MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Anlegget på låven
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Anlegget på låven

 Post Reply Post Reply
Author
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Anlegget på låven
    Posted: 01 november 2013 at 21:37
Oktober 2003 flyttet jeg innpå småbruket mitt. Drømmen om et stort anlegg i låven kom raskt men pga nødvendig oppussing sa jeg da et det var et 10 års-plan. Nå har jeg bod her i 10 år og syntes vel i grunn at jeg var forpliktet til å i det minste sette i gang. Og det har jeg gjort.



Fjøset er der hvor veggen er i tømmer. Overfor der er det et åpent rom der forrige eier kanskje en gang i tiden hadde tenkt å bygge et rom til lagring eller noe. Det var vindsperre på veggen og flis i gulvet. Fliset hev jeg ut allerede i 2004, jeg så ikke helt nytten av det. De 3 meter mellom tømmerveggen og den stor låvedøren var helt åpent på innsiden, fra bakken og opp til taket. 

Min plan er å bygge et nytt stort rom i rommet over fjøset og det 3m bredde mellomrommet. Plassen jeg får vil være omtrent 6,5 x 5,5 meter. Det første jeg måtte gjøre var å bygge gulv i mellomdelen. Det er forsåvidt noe jeg påbegynte allerede for noen år siden. Da monterte jeg gulvbjelkene og tettet nesten hele undersiden med panel. 
Da jeg for alvor begynte for et par uker siden tettet jeg hele undersiden og har lagt inn vindsperre, isolasjon og fuktsperre. Og i kveld fikk jeg lagt den siste av gulvsponplatene til gulvet over denne delen. Helt ferdig er gulvet ikke. Langs kantene må det til noen smale bitter men det for jeg bruker rester til når jeg kommer så langt.

Her er situasjonen for et par uker siden. Nærmest er del delen som var åpen og "manglet" gul. Gulvbjelker og litt isolasjon på plass:



Og sett fra andre siden av rommet




Så nå ligger det gulv hvor det tidligere ikke var noen ting. Nå har jeg så smått kommet i gang i delen over fjøset.




For et par år siden så viste jeg noen forslag til sporplan her på forumet så dette er en reprise. Jeg har ikke gjort så mye med planlegging av spor siden den gang. Men det blir nok ikke som på denne tegningen. Men det gir kanskje et inntrykk av rommet. 



Hilsen,
Laurenz
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2013 at 08:22
Ahh, drømmen om et småbruk..!Smile Jeg husker den gamle sporplantråden din ja, artig å se bilder fra den faktiske lokasjonen og se at du har kommet igang, blir spennende å følge med!

Litt off topic, men er det en gammel DAF med "strikkmotor" du har stående til høyre på det første bildet?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.