MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NiM lanserer NSB 31b
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NiM lanserer NSB 31b

 Post Reply Post Reply
Author
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NiM lanserer NSB 31b
    Posted: 30 juli 2005 at 20:13
Endelig! NiM har gleden av å presentere vår egenutviklede modell av NSB 31b! Og vår modell er allerede klar for levering!

Som et introduksjonstilbud verken MJF eller NMJ klarer og matche, vil vi gi bort de første modellene helt gratis! Det eneste vi krever er at du har tilgang til en printer. Klikk deg inn her for å få gratis 31b!

Hvem blir førstemann som viser sin ferdige modell her på forumet?
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2005 at 21:23
Er det brudd på copyright å skalere tegningen ned til z?
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2005 at 21:39
Her er det bare å skalare ned og opp så mye man ønsker! Og hvis noen skalerer den opp til 1:1 vil vi veldig gjerne se et bilde av det ferdige resultatet.
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2005 at 23:55

Jeg har litt problemer med å montere denne. Det gjelder gangtøyet. Jeg går ut fra at tøyet skal henge i gangen. Men hvor er gangen? Det er jo en veldig liten hytte. Er det meningen at man skal innrede den selv?

Dessuten, ved en feil kom jeg til å klippe ut stjernen med "Nyhet" på. Er modellen så ugyldig?

Siden Andreas nå er på ferie, må jeg jo finne noe annet å gjøre, så dette kom i grevens tid. Bildet under viser modellen ferdigmontert, under prøvekjøring. Jeg har montert røykaggregat, som dere kan se. Dessuten er sporene smusset med NSB-rustfarge, og jeg har også montert et klipp-ut-tre fra Silflor.

Nå lurer jeg på hvilken dekoder som er best. Jeg kunne ikke se noen kontakt for dekoderen, men på den andre siden måtte jeg jo klippe min egen motor, så det er kanskje en smal sak.



Edited by ØyvindS
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2005 at 23:59

Ja det får"n si.  

Øyvind var først ute, men om det venter noen gaver i den forbindelse stiller jeg meg tvilende til. Jeg lurer forøvrig på om man får den med høyfjells tender....?

Hilsen  Kjetil

Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2005 at 00:38

Om litt kommer vi med en six-pack med 31b - til skikkelig jubileumspris! Hva jubileumspris er litt uklart, vi venter bare på hva de jubilerer med på Lillestrøm før vi jubler! Da kommer det lok med høyfjellstender, høyfjellsfender, rekkverk ingen har sett maken til. Alle strømsystemer, alle skalaer - det er ikke den ting denne modellen kan.

Øyvind Strøm har med sitt utmerkede eksemplar lov til å skrive "nr 1/175" på sitt eksemplar, ettersom dette er en limitert serie. Nåde den som lager fler enn 175! (Selv om vi har liten tro på at vitrinemarkedet vil sprenge lageret...)

Men dersom det skulle bli rift utover 175, har vi et lite unummerert lager i en kjeller i Indre Enfold, selv om disse opprinnelig er ment for markedet utenom skandinavia. 

===============================

Til Øyvind Strøm!

Vi respekterer selvsagt det du skriver, men vi må bemerke at skapet du kan røyke i er uhorvelig stort selv om hytten er liten. Husk at dette er en ekslusiv modell, fordi den jo ble fremsatt som eksklusjonsforslag under siste idedugnad - derav eksklusiv.



Edited by NiM
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2005 at 10:34

...Ikke rart det går dårlig for resten av MJ-bransjen når vestfold(?) "mafiaen" klarer å produsere sååå fine modeller her i Norge. Men at europa ikke har sett dette komme....se det har de bare seg selv å takke for

 

Roger Abel

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2005 at 15:26

Åååå.....denne ble så bra at jeg kostet på den motor med lyddekoder. Filmen er tatt med mitt kompaktkamera, så kvaliteten er ikke den beste. Gleder meg til six-packen.

6,1Mb

http://home.lyse.net/aha/NIM31b.MOV



Edited by aha
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2005 at 15:56

Hei

Nå har jeg bygget 88 stk. Her er beviset:

Dessuten, en så flott modell må jo ha et flott landskap. Så derfor laget jeg denne modulen.

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2005 at 16:06
Arne: Kjempeflott! Nå venter vi bare på at noen tar den samme utfordringen i 1:1. I dag som det er søndag og greier, står det vel hensatt en del skiftetraktorer rundt omkring som kan benyttes som chassis? 

Øyvind: Vi gleder oss til Klipp-ark versjonen av modulen din!

Mvh NiM
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2005 at 21:06
Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

Det er jo en veldig liten hytte. Er det meningen at man skal innrede den selv?

Denne modellen finnes foreløpig bare i NiM"s Toy-Line sortiment. Etterhvert vil det også komme en modell i NiM"s Super-Authentic-Line, som har innredet hytte. -Det vil si at innredningen trykkes på baksiden av klippark-arket i samme posisjon som hytta er plassert på fremsiden. Med mindre man har en printer som kan printe både frem- og bakside av ett ark, vil dette føre til at piratkopiering blir umulig, og at modellen blir enda mer eksklusiv.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2005 at 21:27
Originally posted by aha aha wrote:

Åååå.....denne ble så bra at jeg kostet på den motor med lyddekoder. Filmen er tatt med mitt kompaktkamera, så kvaliteten er ikke den beste. Gleder meg til six-packen.

6,1Mb

http://home.lyse.net/aha/NIM%2031b.MOV

 

Hehe ,denne var morsom

A matter of life and death
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2005 at 09:27

Hvor er nagletellerne?

Etter å ha studert modellen ser det ut til at modellen mangler en nagle under kjelen til venstre (eller så er den kanskje blitt plassert 2 mm for langt bort). Det er utrolig at ikke flere har merket denne iøynefallende feilen før. Jeg forventer at NiM retter opp feilen umidelbart og refunderer alle som har gått til annskaffelse av modellen med denne åpnbare feilen. I denne prisklassen forventer vi mye mer. Det kan nesten virke som dette har vært et hastverks arbeide for å komme først på markedet med en ny modell.

T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2005 at 13:55

HVA, er den ikke 100% korrekt?

Jeg har også hatt litt problemer med å få den til å kjøre. Hvis jeg dytter den bortover skinnene, så går det greit, ihvertfall en stund. Men så faller selve loket over til den ene siden (vanligvis høyre), mens tenderen fortsetter. Det er ordentlig ergelig, for nesten alltid rammer den klipparkstreet fra SIlflor, og så er det fram med taperullen igjen.

Både treet og loket må limes sammen igjen, og slikt tar jo tid. Jeg har lurt på om det kan komme av at det ikke er kkobling mellom lok og tender. Er det en feil? Eller kommer det en "godtepose" med deler?

Jeg har prøvd å feilsøke. Jeg bruker altså håndbygde skinner. Først satte jeg en EL13 på skinnene, og når heller ikke den kjørte, så skjønte jeg det var noe galt. Jeg oppdaget da at det ikke var ledninger mellom trafoen og skinnene. Vel, jeg hadde lest at man skal lodde fast ledningene, så det prøvde jeg. Det gikk fint på skinnestrengene, men skapte problemer med midtkontaktene. Nå tror kanskje noen at jeg har brukt klipparks skinner fra Nim, men så dum er jeg ikke. Jeg bruker nemlig tre-leder. Det har godt med utallige timer i å spikke til alle midtkontaktene (brukte furu-tre). Så det er litt ergerlig at de brenner opp når jeg prøver å lodde fast ledningene.

Jeg tenkte så at det kanskje var noe galt med skinnene mine, så jeg fant frem noen Märklinskinner. Det første jeg la merke til var at de ikke brukte tre i midtlederen. Vel, det er deres problem.

Nå fikk jeg min EL13 til å kjøre. Med store forventninger satte jeg Nim"s 31b på sporet. Men nei. Den flyttet seg ikke en millimeter. Først byttet jeg dekoder. Så prøvde jeg å legge både EL13 og 31B på ryggen, for å se om det var noen forskjeller. Jeg la merke til at hjulene på 31b er veldig tynne. Mon det kan bety noe for strømopptaket? Men så fant jeg forklaringen. Det var ingen slepesko under 31b!!!!

Jeg må ha lastet ned likestørmsutgaven. Jeg ringte til Nim, og de ga utrolig bra service. Det viste seg at man godt kunne bruke resten av papiret og selv klippe ut en slepesko. Og det skulle de heller ikke ha noe for.

Heldigvis hadde jeg tatt vare på resten av klipparket, og det gikk raskt å lage en slepesko.

Den er nå montert, men i det jeg satte den på skinnene, så gikk strømmen. Jeg vet ikke om det skyldtes 31b eller om det hadde noe med tordenværet som akkurat passerte.

Jeg får teste litt mer i kveld.

Kan det være noen registere på dekoderen som trenger reset eller programmering?

Har ihvertfall fått montert lys i frontlykten. Sjekk også den fantastiske detaljeringen.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2005 at 16:11
Her på forumet er det jammen meg samme store engasjement uansett hvilke sak som kommenteres, enten den ligger på den åpne delen eller på lukket avdeling.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
gunwes View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gunwes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2005 at 18:01

Originally posted by smholt smholt wrote:

Her på forumet er det jammen meg samme store engasjement uansett hvilke sak som kommenteres, enten den ligger på den åpne delen eller på lukket avdeling.

Lukket avdeling, ja....

Den bør vi merke oss!

Gunnar

gw
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2005 at 02:05

NiM  AVSLØRT !!! Dette er ingen GRATIS modell. OBS OBSGeek

Ubekreftede rykter fra anonyme kilder vil ha det til at NiM har latt seg bruke i et storpolitisk forretningsspill. Norske Skog skal indirekte ha sponset utviklingen av modellen  -for gjennom nedleggelse av papirfabrikken i Skien å presse papirprisene opp og dermed indirekte tjene mer penger på modellene.

Avhengig av papirprisene fremover, så kan dette "tilbudet" bli en dyrkjøpt erfaring for godtroende MJ entusiaster. Alle med ambisiøse planer om en 1:1 model bør derfor tenke seg godt om, så de på sikt ikke risikerer å havne i et skikkelig økonomisk uføre på grunn av den råe forretningstaktikken fra Norske Skog.

En annen uheldig kobling mellom Norske Skog og MJ ser vi også gjennom et mulig potensielt samarbeid med Ofotbanen AS når det gjelder transport av tømmer.  Alle ev.kommende NiM-modeller av Ofotbane-materiel vil kunne oppfattes som ytterligere forsøk fra Norske Skog sin side på å sko seg på sin lysskye forretningsstrategi 

 

I lys av dette oppfordres herved alle MJ-messearrangører til å boikotte alle markedsførings og salgsfremstøt av NiM"s papirmodeller på sine arrangementer. 

ROBEL

 PS: Dersom NiM"s Super Authentic Line  modeller kommer på eksklusivt SØLVPAPIR, vil vår oppfordring til boikot selvfølgelig ikke gjelde disse.

 



Edited by ROBEL
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2005 at 17:50
Og i likhet med hva som er vanlig i andre foreninger, møter styret i NiM kritikken med arogant taushet!

Som medlem av NiM er jeg blitt ført bak lyset til å godta kontrakten som en av styremedlemmene våre har inngått med Norske Skog. Jeg burde selvfølgelig ha forstått at det var noe muffens når kontrakten var undertegnet på en dorull fra Sverige.

Og på den kommende NiM XGF"en som avholdes siste helg i august blir det garantert bråk! Jeg vet med sikkerhet at dette prosjektet ikke er godkjent av NiM"s GF. Men heldigvis har ikke Andreas stemmerett hos NiM, så det blir ingen eksklusjoner.

Men vi vil helt sikkert nedsette en granskingskommite eller tre... Og det treet kommer ikke fra Norske Skog!

Mvh Heine
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 14:33

Hei ØyvindS !

Denne var herlig !!

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.