MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvilke Heljan chassi passer til NSB Di.3 kåpe
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvilke Heljan chassi passer til NSB Di.3 kåpe

 Post Reply Post Reply
Author
andrebre View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 september 2013
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote andrebre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvilke Heljan chassi passer til NSB Di.3 kåpe
    Posted: 21 september 2013 at 16:10
Hei, folkens.

Er det noen som vet hvilke Heljan chassi som kan fungere med kåpe til Di.3?

Ser ut til at jeg kan få tak i en kåpe som jeg kan lakkere og dekalere for gammeldesign, men da trenger jeg et understell å montere denne på...

Tips mottas med takk!

Mvh
Andreas
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 19:20
Tror du kan bruke en hvilket som helst kåpe fra Heljan My (og Di3)?
De understell som passer på Mx har vel noe forskjøvet boggiavstand - og dessuten er tankene som ligger mellom boggiene ulike. Bare de norske utgavene har korrekte boggisider.
Du kan vel også kanskje bruke Roco sitt drivverk med tilpasning? Det har jeg ikke sjekket.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 23:29
Jeg har litt erfaring med dette. MX må du holde deg unna! De er for korte og har helt andre boggier, men enhver MY bør passe rett inn under kåpa!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 10:40
Hvorfor er alle så pro heljan i forhold til roco sin di 3? Han skal jo lakke om uansett...har roco sin noen alvorlige mangler? er jo på salg på nmj tilogmed.


edit

Ser plutselig at det er utsolgt på nmj men alikevel..


Edited by icefighter35 - 22 september 2013 at 10:42
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 270
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 10:47
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Hvorfor er alle så pro heljan i forhold til roco sin di 3? Han skal jo lakke om uansett...har roco sin noen alvorlige mangler? 

Feil dimensjoner på sidevinduene.
Back to Top
andrebre View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 september 2013
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote andrebre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 10:59
Hei.

Vet ikke om jeg er spesielt negativ til Roco, skulle gjerne kjøpt denne over disk hos NMJ, men i følge all informasjon jeg har samlet på dette nå så hadde de norske Nohab lokomotivene fått sveiset igjen dørene i den ene enden når en kommer til den perioden jeg ønsker å vise på anlegget mitt.

Dette er ikke såvidt jeg kan se reflektert på Roco sine modeller som er i handelen.

Mvh
Andreas
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 11:19
Originally posted by andrebre andrebre wrote:

Hei.

Vet ikke om jeg er spesielt negativ til Roco, skulle gjerne kjøpt denne over disk hos NMJ, men i følge all informasjon jeg har samlet på dette nå så hadde de norske Nohab lokomotivene fått sveiset igjen dørene i den ene enden når en kommer til den perioden jeg ønsker å vise på anlegget mitt.

Dette er ikke såvidt jeg kan se reflektert på Roco sine modeller som er i handelen.

Mvh
Andreas



Hvis du skal lakere er det vel rimlig lett å sparkle litt evt tette igjen med en liten plastbit hvis ikke man vil ha for tykt sparkellag. Vurderte selv roco sin til omlakking, men har ikke lakutstyr så får vente for mitt vedkommende.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 11:20
Originally posted by Tog Tog wrote:

Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Hvorfor er alle så pro heljan i forhold til roco sin di 3? Han skal jo lakke om uansett...har roco sin noen alvorlige mangler? 

Feil dimensjoner på sidevinduene.


Hva med kjøreegenskapene da? på høyde med el 16/el 18?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 20:55
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Originally posted by Tog Tog wrote:

Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Hvorfor er alle så pro heljan i forhold til roco sin di 3? Han skal jo lakke om uansett...har roco sin noen alvorlige mangler? 

Feil dimensjoner på sidevinduene.


Hva med kjøreegenskapene da? på høyde med el 16/el 18?
 
Roco lok går som en drøm, ikke noe å utsette på mine 7 roco Nohaber ;)
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 20:57
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Hvorfor er alle så pro heljan i forhold til roco sin di 3? Han skal jo lakke om uansett...har roco sin noen alvorlige mangler? er jo på salg på nmj tilogmed.


edit

Ser plutselig at det er utsolgt på nmj men alikevel..
 
Roco sitter på større lager og vill ha tømt dette for DI3. Da setter de ned prisen slik at butikken kan selge de til lavere pris. Noen ganger kan det også være en forhandler som setter prisen ned.
A matter of life and death
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 22:58
Originally posted by Tog Tog wrote:

Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Hvorfor er alle så pro heljan i forhold til roco sin di 3? Han skal jo lakke om uansett...har roco sin noen alvorlige mangler? <span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Feil dimensjoner på sidevinduene.</span>

Feil snute og boggier også... Heljan sine var mye mer realistiske!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
andrebre View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 september 2013
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote andrebre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 13:52
Hei. Takk for interessen for tråden.
 
Da er to Heljan Nohab MY på vei til fedrelandet for ombygging.
 
mvh
Andreas
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 19:43
Ble nevnt tidligere i tråden, om det lar seg gjøre å bruke et Roco Di3 understell til Heljan Di3 overdel. Noen som har prøvd det?
MVH

VA
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 21:29
Hei!

Den gang tilbudet av nohab di.3 i H0 likestrøm ikke var like stort som det er i dag, kom det en ombyggingsartikkel i Mj-Bladet for å bygge om Märklin di.3 til likestrøm ved bruk av ett billig amerikansk chassis. I skrivende stund husker jeg hverken hvilket nr. av Mj-Bladet eller hvilket chassis som ble benyttet. Jeg tror kanskje det var en SD40 fra Athearn.
Kanskje noen andre som vet?

Dersom man kunne foreta denne ombyggingen under en Märklin-kåpe, kan man sikkert gjøre det samme under en fra Heljan.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2017 at 22:21
Får skaffe meg en roco Di3 og prøve.
MVH

VA
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2017 at 01:15
Originally posted by VA VA wrote:

Ble nevnt tidligere i tråden, om det lar seg gjøre å bruke et Roco Di3 understell til Heljan Di3 overdel. Noen som har prøvd det?
Jeg har nettopp prøvd med en MAV M61-kåpe fra Heljan. Den var kjøpt hos NMJ nettopp med det formålet å modifiseres og lakkeres om til rødbrun Di.3 som alternativt "skall" til en grønn Roco Di.3. NMJ har hatt en haug slike kåper, samt Di.3-kåper i "NOHAB GM"-utgave, til salgs for kr. 199 de siste gangene jeg har vært der, og M61-kåper finnes fortsatt i nettbutikken.

Jeg måtte pelle ut lyslederne for at kåpen skulle gå helt ned. De satt ganske godt og bør derfor skyves ut med en passende gjenstand forfra, slik at de ikke ryker. De må uansett byttes eller modifiseres for å passe til Roco-understellet, og for å gi mulighet for å slå av den øvre lyskasteren når markeringslysene er på.

Før det hadde jeg tatt ut sidevinduene og førerromsinnredningen, uten at jeg er helt sikker på om det trengs. Rocos understellsblokk har utsparinger til sidevinduene, og jeg tror noen av plasten mellom selve vinduene på Heljans vindusstriper bør fjernes for at kåpen ikke skal bule ut.

Konklusjon: Selve kåpen fra Heljan passer, men noen av "tilbehøret" må eller bør modifiseres, om en da ikke tar tilsvarende deler fra Roco-kåpen.

Min Roco-modell ble kjøpt på tilbud for noen år sidene, og var med 8-pins dekoder-kontakt samt "gammeldagse" lyspærer. Jeg må ta forbehold om at nyeste utgave kan være noe forskjellig.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2017 at 08:54
Til de som vurderer My, så er ikke boggisidene like på My og Di3. Nmj solgte di3 boggisider til Heljan løst for noen år siden. Kjøpte selv en slik demonstrator-kåpe og satte på et my chassis med nye boggisider.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2017 at 10:11
Originally posted by StenR StenR wrote:

Til de som vurderer My, så er ikke boggisidene like på My og Di3. [...]
På M61 (MAV/Ungarn) ser de derimot ut til å stemme, om man skulle klare å få tak i Rocos modell av en slik til en fornuftig pris.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2017 at 11:28
Relativt like boggisider finnes fra Electrotren til DSB Mz.
Det er disse som Collector Model i sin tid brukte på Di3-modellene.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2017 at 03:28
Er noen av disse boggisidene mulig å kjøpe løst noe sted, i såfall kan noen gi meg et tips om hvor.
Har ikke funnet ut noe selv etter søk.

MVH

VA
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2017 at 12:57
Kanskje du kunne prøve hos Butikkdata i Bergen?
De hadde noen Electrotren-vogner med containere som de solgte for noen år siden.
Electrotren er kjøpt opp av Bachmann for mage år siden- tror jeg? Det har skjedd etter CM laget sine Di3.
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,079 seconds.