene er omtrent på vei i søppla. 
det er vegger med 4 vinduer i fronten som står på, men jeg vil ha på de med 2 store, men for å få de på, må jeg da klippe vekk endeveggene fra hytten å lodde allt på eller kan jeg bare klippe av toppen av de endeveggene å lodde den med 2 vinduer utenpå? Er ikke drivverk med, er intresert i de delene du har. har vel ikke dekaler og? 
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 14:51
Originally posted by Stian Stian wrote:

Ja støpedelene er omtrent på vei i søppla. 
det er vegger med 4 vinduer i fronten som står på, men jeg vil ha på de med 2 store, men for å få de på, må jeg da klippe vekk endeveggene fra hytten å lodde allt på eller kan jeg bare klippe av toppen av de endeveggene å lodde den med 2 vinduer utenpå? Er ikke drivverk med, er intresert i de delene du har. har vel ikke dekaler og? 
 
Jeg hadde satset på å varme opp hytta med loddebolt eller en liten gassflamme så den kan skilles fra resten. Noe rekkverk, hvis det er montert, ryker sikkert, men å bygge opp hytta på nytt med nye frontvegger blir penest. Fordelen med messing byggesett er jo at hvis noe skal endres er det bare å varme opp eller bøye på plass! Klippe metoden vil jeg ikke anbefale, og jeg tror taket blir for lite hvis du legger nye frontvegger utenpå eksisterende.
 
Har noen få sett med dekaler, og muligens et drivverk også (CAM-frest med Faulhaber og dobble svinghjul = kostbart). Send meg en PM.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 16:03
Den er komt som flatpakka messingbyggesett, der kommer hele hytta som en stripe osm skal brettes til en firkant, i den så er  det de svenske vinduene som er, å de norske ligger løst. der dilemmaet er...
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 18:43
Originally posted by Stian Stian wrote:

Den er komt som flatpakka messingbyggesett, der kommer hele hytta som en stripe osm skal brettes til en firkant, i den så er  det de svenske vinduene som er, å de norske ligger løst. der dilemmaet er...
 
Da er det enkelt!
Tok en titt på et byggesett jeg har hjemme:
 
Riss i halvetsingen på baksiden av hjørnet et par ganger med en skarp kniv, så knekker du av.
Fil av alle rester av festenabber og bruk undersiden til å sikte så alle veggene kommer på samme nivå.
Lodd så sideveggene sammen med de nye frontveggene til en firkant. 
Hvis du synes hjørne blir litt skjørt, kan du legge f.eks en 0,4 mm messingtråd på baksiden som forsterking - varm forsiktig opp og lodd fast.
Bøy til taket og lodd fast - da blir hytta relativ solid og stabil så det er lettere å tilpasse de andre delene.
Ikke fornøyd - varm opp og prøv igjen, husk loddevann.
 
En annen ting: husk å slå ut naglehodene på baksiden av hver panserfront (er små halvetsede "hull").
 
Vedrørende deler: se PM
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.