MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kobling av sporveksler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kobling av sporveksler

 Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kobling av sporveksler
    Posted: 06 august 2005 at 19:56
Då eg kjøpte sporvekslane fekk eg forklart korleis eg skulle koble desse, med isolering og strømforsyning. Men det ser ut til at eg må få dette inn med teskjei. Er ikkje så veldig dreven i elektronikkens verden innen mj.
Kjøyrer digital likestrøm i HO, med Prodigy utstyr. (Den til 1000 - lappen hos NMJ).
Er det noken som kan forklare på ein lettfattelig måte, gjerne med bilder eller tegninger korleis ei kobler opp sporvekslane slik at det står strøm på alle spora, men at ein ungår kortslutning og anna ulykke. Står ein smule fast akkurat no.

Legg ved eit bilde av sporplanen.



Edited by eginor
Mvh Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2005 at 01:07

Siden det var snakk om elektrifisering og du har kjøpt annet utstyr fra NMJ så regner jeg med du og har kjøpt vekslene der og at det dreier seg om Peco electrofrog veksler?

I så fall anbefaler jeg at du studerer denne siden her først

Eirik

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2005 at 17:30
Takker så meget! Har studert litt på sida, enkelt og lettfattelig forklart som endatil eg forstår. Ser ut til at eg endelig kan kome vidare i bygginga.

Men i verste fall om gnistregnet står og lyset blinker når eg setter på strømmen, er der ein slags kortslutningssikring i DCC boksa, som ein hurtigsikring eller noke? Blir litt dyrt i lengda å kjøpe ny DCC kontroll for kvar sporveksel....man lærer vel av sine feil men....

Den bryteren det er snakk om, kvar kan man få kjøpt den? Evt kan man lage den sjølv? Og den lyspæresikringa det var snakk om på fremo sidene, kvar kjem den inn her?

Håper noken kan hjelpe meg med dette.
Mvh Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2005 at 19:51

Originally posted by eginor eginor wrote:

Men i verste fall om gnistregnet står og lyset blinker når eg setter på strømmen, er der ein slags kortslutningssikring i DCC boksa, som ein hurtigsikring eller noke? Blir litt dyrt i lengda å kjøpe ny DCC kontroll for kvar sporveksel....man lærer vel av sine feil men....

Nå kjenner ikke jeg den digitalstyringen du benytter, men de fleste digitalstyringer med litt kvalitet har innebygget en overbelastningsbeskyttelse.

Den raskeste måten å sjekke om du gjør ting riktig på er imidlertid ganske enkelt ved hjelp av et måleinstrument. Når du har koblet en sporveksel etter skjemaet så kan du ohme mellom de to skinneprofilene. Du skal da ha uendelig motstand mellom diss (du må ikke ha tilkoblet trafo til sporet, eller ha lok/vogner med lys stående på da dette vil gi feil måleresultat.

Dersom du har et helt rent spor og likevel ikke har uendelig motstand (du måler da 0 ohm) så bytter du bare om på de to yttre ledningene så skal alt være i orden. Måler du noe mellom 0 ohm og uendelig motstand så står det trolig fortsatt en vogn eller lok på sporet, eller en trafo er koblet til


Quote
Den bryteren det er snakk om, kvar kan man få kjøpt den? Evt kan man lage den sjølv? Og den lyspæresikringa det var snakk om på fremo sidene, kvar kjem den inn her?

Bryteren du ser på tegningen ligger normalt i sporvekselmotoren. bruker du tortoise motorer så kan du bruke pinne 2, 3 og 4 til denne funksjonen eller pinne 5, 6 og 7. "Hjertestykket" i vekselen skal da kobles tilpinne 4 eller 5 avhengig av hvilken kontakt du har valgt, og de to skinneprofilene til 2 og 3 eller 6 og 7. Får du en kortslutning som nevnt ovenfor nå så bytter du bare om ledningene på pinne 2 og 3 eller 6 og 7.
Om du bruker Peco motorer så finnes det tilsvarende løse brytere du kan kjøpe og klipse på denne for å få samme funksjon.

Lyspæra eller PTC motstanden som du har sett skal kobles inn etter bryteren, på ledningen som går opp mot hjertestykket.

Eirrk

 

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 09:33

Eginor: Og den lyspæresikringa det var snakk om på fremo sidene, kvar kjem den inn her?

En skisse av koplingen av lyspæra ser du på http://www.fremo-norge.org/ , under byggeartikler, DCC-sikre sporveksler, et godt stykke uti teksten.

Husk forøvrig å isolere sporene på de riktige stedene, det er minst like viktig. Artikkelen som er nevnt ovenfor gir noen indikasjoner.

Hilsen Halvor

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 22:44
Takker for god hjelp. Hadde ikkje komt langt uten!

Har no lodda nokre veksler etter studie av forklaringer på dei to sidene. Legg ved eit bilde, samt forklaring på kva eg har gjort. Håper noken kan sjå på fotoe å gi ei tilbakemelding på om eg har gjort det rett, eller om det er noke eg har glømt.
NB! Ikkje sjå på kvaliteten på loddinga, er fortsatt på "det heng no sammen" stadiet.

1) Lodda kabler til hovedstrumforsyning til vekselen. Samme som øvrige vanlige skinner. + og -.

2) Fjerna fjøyra for klargjering til tortoise motor.

3) Lodda på "jumpers" mellom spora.

4) Kutta koblingane her for å bryte strømmen/isolere spora.

5) Lodda kabel for kobling til tortoise motor for retningsstyrt stromforsyning til krysset.

6) Kobla på isolerlasker, 2stk. Vanlige skjøtelasker på dei øvrige spora.

Mvh Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 23:14

Egil!

Eneste jeg egentlig reagerer på sånn umiddelbart er at jeg syns det ser ut som du bruker fryktelig tykke ledninger til strømtilførselen din?

Eller er det bildet som lyver?

Eirik

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 01:12
Bruker standard kvit lampeledning. 1,5 kvadrat meiner eg det er. Kjøper den i 10m kveiler på jernia. Bruker den på all strømtilførsel på anlegget. Heile veien frå kontrollen/boosteren til skinnene. Den er vel kanskje overdimensjonert en smule, men har ikkje funne nokon annen ledning som passer. Lampeledning er grei med at den er enkel å få tak i. Bruker samme ledninga på "jumperane".
Vil det kunne merkast på anlegget at ledninga er for tjukk? Har brukt samme type ledning tidligare, uten å ha merka noko problem.

Kan denne type lyspære brukast som kortslutningsmotstand? (pære beregna for belysning av bygninger), eller blir den for puslete?

Mvh Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 03:37

Spør du meg er den ledningstilkoblingen din en smule "overkill" ja  Ikke bare en mule foresten, men faktisk ganske nære et helt brød 
Lampettledning forbinder jeg for det meste med 0,75 m2, men det er nok en god loff tykkere enn nødvendig da og

På klubbanleggene i Horten bruker vi 1,5 m2 fra boostere frem til fordelere. Ledningene som går fra fordelerene opp til den enkelte skinne er ikke mer enn 0,22 m2 og det holder plenty det Kan da ikke være særlig billig heller den ledningen der? Og ikke særlig lett å jobbe med...

Når det gjeldet lyspæra du har der på bildet (Faller 670?) så tror jeg ikke den vil gjøre jobben du ønsker her da den trolig vil slå ut på en vesentlig lavere strøm en hva som er ønsket. Enten bør du velge en pære med den spesifikasjonen som er nevnt på siden Halvor viste til, eller så kan du velge spesielle små motstander av typer som du finner beskrevet på Bjørn Runars side her. Slike motstander kan du f.eks. få kjøpt sammen med tynnere ledning fra www.electrade.no

Eirik

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 11:53
Lurer på om du har loddet ledningen pkt 5 feil. Ser ut som om du har loddet den på den ene ytterskinna, og ikke til selve sporkrysset (mellom pkt 4 og pkt 6).

Er enig i at du ikke trenger så tjukke ledninger her.

Når det gjelder lamper, kan du bruke billamper type 12V/25W dersom du vil ha maks grense 2A.
For en fin demo av prinsippet, vil jeg anbefale en video-snutt du finner her:

http://mymemoirs.net/preview.php

Den viser riktignok hvordan lampen brukes som kortslutningsikring for en toglengde-blokk, men det er samme prinsippet.

mvh KnuT
PS
jeg er heller ingen kunstner når det gjelder loddinga. Men det vil jo ikke synes når skinnene kommer rett vei på anlegget
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 12:12

Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Lurer på om du har loddet ledningen pkt 5 feil. Ser ut som om du har loddet den på den ene ytterskinna, og ikke til selve sporkrysset (mellom pkt 4 og pkt 6).

PS
jeg er heller ingen kunstner når det gjelder loddinga. Men det vil jo ikke synes når skinnene kommer rett vei på anlegget

Det går en tynn tråd fra kryssingsspissen og ut til kanten av svillen, så pkt 5 er nok riktig loddet.

Tykke ledninger og svake loddinger er en dårlig kombinasjon.  Da risikerer man at loddepunktene knekker når man legger på plass vekselen/skinnen.

Edit for tyrkkleif....



Edited by Bjørn R Larsen
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 15:12

Beklager, men jeg kjenner ikke de nye Peco-vekslene. Mine er nok veteraner.

KnuT

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 15:37

Då har eg gått langt og lenger enn langt på jakt etter riktig ledning. Det var som ej trudde. Umulig å oppdrive på det forblåste vestland. Fekk tak i 1,5m2 til hovedforsyning frå trafoen til fordeleren, men ikkje 0,22m2. får bestille frå electrade samtidig med motstanden evt. Rekner med at dei har kabel.

PS! Bør eg fjerne dei kablane ej allereie har lodda på og erstatte dei med tynnare kabel, eller kan desse brukast?

Då rekner eg med at det er nok med 0,22m2 til "jumpers" på vekselen og, eller kan desse vere enda tynnare?

Stor takk til alle for gode svar! Hadde nok blitt forsinkelser i togtrafikken uten dette forumet!

Mvh Egil
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 16:32

Fann verken motstand eller kabel hos electrade. Den dei hadde var 0,14, 0,5 eller 0,75. Fann ingen på 0,22m2.

Fann motstand og kabel hos elfa, kan denne kabelen brukast?

http://www.elfa.se/no/index1.html

Artikkelnr: 55-264-05 o.s.v nedover. Er det noken som veit kva RoHs står for?

Mvh Egil
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 17:20
Originally posted by eginor eginor wrote:

Fann motstand og kabel hos elfa, kan denne kabelen brukast?

http://www.elfa.se/no/index1.html

Artikkelnr: 55-264-05 o.s.v nedover. Er det noken som veit kva RoHs står for?

Art.nr. 55-264-05 osv er passende ledning, flertrådet 0.22 mm2.

RoHS står for Restriction of the use of certain Hazardous Substances in electrical and electronic equipment og er ett nytt direktiv som omhandler bruk av farlige stoffer i elektronikkprodukter.

Klikk på linken du oppga, velg "FAQ" og deretter "WEEE og RoHS" så kan du lese mer om dette...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 20:00
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.