MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalt - Oppstillingsspor være uten spenning?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalt - Oppstillingsspor være uten spenning?

 Post Reply Post Reply
Author
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalt - Oppstillingsspor være uten spenning?
    Posted: 30 september 2013 at 21:48
På et digitalt anlegg, bør oppstillingsspor være uetn spenning?
Hvis det står spenning på oppstillingsspor så står spenningen helt inn i dekoder og er dette uheldig for dekoder?
Risken ved kortslutning er også tilstede hvis jeg har gjort dårlig arbeide med loddinger fram til dekoder.
 
Hvis jeg legger inn spor (med tilbakemelder) etter at anlegget er påslått, vil dette påvirke et styringssystem som feks TrainController?
Terje
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2013 at 22:52
Det vil alltid være en avveining om hva som er viktigst?
 
Ved å ha spenningen påslått, er det enkelt å se om sporet er belagt/opptatt.
Man kan også bruke RailCom for å finne hvilket lok som står hvor, dersom spenningen beholdes.
En del dekodere har "Alzheimer" og husker ikke alltid siste kjøreretning som dekoderen hadde etter en stund. Er stoppene på spenningsløst avsnitt tilstrekkelig lange, så kan det være at loket har en annen kjøreretning når det fortsetter?
Jeg hadde ikke vært så nervøs for varme og kortslutning på parkerte lok. Dekoderen trekker da lite strøm og det er få vibrasjoner som kan lage kortslutning.
 
Det er også mange sentraler som bare sender ut en ny melding dersom en dekoder skal få ny informasjon (endre fart ol.). Det kan da være at sentralen ikke sender ny melding om digitalstrømmen kommer tilbake? En del sentraler kan man endre dette til syklisk oppdatering - men er det mange lok definert på systemet, så tar dette verdifull tid. Det kan medføre at loket er "tregt" til å lystre kommando. Derfor har noen sentraler brukervalg om syklisk oppdatering. Mener jeg har lest at noen også gjør dette automatisk over ett visst antall definerte lok og at dette ikke er justerbart for denne sentralen.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2013 at 06:44
Hei Terje
Ad TrainController.

Om oppstillingssporet også kan være et passeringsspor vil du nok kunne få problemer.
Når sporet blir strømløst forsvinner også signalet til blokkdetektorene som i sin tur vil melde at sporet er ledig og kan da lede andre togsett inn på dette sporet.

Som Kjell skriver så ville jeg ikke bekymret meg for kortslutning for da skal jo sentralen slå seg av.,
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2013 at 23:01
Da er den avklart og det blir en god del brytere mindre å montere og færre loddinger.
Takk for svarene
Terje
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2013 at 19:10
Det kan gjøres bedre. Ved hjelp av brytere og motstander kan spenningen til parkeringsspor senkes slik at strømforbruket synker, men at strømdetektorer fortsatt virker og melder sporet besatt. Jeg vet at MW i Hamburg bruker dette systemet via releer som styres av Railware som er styringsprogrammet.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2013 at 01:30
Ser at Lenz og Digitrax detektorer jobber opp mot 10kOhm
Terje
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2013 at 10:04
Jeg vet ikke helt om jeg henger med ...?
 
Hvorfor montere seriemotstander for å senke strømmen på parkeringsspor?
 
En dekoder har meget lite egenforbruk. Det er motor og belysning som trekker strøm. Når loket er parkert uten lys, er dette strømtrekket neglisjerbart. Man risikerer ved å montere slike seriemotstander at dekoderen om lysene er tent, blir tilført for lav spenning og "begynner å tulle" av den grunn.
De fleste dekodere trenger en spenning > 5 til 7 V for å virke. (Det ser man ved analogkjøring av slike lok).
For følsom strømdeteksjon kan føre til at restfuktighet i ballast, treverk og annet, får dette til å lede strøm (noen uA). Da som sagt egenforbruk i dekodere er tilsvarende lavt, er kanskje strømmåling uegnet som prinsipp for en sikker sporbeleggdeteksjon?
Man kan sikkert montere en motstand parallelt over strømopptaket i hvert lok for å sikre at denne "tomgangsstrømmen" er stor nok - men igjen er kanskje "Alzheimereffekten" noe man bør ta hensyn til - om loket blir "spenningsløst" (under den spenning som kreves for å holde dekoderen i gang)?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.