MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - jmri
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

jmri

 Post Reply Post Reply
Author
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: jmri
    Posted: 28 oktober 2013 at 00:16
Jeg kjøpte en gang et roco startsett med roco multimaus og 10764.
Kan jeg ved hjelp av denne boksen fra roco og jmri styre togveier fra pc eller nettbrett? Eller trenger jeg et annet interface?

Tar i mot svar av teskjetypen med åpne armer. Er ganske grønnskolling på mange områder.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 09:14
Du trenger ikke bare et annet interface, men en annen dcc-sentral.  Dersom du ønsker å benytte JMRI, ta en titt her: http://www.jmri.org/help/en/html/hardware/index.shtml. Legg merke til at ingen av Rocos digitalsentraler er direkte støttet, velger du Roco er du låst til Traincontroller (bra, men dyrt).




Edited by hsa77 - 28 oktober 2013 at 09:15
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 12:10
Da forstår jeg det sånn at jeg ikke kommer noen vei med den boksen jeg har men må skaffe meg en annen digitalsentral? Æsj.. Men takk for svar.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 13:43
Nesten riktig. Jeg kom nettopp på at det finnes en mulighet. Du kan prøve å få tak i Roco 10785, den har gått ut av produksjon for flere år siden, men du kan være heldig å komme over en og annen slik boks på tysk ebay. Denne gamle boksen lar deg koble sammen 10764 med PC via serieport, da kan du bruke programmet "Rocomotion" til å styre anlegget ditt fra PC. Det er faktisk også mulig å bruke gratisprogrammet Rocrail sammen med denne gamle boksen. 

Jeg understreker at jeg ikke har prøvd noe av dette selv. Det er vel neppe en fremtidsrettet løsning å kjøpe en brukt "antikk" boks - men dersom du får den billig kan det jo være verdt et forsøk.

Dersom du skal ha fullautomatisk styring av mj-anlegget ditt er du avhengig av å kjøpe Rocos egne tilbakemeldingsdekodere - disse er ganske dyre, så da blir det fort billigere å kjøpe en helt ny digitalsentral fra en annen produsent.


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 14:57
Nei,det er ikke snakk om noen automatisk styring. Kun for å lage et stillverk som styrer servoer. Siden jeg jo har 10764 fra før håpet jeg å kunne bruke denne. Dette er med tanke på et g-skalaanlegg. Togene styres med rc. Den gamle boksen høres jo kjekk ut. Skal se litt etter den.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 15:21
Dersom du kun skal bruke dcc-systemet til å styre servoer ville jeg ha vurdert å kjøpe en SPROG. Vet ikke om den selges i Norge, men denne svenske butikken selger den: http://www.habohobby.se/sv/produkter/sortiment-a-o/sprog-dcc/sprog-3-dekoderprogrammerare.html

Den kan brukes sammen med JMRI (gratisprogram). Men JMRI PanelPro kan du lage mange stilige stillverk og kontrollpanel.


Edited by hsa77 - 28 oktober 2013 at 15:22
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 16:18
Scale design selger SPROG
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 16:48
Vil jeg med sprog kunne se om storfelt er belagt? Jeg har planer om å ha ledende akslinger og på en måte registrere at julparene kortslutter skinnestrengene.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 17:17
Nei, SPROG er kan kun sende kommandoer FRA PC til mj-anlegget. For å se om sporfelt er belagt trenger du en interface som kan sende meldinger den andre veien. Den Roco-boksen jeg skrev om tidligere kan det, men da må du bruke Rocos egen tilbakemeldingsdekoder som koster ca 750kr for 8 innganger - DYRT! 

 
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 17:53
Du kan jo kjøpe deg en Digitrax PR3, den koster bare en 7-800kr og kan lage et LocoNet uten at du har en dcc-sentral. Da kan du kjøpe tilbakemeldingsdekodere og sporvekseldekodere som kan kobles til LocoNet. Det eneste problemet med denne løsningen er at utvalget av LocoNet tilbakemeldere og sporvekseldekodere er heller dårlig i Norge......... 

Som du sikkert har forstått er dette en jungel av forskjellige standarder og løsninger - det er ikke lett å bestemme seg for hva man skal velge. Det fine med standarder er jo at det er så mange å velge mellom! Confused
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 18:00
Hva mener du med tilbakemeldere? Er det detektorer for om et sporfelt er belagt?
Svein S
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 18:30
Mulig jeg går for arduino. Har en bekjent som er langt fremskreden guru innenfor edb. Ikke lett å vite hva man skal gå for.... Aiai..
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 19:53
Originally posted by ses ses wrote:

Hva mener du med tilbakemeldere? Er det detektorer for om et sporfelt er belagt?
Med tilbakemeldere mener jeg en "boks" som tar input fra mj-anlegget og formidler denne informasjonen til digitalsystemet og til slutt PC'en. En detektor for om et sporfelt er belagt vil være et naturlig input for en tilbakemelder, reed-kontakter og trykknapper kan også kobles til en slik tilbakemelder.

Det finnes også sporfeltdetektorer som kan kobles rett til digitalsystemet. Digitrax lager f.eks sporfeltdetektorer som kan kobles på Loconet. Littfinski, Viessmann og Digirails lager sporfeltdetektorer som kan kobles rett på s88 bus.

Roco, som jeg dessvere valgte den gang jeg ikke visste bedre, lager kun en tilbakemelder (10787). I Roco-systemet må man kjøpe sporfeltdetektor fra en annen produsent og koble den sammen med Rocos tilbakemelder - det blir masse ekstra koblinger og dessuten dyrere enn å kjøpe en integrert boks.


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 19:57
Originally posted by Thobbe Thobbe wrote:

Mulig jeg går for arduino. Har en bekjent som er langt fremskreden guru innenfor edb. Ikke lett å vite hva man skal gå for.... Aiai..
Arduino er en spennende løsning med mange muligheter - da er du vel avhengig av å programmere det meste selv? Fint om du holder oss oppdatert her på forumet - det er sikkert flere enn jeg som er nysgjerrig på denne løsningen!


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 20:42
Ikke selv nei. Jeg har en guru til hjelp. Skjønner ikke bæret sjøl.. Absolutt alt må skrives. Skal legge ut litt på forumet ja, men det tar nok en stund før det skjer noe. Har egentlig ikke tid til å pusle...
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2013 at 18:46
Men hvis det du holder på med nå kun er for å få et stillverk til å styre servoer (til sporvekslerne antar jeg) og gi tilbakemeldinger om belegg, så trenger du vel ikke plent koble sentralen til dette. Eller er det viktig for deg at alt skal gå som signaler gjennom skinnene?

Jeg tenker at et Loconet PC-interface og et kort eller flere som gjør jobben med å stille brytere og ta imot signaler fra detektorer for belegg, kan kobles opp helt utenom skinnestrømmen. For eksempel med følgende komponenter fra RR-Cirkits (forhandler i Norge er eirik.bronebakk@gmail.com):
Oversikt over produktene til RR-Cirkits finner du på http://rr-cirkits.com/description/index.html

Du må i tillegg konfigurere en av enhetene til å være Loconet Master og sørge for RailSync strøm med 12 - 15V egen strømtilførsel, For RailSync strømtilførsel til Loco-nettet, se: http://www.rr-cirkits.com/Notebook/LocoNet.html

En kritisk avklaring som dere må gjøre før dere velger denne løsningen, er om servoene lar seg styre av LNCP-kortet. De av utgangene på LNCP-kortet som er beregnet på sporvekslere, er laget for å tilføre strøm til sporvekselmotorene. Hvis du har drivere til servoene og egentlig bare trenger brytere for avvik/lukket til sporvekslerne, er kanskje en tower løsning pluss et eller flere kort for detektorer i stedet for LNCP-kortet en bedre løsning. Se http://rr-cirkits.com/TowerController/index.html

Lykke til

Leif Kåre



Edited by lklende - 06 november 2013 at 18:48
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.