MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hobbymesse i Jevnakerhallen 2014
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hobbymesse i Jevnakerhallen 2014

 Post Reply Post Reply
Author
defrog View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem
Avatar

Joined: 10 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote defrog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hobbymesse i Jevnakerhallen 2014
    Posted: 25 oktober 2013 at 18:38
Hei vi vil i år som i fjor ha en messe i Jevnakerhallen. Datoen for messa er 28-29 mars 2014. Det er fult mulig å melde seg på allerede nå :) Bare gå inn på www.modelljernbaneklubb.no og meld dere på Clap
 
Mvh
Hadeland og Ringerike Modelljernbaneklubb
Hadeland og Ringerike Modelljernbaneklubb
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2013 at 07:48
28. og 29. er fredag og lørdag. Men det skal kanskje være lørdag og søndag? Wink
Back to Top
defrog View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem
Avatar

Joined: 10 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote defrog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2013 at 12:40
Det stemmer skal være 29-30 med rigging for di som ønsker det den 28
Hadeland og Ringerike Modelljernbaneklubb
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2014 at 20:15
Snakket nylig med en person som ikke visste at det skal være messe på Jevnaker til helgen. Ser ikke ut til at noen av arrangørene har skrevet mer om dette i denne tråden siden i fjor! Vel nå skriver jeg det så ikke enda flere blir hjemme fordi de ikke vet om det. Men han jeg snakket med kommer.
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 09:08
Må si meg enig i dette.
 
Litt synd at det ikke er mere markedsført.
 
Hørte av en utstiller at åpningstidene var noe helt annet en det som står på plakaten
som henger hos NMJ, bare det er litt forvirrende.
 
Særlig når ifølge plakaten står at messen er ferdig kl. 17,00 på
lørdag og GF til MJF er kl. 19,00, ifølge kilder MJF så hadde de blitt
fortalt at messen er åpen til 18,00 begge dager.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 09:52
Vi i Livingsteam Gardenrailways har i alle fall hatt god og konstruktiv dialog med arrangøren. Flott at noen arrangerer messe - og for meg høres det ut som om de fleste forhandlerene er på plass også. Vi var der i fjor også, og for å være helt ærlig så opplevde vi ett strøkent arrangement med god atmosfære. At det var en oppegående arrangør som stod bak var det ingen tvil om. Og publikum storkoste seg - det var tilbakemeldingen vi fikk fra de som gikk rundt med fullere og fullere bæreposer / ryggsekker. På Jevnaker ligger også Hadeland Glassverk med utstillt Skd 221, er par gode spisesteder og Randsfjorden, så "make a day out of it" som det heter i UK.
krsven
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 10:50
Flott at de som representerer MJ-butikkene kommer. Hører at salget hos NMJ og andre har gått veldig tregt i vinter. NMJ sa jo i fjor at de ikke skulle til Jevnaker-messen. Men nå kommer de altså likevel. Sikkert greit å få inn litt penger på messesalg etter giga-utvidelser i Sverige og i Oslo.

Dessverre hevder Togbutikken og Scandinavian Miniatures at de ikke kommer. Lett å forstå at favoritten Togbutikken må hente seg litt inn etter stor flytting. Desto mere synd om ikke SM tar turen "et par kvartaler opp" fra Lier og presenterer noen av sine mange annonserte nye modeller som vi venter spente på.

Fint at flere nå skriver i denne tråden og holder messen varm frem til helgen. Selv har jeg funnet enda en familie som nå tar turen til Jevnaker. Markedsføring er veldig viktig. Håper aviser og radio/TV er gjort oppmerksomme på eventet.
Back to Top
Knut Tronrud View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 14 juni 2012
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Knut Tronrud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 11:01
Her er en liste over utstillere .....

http://modelljernbaneklubb.no/pameldte-lag-og-foreninger/
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 11:36
Er det noen som skal på messa lørdag og som har plass i bilen?
I markedet for skyss fra sentrale Oslo.

Ta kontakt på PM eller telefon 402 19 068!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 12:12
Denne messa, og MJF Årsmøte, kolliderer med det årlige Fremo-treffet i Arendal, der det også tradisjonen tro er årsmøte i Fremo Norge. 
Svein S
Back to Top
vmji.no View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 110
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote vmji.no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 13:23
Originally posted by Damp Damp wrote:

Fint at flere nå skriver i denne tråden og holder messen varm frem til helgen. Selv har jeg funnet enda en familie som nå tar turen til Jevnaker. Markedsføring er veldig viktig. Håper aviser og radio/TV er gjort oppmerksomme på eventet.
Hei!
 
Vi i Vestfold Modelljernbane Import blir også å finne på messen i helgen med en stor stand.
 
 
Som en hjelp til arrangørene har vi denne uten gått ut og kjøpt målrettet annonsering hos Facebook slik at alle beboere i en viss alder og i en viss omkrets fra Jevnaker mottar en reklame fra oss med omtale av messen på sin facebookside. Vi tviler vel på om dette tiltaket "betaler seg tilbake" for vår del, men vi syns slike messer er så viktige for hobbyen, både som treffpunkt for entusiaster, og som verveplass for fremtidige entusiaster at vi gjerne vil bidra der vi kan. Vi som driver VMJI.NO er jo modelljernbanebyggere selv, og har bl.a. flere år opp gjennom tiden som medlemmer av Horten modelljernbaneklubb  stått som leder av denne klubbens messer, så vi kjenner til hvilket arbeide det er å få arrangert en slik stor messe, og vet hvor viktig markedsføring er for et godt resultat.
 
Som direktør Svendsen i Living Steam og sier så var det en meget hyggelig messe som ble arrangert i fjor, og vi er overbevist om at det blir en like flott helg i år og.
 
Vi ser frem tilå møte mage av dere på messen og på vår stand!
 
vennlig hilsen oss i Vestfold Modelljernbane Import
 
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 14:06
Originally posted by vmji.no vmji.no wrote:

Som en hjelp til arrangørene har vi denne uten gått ut og kjøpt målrettet annonsering hos Facebook slik at alle beboere i en viss alder og i en viss omkrets fra Jevnaker mottar en reklame fra oss med omtale av messen på sin facebookside. Vi tviler vel på om dette tiltaket "betaler seg tilbake" for vår del, men vi syns slike messer er så viktige for hobbyen, både som treffpunkt for entusiaster, og som verveplass for fremtidige entusiaster at vi gjerne vil bidra der vi kan.


Dette var et svært hyggelig og rosverdig tiltak fra den alltid servicevennlige og trivelige VMJI-gjengen. Kanskje Jevnaker-messen kan bli den årlige messen vi i østlandsområdet lenge har ønsket oss.

Neste år er jeg sikker på at HRMJK avtaler med Fremo i Arendal så de to flotte vår-arrangementene ikke kolliderer en gang til. Nå gjelder det å gå mann og kvinn av huse slik at det blir lange køer foran alle salgsbodene og matserveringsvolumet blir all time high. For når pengene i kisten klinger, straks til neste års messe vi springer.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 14:47
Hva med litt opplysninger om hvordan man kommer seg til Jevnakerhallen?
Er ikke spesielt godt kjent i de traktene der.

Kan man ta buss til Gardemoen derfra uten for mye trøbbel?
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 15:50
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Hva med litt opplysninger om hvordan man kommer seg til Jevnakerhallen?
Er ikke spesielt godt kjent i de traktene der.

Kan man ta buss til Gardemoen derfra uten for mye trøbbel?


Fra Oslo er det vel i alle fall greit å ta bussen til Hønefoss. Fra bussterminalen på Hønefoss bytter du til Jevnaker, som ikke ligger særlig langt i fra Hønefoss. Du skulle gjerne fått sitte på med meg, men jeg kommer fra landstedet mitt i en annen retning.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 16:19
Det går buss fra Gardermoen til Jevnaker, sjekk www.ruter.no
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
E L K View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 januar 2007
Location: NORGE
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote E L K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 21:55
da er de første på plass med telt og sovepose på utsiden av hallen 
følg med på øst nytt i morgen. da kommer det et lit innslag.
eller så begynner bord og stoler å være på plass til utstillerne.
vi vil selge ut noe kaffe fra messa i fjor, vi bare varme den opp på min gamle primus.
Har også hørt det kommer noen med modell tog på denne messa blir gøy å se. 
det kommer ikke så mange flyvere ?

men som i fjor lodder vi ut tog 

alle er velkommen stor og små
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 09:34
Originally posted by E L K E L K wrote:

da er de første på plass med telt og sovepose på utsiden av hallen 
følg med på øst nytt i morgen. da kommer det et lit innslag.
eller så begynner bord og stoler å være på plass til utstillerne.
vi vil selge ut noe kaffe fra messa i fjor, vi bare varme den opp på min gamle primus.
Har også hørt det kommer noen med modell tog på denne messa blir gøy å se. 
det kommer ikke så mange flyvere ?

men som i fjor lodder vi ut tog 

alle er velkommen stor og små



Jeg trodde du tullet med at det allerede var kø av folk som ventet utenfor hallen i telt og soveposer og sånn. Men jeg ble veldig overrasket da jeg så dette bildet på førstesiden av Jevnaker Avis av den store interessen messen har generert. Dette tar jo helt av!

Gutta fra Romerike Modell Verksted grov dypt i lommebøkene og satset på samme telttype i år. Snakk om glødende interesse for MJ. Styret i MJF ble dessverre bortvist fra teltleiren etter langvarig krangel med arrangørene om at styret skulle ha full kontroll over teltplassen og at det skulle være ro i leiren klokken 21..

Tilløp til håndgemeng mellom en gruppe Märklinister og toskinnefolk ble avverget før det hele ble utagerende. Ellers forløp natten rolig i følge avisens kilder. Ikke minst takket være det lokale lensmannskontorets løfter om å følge nøye med eventet.



Edited by Damp - 28 mars 2014 at 11:04
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2014 at 07:30
I dag starter messen i Jevnakerhallen. Det er åpent fra klokken 11.00. Aldri har så mange utstillere fylt hallen med MJ-snacks og arrangøren håper på MINST tusen besøkende.

Her finner du alt fra den lille bruktselgeren med akkurat den dingsbomsen og dippedutten DU har lett etter i lang tid, til Finn Moe & co. Årets østlandsmesse med andre ord.

Ingen skal sulte heller for her er det mat og drikke i diverse varianter. Kakene er et konditori verdig. Barna er heller ikke glemt. Selv de større barna over førti år vil helt sikkert finne mye å glede seg over.

Så her er det bare å strømme oppover til stedet som ligger i rimelig nærhet til hovedstaden. Bedre blir det ikke.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2014 at 18:40
Originally posted by Svein Svein wrote:


Må si meg enig i dette.
 
Litt synd at det ikke er mere markedsført.
 
Hørte av en utstiller at åpningstidene var noe helt annet en det som står på plakaten
som henger hos NMJ, bare det er litt forvirrende.
 
Særlig når ifølge plakaten står at messen er ferdig kl. 17,00 på
lørdag og GF til MJF er kl. 19,00, ifølge kilder MJF så hadde de blitt
fortalt at messen er åpen til 18,00 begge dager.


Lørdag ( i dag) 11-17 MJF har møte i cafen. Resten er nok ute å spiser midddag (de fleste av deltakere) I morgen er det åpent 11-16
A matter of life and death
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2014 at 18:49
Det er kjempeflott at lokale krefter får til et så stort MJ arrangement på Østlandet.  
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Skift View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 mars 2014
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Skift Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2014 at 12:37


Damp kjører damp!

Selv om det verken er MJ eller Tog :-)
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2014 at 20:52

Hyggelig å se at noen driver med skikkelige dampmaskiner. Jeg kunne dessverre ikke delta på årets Jevnakermesse. Ermm 

Litt synd at bildet var litt uskarpt, men for meg ser det i hvert fall ut som en Mamod dampveivals med en oscillerende énsylinderet dampmaskin med svinghjul.


hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2014 at 21:36
Dampende ferske bilder fra messesuksessen på Jevnaker - dog tatt kun med mobilkamera viser kreativitet og fantasi på topp plan. Selv om halve krem-nerde-gjengen befant seg i Arendal kunne for eksempel Kløftaklubben varte opp med Fremo-moduler som i alle fall ga meg bakoversveis og flass i øya.

Neste års Jevnaker-messe er allerede booket fra den driftige klubben på Jevnaker. En uke tidligere enn i år skulle vel forhindre nye stevnekollisjoner. Litt dårligere vær hadde heller ikke vært å forakte, slik at de mere marginale interessent-gruppene velger messen fremfor å være i haven og pakke opp sommeren.

Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2014 at 22:13
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Hyggelig å se at noen driver med skikkelige dampmaskiner.


Som vanlig dro jeg på messe og regnet ikke med at det ble så mye kjøp. Men som den håpløse nostalgikeren jeg er så ble jeg selvsagt stående å kikke på damputstyr fra Mamod som jeg husker fra tidlige år. Ingenting som smeller eller durer unngår min oppmerksomhet.

Og ikke før dampveivalsen var "i hus" så fant jeg en stasjonær dampmaskin med sag samt søylebormaskin og vips så var det frem med lommeboken igjen. Alt sammen for en Bærumstier.

Men selvsagt måtte jeg fyre opp og sjekke den tekniske ståa på nyervervelsene. Og med rødsprit og vann gikk hele hurven som et uvær.

Lykken ble ikke mindre da en av bruktselgerne plutselig trakk Stein Ragnar Pünthers motoriserte modell av CM Type 17 a nr. 109 "Kristine Valdresdatter" med lys opp av en pappeske og spurte om jeg var interessert. OM jeg var interessert!!?? Pünther laget den i 1996 i 5 eksemplarer. Tror aldri jeg hadde fått det tilbudet igjen før jeg parkerer skoa og legger på røret.

Prisen..? Her må det bare bli ny pelskåpe på fruen for at regnestykket skal gå i balanse og husfreden bevares.

Som om det ikke var nok fikk jeg tak i en L4 med høye endegavler og bom
i grå farve. Så her var det høytidsstemning på turen hjem etter to heile dagar til ende.

Den som blir hjemme fra denne årlige festen neste år har bare seg selv å takke når angeren vrir seg i sjela. For slike høydepunkter vokser ikke på trær. Da får en heller satse på hagen 1. mai.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2014 at 10:46
Originally posted by Damp Damp wrote:



Lykken ble ikke mindre da en av bruktselgerne plutselig trakk Stein Ragnar Pünthers motoriserte modell av CM Type 17 a nr. 109 "Kristine Valdresdatter" med lys opp av en pappeske og spurte om jeg var interessert. OM jeg var interessert!!?? Pünther laget den i 1996 i 5 eksemplarer.


Kristine Valdresdatter kom på banen fra Strømmen i 1935. Dette var en periode med sterk norsk nasjonalsinnethet og tross de harde tretti-årene etter børskrakket i 1929 var det også fremtidstro - ikke minst teknologisk.

En viss herre med bart skulle snart gjøre slutt på denne troen, men før han regisserte sin krigsfinale kunne Norge se slike strømlinjeformede nyvinninger som Cmb 17, BM 66 og 88 på tegnebrettet, og selveste Dovregubben Type 49 a.



De siste stumfilmene for over lerretet i cinemaskopene og Rasmus Breistein produserte storfilmen "Kristine Valdresdatter" i 1932. Tre år før Cmb 17 kom til verden med samme navn. Han laget også filmen "Brudefærden i Hardanger" i 1926 før andre filmer kom på markedet. Som "Op med hodet"(-33) foruten "En glad Gut" og "Skjærgårdsflirt"(-32).

Cmb 17 var noe helt nytt hva strømlinjeforming og fart utgjorde. 100 km/t var heller ikke småtteri i 30-årene, selv om denne farten neppe ble oppnådd på den svingete Valdresbanen. Den la grunnlaget for den gul-blå-røde-sølv farvesettingen på "snøggtogene" BM 66 og BM 88. Den elegante bakstussen liknet på Guldfisk-trikken i Oslo.


"Valdresdattera" gikk i flere distrikter. Oslo, Drammen, Stavanger og Kristiansand distrikter. Grimstadbanen fikk også glede av "henne" og ved litrakonverteringen fikk vognen litra nr. 18247.


Dette var tiden for gardiner i tog-vinduene og det skal jeg selvsagt få lagt inn også i mitt eksemplar. Men i 1955 var det altså slutt. Og deretter ble den hugget opp. Tenk å hatt den på JBM i dag! Men 1:1-miljøet var selv på 70-tallet mest opptatte av damp. I dag er det derfor dessverre ikke mange restene igjen av 66/88 heller. NJK-gutta den gangen hadde vel nok med å ta seg av damperne som var på vei ut.


Desto mere moro å ha modellutgaven til Stein Ragnar Pünther. Den går som en klokke med svinghjulsmotor, men roper etter dekoder. Lyd skal det nok imidlertid bli vanskelig å finne.


Så nå har jeg fått to babes på soverummet. Valdresdattera på veggen på venstre side og kona på høyre. Det er blitt moro å snu seg i sengen.



Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2014 at 01:18
Originally posted by Damp Damp wrote:

Men i 1955 var det altså slutt. Og deretter ble den hugget opp. Tenk å hatt den på JBM i dag! Men 1:1-miljøet var selv på 70-tallet mest opptatte av damp. I dag er det derfor dessverre ikke mange restene igjen av 66/88 heller. NJK-gutta den gangen hadde vel nok med å ta seg av damperne som var på vei ut.

Rundt 1970 var ikke bevaringstanken særlig utbredt i det profesjonelle jernbanemiljøet. Med noen få hederlige unntak var de fleste personer med beslutningsmyndighet i NSB av den oppfatning at alt gammelt skrot måtte vekk så snart man kunne gjøre seg uavhengig av det. Man ønsket å fremstå som en fremtidsrettet og moderne virksomhet, og da passet verken damplok eller gamle motorvogner inn i bildet. Fortidens luksus var derimot noe man gjerne mimret om, det har sine grunner at jernbanemuseet på den tiden ble omtalt som "Norsk Kongevognmuseum".
For "Kristines" del var toget bokstavelig talt gått for lengst. Hadde vognen overlevd til utpå 70-tallet ville det kanskje gått annerledes, men det gjorde den dessverre ikke. Det er mange som veldig gjerne hadde sett den i bruk på Krøderbanen.
88-settene forsvant også så tidlig at NJK ikke hadde påvirkningskraft av betydning, og heller ikke da type 66 ble utrangert i 1977 hadde man mulighet til å bevirke at et helt sette kunne bevares. Det spørs imidlertid om det hadde vært noe hjelp i å bevare verken 88 eller et helt 66-sett, for ved utrangering var den tekniske og mekaniske tilstanden ikke spesielt god for noen av dem. Sannsynligheten for at vi igjen ville fått se noen av dem gå for egen kraft ville uansett vært minimal.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2014 at 10:40
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Hyggelig å se at noen driver med skikkelige dampmaskiner.   


Bare til orientering for mulige unge lesere av forumet (under 50 år?) så er dampmaskiner de mest utbredte energiprodusenter i verden i dag. Det være seg i atomkraftverk eller kullkraftverk så genererer nukleært eller post-organisk brensel varmen. F.eks. kull på samme måte som på 1800-tallets damplok. Denne energien varmer opp kjelevann som igjen driver dampturbiner som atter kobles til dynamoer.

Så dampmaskiner er høyeste mote og en veldig grei måte å utvikle trykk via. Dersom noen mobber deg for å samle på modeller av det gamle damplok-rasket, så slå av husets inntakssikring. Når husfolket skriker opp om at strømmen er gått, så bare repliser at det er en liten stans i leveransene fra dampmaskinene på kontinentet...

Edited by Damp - 02 april 2014 at 10:44
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2014 at 20:50
Dampmaskiner som faktisk går på damp.
Ja, det var faktisk det som inspirerte meg til å starte med livesteam.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2014 at 23:31
Syntes jeg så min Di4 Ikke så mye folk, men vi hadde i alle fall det gøy for det.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.