MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skal høyttaler vende ut eller inn?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skal høyttaler vende ut eller inn?

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skal høyttaler vende ut eller inn?
    Posted: 20 september 2013 at 15:17
Med ESU loksound følger det en kasse til høyttaleren. Hvordan bør denne festes for best lyd og minst fare for å bli ødelagt?

Får frest en understellsplate i messing, og lurer på om kassen skal sitte på innsiden av motorvognen slik at høyttaleren vender ut i fri luft på undersiden, eller om den skal henge på undersiden slik at høyttaleren vender inn mot lokkassen. Se eksempel her

Slik jeg ser det, vil kassen oppta plass inni vognen, men høyttaleren kan lett bli skadet hvis det kommer en spiss gjenstand under vognen hvis jeg velger det første alternativet.Se eksempel her

Ved det andre alternativet kan kassen risikere å komme svært nære skinnegangen, men da er høyttaleren bedre beskytett da den vil være inne i selve vognen.

Noen som har erfaringer eller forslag?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2013 at 11:49
Da ingen andre har svart deg, så får jeg prøve?
 
Jeg tror at det ikke er av særlig betydning om høyttalermembranen vender ut eller inn. Dette er forutsatt at membranen er åpen på begge sider, slik at stativet ikke utgjør resonanskasse.
Har lok med begge løsninger - og hører ikke forskjell (men så hører jeg ikke særlig bra, selv).
Det som er viktig, er at man får etablert en resonanskasse, slik at ikke lydbølgene får kort vei fra ene-til-andre siden av høyttalermembranen. Da utliknes trykkbølgene - og lyden blir dårligere.
 
Vær obs på at høyttalere har kraftige magneter!
- En slik høyttaler som monteres nær sporet, vil "suge" til seg løse deler som er magnetiske. Slikt kan ødelegge høyttaleren. Er ballasten svakt magnetisk (jernholdig) kan derfor høyttaleren tettes igjen i løpet av kort tid.
Dessuten kan slike høyttalermagneter aktivere reedrele  og hall-elementer dersom slike finnes?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2013 at 13:21
På enkelte lok er jo midtstilt tank el under loket 'førstevalget' for høyttalerplassering med de ulemper Kjell nevner.
Jeg har sett nevnt at det i slike tilfeller bør brukes en beskyttelse, i form av en folie el.
Kanskje linsepapir kan være et bra alternativ?
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.