MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med Roco digitalt startsett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med Roco digitalt startsett

 Post Reply Post Reply
Author
chrowe View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 22 september 2013
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote chrowe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med Roco digitalt startsett
    Posted: 22 september 2013 at 13:06
Hei,
Jeg har kjøpt Roco digitalt startsett med EL17 fra NMJ. Men jeg får ikke til å styre lokomotivet. Jeg kan starte lokomotivet, men for å endre hastighet, skru av eller på lys, eller endre retning, må jeg trykke STOP og deretter starte igjen ved å vri på hjulet på Multimaus-kontrolleren. Ikke en gang shift+STOP fungerer, som ifølge manualen skal være den "vanlige" måten å stoppe et tog på. Toget får en hastighet etter hvor raskt jeg vrir på julet. Deretter er det ikke mulig å justere hastigheten heller før jeg stopper og starter igjen.
 
Er det noe jeg ikke har fått med meg, eller er det noe galt her? Settet kom i posten, så jeg har åpnet lokomotivet for å se at ikke noen ledninger fra dekoderen har løsnet. Alt ser greit ut. Det er riktignok en lilla ledning som er løs, men siden det ikke er noen loddepunkter som mangler ledning så antar jeg at denne er til funksjoner som lokomotivet ikke har.
 
mvh
Christoffer Owe
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 13:55
Dumt spørsmål, men har du satt i kontrolleren i slave-utgangen?

Guttungen min hadde byttet om på slave/master på roco2/multimaus i går, og da mistet jeg mange funksjoner på multimausen.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
chrowe View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 22 september 2013
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote chrowe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 21:25
Hei,
 
Det var nok ikke så enkelt dessverre. Den står i master-utgangen.
 
mvh
Christoffer
Back to Top
chrowe View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 22 september 2013
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote chrowe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 23:14
Jeg har prøvd en del mer og blir mer og mer sikker på at noe ikke er som det skal være.
 
Jeg har faktisk fått systemet til å oppføre seg som forventet opptil 3-4 operasjoner (dvs. endre hastighet/retning, skru lys av/på) på rad et par ganger. Men så henger det seg igjen. Men jeg har ingen anelse om feilen er i dekoderen, i MultiMaus, eller om det er noe galt med kabelen (X-Bus).
 
mvh
Christoffer
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 12:40
Det er vanskelig å fjerndiagnostisere slikt!
Slik du beskriver dette, så kan det være feil mange steder. Kontrolleren inneholder selv en liten prosessor, så det kan være at dette gir feil signal ut på XBUS? - Er ledning og plug OK?
Videre kan sentralen sikkert finne på tull selv også?
 
En ting som du bør sjekke, er spenningsforsyningen. Vet ikke om dette har "vanlig" eller "elektronisk" trafo? - Har den det siste, kan støypulser forårsake at prosessoren i sentralen oppfører seg unormalt.
Spenningen kan også være for lav. Dette kan du kanskje enklest sjekke ved å holde loket litt igjen? Da stiger strømforbruket - og begynner "tullet" da, så kan det være i strømforsyningen?
Du bør også se om alt virker fra begynnelsen - og om "tullet" skjer etter en viss tid - om det retter seg av seg selv - eller om du må slå av spenningen for å resette?
I-og-med nødstopp ikke virker, tror jeg at loket m/dekoder er OK?
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 12:54
Er dette et helt nytt sett? Dersom det er nytt må du ta kontakt med butikken som solgte deg settet for å reklamere, ikke begynn å skru/fikle for mye med det selv - da kan du miste reklamasjonsretten... 

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.