MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Et lite anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Et lite anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Et lite anlegg
    Posted: 21 oktober 2013 at 18:03
Jeg pusler med et lite anlegg som jeg etterhvert tenkte å få litt automatisk trafikk på. Jeg er totalt grønn på alt som har med automatisk drift å gjøre, så vær snill med meg... Jeg ønsker å bruke så mye standard hyllevare (Roco) som mulig, og vil nok styre det med Roco Z21-sentralen. Rocomotion støtter ikke Z21, så da blir det vel muligens Traincontroller?

Foreløpig er jeg imidlertid på skinneleggingsstadiet, og ønsker å koble det hele sammen slik at det fungerer uten noen form for automatikk. Skinnebrudd og tilbakemeldingsmoduler må imidertid på plass allerede nå, så da lurer jeg på hvordan dette bør gjøres. Bildet under viser den vanvittig store, skjulte oppstillingsstasjonen min. Holder det her med en tilbakemeldingsmodul (Roco 61117) pr spor, og hvor bør disse plasseres? Hva med skinnebrudd?


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2013 at 20:06
Jeg vil ikke anbefale deg å bruke Roco 61117 som tilbakemelder. En skikkelig opptattmelder som detekterer materiell på isolerte sporfelt vil gi mye sikrere drift (det er jo tross alt slik det gjøres på ekte jernbane i skala 1:1!). Jeg har gode erfaringer med Viessmann 5206 og Littfinski GBM-8 - disse kobler du sammen med Roco 10787. 

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å lese HELE manualen til Traincontroller FØR du begynner å bygge - her får du masse gode råd og tips som vil gi deg svar på det meste du trenger å vite om automatikk-drift av mj. Manualen kan lastes ned gratis fra http://www.freiwald.com - under fanen download.

Lykke til! Smile
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2013 at 23:20
Takk for tips :) Jeg har lastet ned manualen for Bronze version, og har kommet halvveis iallefall..
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2013 at 13:46
Hei Tore

Jeg bruker Roco 10787 og Littfinski GBM-8 fungerer som en drøm sammenBig smile
veldig greie å sette opp sammen.Handshake
Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,051 seconds.