MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Blokkstyring
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Blokkstyring

 Post Reply Post Reply
Author
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Blokkstyring
    Posted: 21 september 2013 at 17:50
Hei
Vil først få takke for at jeg fikk være gjest på Fremotreffet i Frøyhallen på Kverneland. (Møtte opp i den tro at det var åpent for alle:). Der var virkelig mye flott å se, tok mange bilder til inspirasjon når jeg etterhvert begynner med den for meg hyggeligste  delen av hobbyen, det å bygge landskap! Hadde et analogt anlegg i 70 og 80 årene. Driver å bygger et større anlegg i H0 DCC. Har endel spørsmål i forhold til blokkstyring og signaler.
1. Hvilke blokkstyring skal jeg velge? Anlegget består av tre linjer pluss et rangeringsområde. Det er mulig å kjøre fra en linje til en annen , men de er elektrisk adskilt med plastlasker. Hver av linjene er inndelt i fire el. avsnitt. Har tenkt å kjøpe inn blokkstyring slik at det samtidig kan gå to tog på hver linje. Ser at Litfinski har noe slikt, kan godt tenke meg det, hvor mange slike enheter trenger jeg? Er det noe jeg må ha i tillegg her. Har tenkt å koble dette til signaler noenlunde slik som forbildet. Kan f. eks 5,6,7 på tortoisen brukes til noe her. Er takknemmelig om noen kan gi meg gode råd.
Jeg kjører med Roco Multimaus.
 
Med vennlig hilsen Jan
JAN
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 19:09
Det å gi en absolutt anbefaling om blokkstyring er vanskelig.
Særlig teknologien og hvilket prinsipp man bør velge er vanskelig.
 
De fleste system bruker en form for strømmåling for å gi tilbakemelding - også Littifinski. Ulike produsenter har ulikt settpunkt på strømmen som skal til for å si at sporet er belagt. Det er i prinsipp ingen grense nedover på hvor følsomt slike sporavsnitt/tilbakemelding kan gjøres.
Det er imidlertid et problem om denne følsomheten blir for stor. Da kan en viss restfuktighet som alltid er tilstede i treverk bli såpass stor at lekkasjestrøm i treverk (ballast ol.) at tilbakemeldingen blir upålitelig.
Settes dette setpunkt for høyt, vil systemet ikke kunne detektere lok (uten lys) som står uvirksomme på sporavsnittet. Moderne dekodere har lite "egenforbruk" og trekker da lite strøm.
Disse problem er også tilstede i 1:1-skala og JBV går derfor over til akseltellere. Slike finnes også i modell. Her er utfordringen initialisering (når man slår på strømmen).
 
Det kunne derfor være interessant om noen har erfaring med akseltellere i modell?
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 20:30
Hei

Hvordan skal du benytte blokkdetekteringen ? PC eller annen måte ?

Littfinski er vel de eneste som lever blokkdetektering til Roco

@Kjell

Har du virkelig opplevd problemer med detektering pga restfuktighet ?

Edited by jhh61no - 21 september 2013 at 20:31
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 21:06
Hei
 
Er usikker på hva du mener med å benytte blokkdetekteringen, men i mitt hode så kjører jeg lokomotivene med Multimausen, så tar blokkstyringen seg av avstanden mellom togsettene.
Vet ikke om det er slik blokkstyring fungerer, er under opplæring på dette:)
Ser av dine innlegg at du er viderekommen ser frem til å få råd fra deg
 
Mvh
Jan
JAN
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 21:27
Hei Jan

"Noe" må må holde styr på blokkene og hva som skal skje.
"Noe" er typisk et PC program som Rocomotion eller TrsimController blant noen:)
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 21:42
Jeg tror du må forklare hva du mener med "blokkstyring", for det aner meg at det er noe annet enn det noen av oss tenker på ut fra kjenneskap til linjeblokk på 1:1-baner.


Edited by ses - 21 september 2013 at 21:42
Svein S
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 21:42
Hei Jarle
 
Det betyr da at dersom jeg kjøper det som skal til for å blokkstyre togene så må jeg også investere i Rocomotion eller lignende? eller har du et forslag på hva jeg må ha for å få blokkstyring på anlegget?
 
Mvh
Jan
JAN
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 21:46
Hei
Det jeg mener med blokkstyring er å kunne kjøre to togsett etter hverandre uten at det siste settet tar igjen det første, i mitt så langt enkle hode.( Er under opplæring:)
 
Mvh
Jan
JAN
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 22:39
Dersom du skal få til slik helautomatisk drift må du til med pc-styring. Du må ha en masse tilbakemeldingspunkter (sporfelt) for at pc-styringen skal ha full kontroll på hvor togene er og klare å bringe et tog til stopp foran et signal.  Dette krever masse utstyr og kunnskap, men det er slett ingen heksekunst - jeg har jo klart det! Smile Jeg vil anbefale deg å lese manualen for Traincontroller Bronze - selv om du ikke kjøper dette programmet gir denne manualen en god innføring i hva som kreves for å helautomatisere et mj-anlegg. Manualen kan lastes ned gratis her: http://www.freiwald.com/pages/download.htm

Vil også advare deg mot å kjøpe Rocos Multizentrale - da er du låst til å kjøpe dyre tilbakemeldere fra Roco og kan kun bruke styringsprogrammet Triancontroller (meget bra, men dyrt). Det finnes mange andre løsninger for å koble mj-anlegget til pc som er billigere og mer fleksibelt. Dette har jeg lært - the hard way.  Cry

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 23:57
Hei Jan

Ja det mener jeg.

Merk at du med PC og f. eks TrainController kan ha flere digitalstyring eller benytte LocoBuffer for å koble til LocoNet og dermed andre muligheter for blokkdetektoring.
Gjør som Håkon foreslår. Les manualen :)
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 08:56
Hei

Når vi først er inne på Roco multizentrale pro, så lurte jeg på om noen vet om  SwitchPilot servo virker sammen med Roco? http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=326_112_174_369&products_id=3622&osCsid=7005600c33e4add531c154442e18bc8c


Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 09:36
Originally posted by stigne stigne wrote:

Hei

Når vi først er inne på Roco multizentrale pro, så lurte jeg på om noen vet om  SwitchPilot servo virker sammen med Roco? http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=326_112_174_369&products_id=3622&osCsid=7005600c33e4add531c154442e18bc8c


Har ikke prøvd det selv, men Swithc pilot er jo dcc-kompatibel så da bør det gå bra. 

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 09:40
Enig med Håkon

SkalaDesign har nettopp fått inn en ladning med produkter fra http://tamvalleydepot.com

Har selv testet ut servodekoderen der og den er meget bra og til en fordelaktig pris.
Kan evt formidle kontakt. Send PM i såfall


Edited by jhh61no - 22 september 2013 at 09:41
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 10:13
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Enig med Håkon

SkalaDesign har nettopp fått inn en ladning med produkter fra http://tamvalleydepot.com

Har selv testet ut servodekoderen der og den er meget bra og til en fordelaktig pris.
Kan evt formidle kontakt. Send PM i såfall

Interessant. I TMJK har vi prøvd ut flere av Tam Valleys serverdrivere (Octopus II og III), uten å være helt fornøyd. Faktisk er vi ikke halvfornyd en gang. Vi strever med å få servoene til å "tie stille" når de har nådd utslaget sitt. Oppstarten av en Octopus II trekker også en drøy ampære hver. Når mange skal startes samtidig, krever det en ganske heftig strømforskyning. Octopus III er derimot snillere i så måte.
Svein S
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 10:22
Hei Svein

Det er Singlet med servo jeg har testet. Har ingenting å utsette !
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.