MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp!  :P
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp! :P

 Post Reply Post Reply
Author
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp! :P
    Posted: 18 september 2013 at 22:20
Hei igjen!
 
Planene i tråden http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7939&PN=2&title=nybegynner-igjen ble dessverre vraket på grunn av en vegg som jeg hadde planer om å fjerne var "veldig" bærende   Cry
 
Men det er lys i tunellen! har nettopp bygd garasje og får et rom i andre etasje der som blir mitt nye hobby rom, men har noen utfordringer med rommet som jeg hadde satt pris på å fått tips om   Smile
 
Utfordringene:
 
*Rommet er 600cm x 610cm
 
*Tak høyde oppe og nede på tegningen er bare 156cm, men stigningen er ganske krapp, bare en meter ut i rommet steget med 72 cm og 123cm ut i rommet er takhøyden maks (245cm)
 
*Vindu på venstre side sitter midt på veggen og er 110cm bredt, Høyde fra gulv: 85cm til 215cm
 
*Dør på høyre side er 100cm bred 210cm høy og sitter 200cm fra øverste veggen på tegningen. Døren slår ikke inn i rommet.
 
Får ikke til å laste opp tegningen   Confused
 
 
Ting jeg kunne tenke meg å ha med:
 
* 3 stasjoner hvorav en litt større ( kanskje med 5-6 spor)
*Noen terminaler ala container/ tømmer eller lignende gjerne i sammenheng med stasjoner
*Et skjult magasin
*Muligheter for å kjøre fler tog samtidig
*Vil helst ha mulighet for rundbanekjøring
 
Åpen for kjøring i fler etasjer, duck unders, helix, eller andre fiffige løsninger    Wink 
 
 
 
Håper noen har noen gode ideer, har nå begynt på versjon 4.0 uten å bli fornøyd.
På forhånd takk og håper noen av ønskene mine er gjennomførbare     Clap 
 
 
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2013 at 22:24
Der fikk jeg til å uploade læll gitt   Clap
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2013 at 10:07
Hei,


I et sånt rom går det jo an å bygge  langs veggene og i tillegg ha en eller to halvøyer ut i rommet.
Jeg er ikke sikker på hvilket forbilde du eventuelt har. (I den forrige tråden nevner du området ved Kongsvinger/grensen, da er dette innlegget kanskje ikke så relevant),  men hvis du kan tenke deg dobbeltsporet jernbane, er det mulighet for å bygge det amerikanerne kaller et "dogbone".
Egentlig en krets, altså, et dobbeltspor som "vender" i hver ende. Da er det lett å la togene kjøre 
kontinuerlig, to tog samtidig selv om du er alene i togrommet. Det ser jo ganske fint ut med to tog som møtes på et dobbeltspor.
Du har også sikkert plass til å legge en enkeltsporet sidebane utifra stasjonen.  Den kan jo gå i bakkant og litt høyere enn hovedsporet. Der kan du f.eks, kjøre noen motorvognsett
som frakter folk fra småbyen til den store byen. Det kan gi interessant pasasjertrafikk med lokaltog og regiontog og togbytte for passasjerene.  
Fabrikkspor er fint å ha med. Da kan du få variert godstrafikk med skifting og annen moro. F.eks. kan hjørnene utnyttes til slikt. 
Containerterminalen har jeg sans for. Da får du også moderne godstrafikk, og containertog er fine å se på. Hvis du legger togmagasinet ved den ene enden av "dogbonet" og
containerterminalen ved den andre kan du kjøre containertogene gjennom hele anlegget, og du får muligheten til punkt-til-punkt trafikk. 

Nåja, det er mulig at dette forslaget om dobbeltspor ikke passer så godt inn i norsk jernbanevirkelighet, men vi som bygger modelljernbane kan jo være litt mer fremtidsrettede en våre samferdselsmyndigheter. Du kan bygge den jernbanen du mener landet vårt burde ha. Da skulle en moderne dobbeltsporet trassé med tilsluttet sidebane kunne passe? Da finner du også naturlig innpass for modeller av alle de nye lokomotivene/togsettene som norske jernbaneselskaper kommer til å kjøpe inn de neste årene.



Edited by bkv1 - 20 september 2013 at 10:28
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2013 at 11:10
Av og til må man bare starte med blanke ark igjen, ikke noe galt i detSmile

OK, så du har skråtak på begge sider? Og du kan tenke deg flere etasjer? Der har vi en liten utfordring, men siden rommet er såpass bredt kan du flytte den nedre etasjen litt lenger inn i rommet uten at det blir krise. Da har du også mulighet til skjult magasin bak den synlige delen av anlegget der, langsmed veggene under skråtaket.

Du har også god plass til en halvøy midt i rommet, og siden du likevel må ha en 180 graders kurve i enden av den kan også en evt helix plasseres der uten at den tar opp ekstra plass. Alternativt kan du bruke hele halvøya til å bygge stigning opp til andre etasje, slik at du unngår å bruke helix og samtidig ser toget hele veien (kan være ganske kjedelig å vente opptil flere minutter før toget dukker opp igjen).

Videre regner jeg med du vil ha noe som er kjørbart ganske fort (jfr forrige tråd). Hva med en dobbelsporet bane på nedre nivå, med plass til en større rangeringsbanegård langs den ene veggen og en forgreningsstasjon langs den andre. Dobbeltsporet fortsetter da til skjult magasin langs veggene (med rundbaneforbindelse for kontinuerlig kjøring), mens en sidebane grener ut fra stasjonen og går ut på halvøya, hvor den bygger høyde og deretter går rundt rommet på øvre nivå. Øvre nivå kan da gå til en endestasjon, hvor toget snur og går tilbake samme vei, eller den kan bygges som en stor vendesløyfe som passerer flere mindre stasjoner på sin vei rundt rommet.

Nedre nivå kan bygges langs veggene og gjøres kjørbart relativt fort, mens halvøya og sidebanen på øvre nivå kan komme senere.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2013 at 22:23
Hei igjen!
 
Her kommer noen utkast jeg har hatt  Smile
 
Dette er det siste jeg har prøvd meg på, de grå sirklene skal forestille helixer.
 
 
 
Dette er vel versjonen jeg er mest fornøyd med, men er ikke helt fornøyd med bakken opp mot døra "sørfra" er heller ikke helt fornøyd med "Strøm St" Vil nok ha i litt mer Kongsvinger St stil.
 
 
Denne versjonen er helt ok, men kommer i konflikt med vinduet, er heller ikke helt fornøyd med den store stasjonen
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2013 at 22:35

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Av og til må man bare starte med blanke ark igjen, ikke noe galt i detSmile

 
Det har vært masse blanke ark   Wink
 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Alternativt kan du bruke hele halvøya til å bygge stigning opp til andre etasje, slik at du unngår å bruke helix og samtidig ser toget hele veien (kan være ganske kjedelig å vente opptil flere minutter før toget dukker opp igjen).
 
 
Godt poeng, vil unngå helixer så langt det er mulig med en vettug løsning uten, synes de tar litt stor plass.
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Videre regner jeg med du vil ha noe som er kjørbart ganske fort (jfr forrige tråd).
 
 
Driver å isolerer garasjen nå om dagen, så fort det er ferdig så setter jeg i gang med MJ Big smile
 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

 Hva med en dobbelsporet bane på nedre nivå, med plass til en større rangeringsbanegård langs den ene veggen og en forgreningsstasjon langs den andre. Dobbeltsporet fortsetter da til skjult magasin langs veggene (med rundbaneforbindelse for kontinuerlig kjøring), mens en sidebane grener ut fra stasjonen og går ut på halvøya, hvor den bygger høyde og deretter går rundt rommet på øvre nivå. Øvre nivå kan da gå til en endestasjon, hvor toget snur og går tilbake samme vei, eller den kan bygges som en stor vendesløyfe som passerer flere mindre stasjoner på sin vei rundt rommet.

Nedre nivå kan bygges langs veggene og gjøres kjørbart relativt fort, mens halvøya og sidebanen på øvre nivå kan komme senere.
 
 
Høres spennende ut   Wink
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2013 at 22:42
Originally posted by bkv1 bkv1 wrote:

Hei,


I et sånt rom går det jo an å bygge  langs veggene og i tillegg ha en eller to halvøyer ut i rommet.
Jeg er ikke sikker på hvilket forbilde du eventuelt har. (I den forrige tråden nevner du området ved Kongsvinger/grensen, da er dette innlegget kanskje ikke så relevant),  men hvis du kan tenke deg dobbeltsporet jernbane, er det mulighet for å bygge det amerikanerne kaller et "dogbone".
Egentlig en krets, altså, et dobbeltspor som "vender" i hver ende. Da er det lett å la togene kjøre 
kontinuerlig, to tog samtidig selv om du er alene i togrommet. Det ser jo ganske fint ut med to tog som møtes på et dobbeltspor.
Du har også sikkert plass til å legge en enkeltsporet sidebane utifra stasjonen.  Den kan jo gå i bakkant og litt høyere enn hovedsporet. Der kan du f.eks, kjøre noen motorvognsett
som frakter folk fra småbyen til den store byen. Det kan gi interessant pasasjertrafikk med lokaltog og regiontog og togbytte for passasjerene.  
Fabrikkspor er fint å ha med. Da kan du få variert godstrafikk med skifting og annen moro. F.eks. kan hjørnene utnyttes til slikt. 
Containerterminalen har jeg sans for. Da får du også moderne godstrafikk, og containertog er fine å se på. Hvis du legger togmagasinet ved den ene enden av "dogbonet" og
containerterminalen ved den andre kan du kjøre containertogene gjennom hele anlegget, og du får muligheten til punkt-til-punkt trafikk. 

Nåja, det er mulig at dette forslaget om dobbeltspor ikke passer så godt inn i norsk jernbanevirkelighet, men vi som bygger modelljernbane kan jo være litt mer fremtidsrettede en våre samferdselsmyndigheter. Du kan bygge den jernbanen du mener landet vårt burde ha. Da skulle en moderne dobbeltsporet trassé med tilsluttet sidebane kunne passe? Da finner du også naturlig innpass for modeller av alle de nye lokomotivene/togsettene som norske jernbaneselskaper kommer til å kjøpe inn de neste årene.

 
Hei, takk for svar!
 
Skal undersøke dette dogbonet litt å leke litt med Anyrail igjen, er ikke helt umulig at det blir en dobbeltspor løsning og liker tanken på en hevet "sidebane".
 
Skal ta rådene dine til følge å teste ut noen fler versjoner i Anyrail   Tongue
 
Halve morroa er vel planleggingen   Smile
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2013 at 20:00
Heisan!
 
Nå har jeg gjort fler versjoner, men nå tror jeg det begynner å ligne noe Tongue
 
Noen tanker/innspill på denne?
 
Har ikke lagt inn noe annet enn en "runde" stasjoner o.l kommer senere
 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2013 at 20:41
Hehe, skulle nesten tro du hadde vært inni hue mitt og rota, den planen der er omtrent dønn lik det jeg så for meg!LOL

Det er et par ting jeg lurer på:
- Med et anlegg i to etasjer vil kanskje gangarealet ditt bli litt i snaueste laget, vet ikke hvor bredt du har tegnet det inn nå?
- Siden du likevel har en vendekurve med 75cm radius, kan ikke helixen like gjerne plasseres der? Da får du bedre plass i hjørnet, og 60cm radius er nok uansett litt snaut hvis du skal kjøre lange tog, noe du absolutt har plass til. Husk at mindre kurveradius vil medvirke til økt effektiv stigning, samtidig som det kreves brattere stigning for å vinne nok høyde per runde.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2013 at 21:12
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Hehe, skulle nesten tro du hadde vært inni hue mitt og rota, den planen der er omtrent dønn lik det jeg så for meg!LOL

Det er et par ting jeg lurer på:
- Med et anlegg i to etasjer vil kanskje gangarealet ditt bli litt i snaueste laget, vet ikke hvor bredt du har tegnet det inn nå?
- Siden du likevel har en vendekurve med 75cm radius, kan ikke helixen like gjerne plasseres der? Da får du bedre plass i hjørnet, og 60cm radius er nok uansett litt snaut hvis du skal kjøre lange tog, noe du absolutt har plass til. Husk at mindre kurveradius vil medvirke til økt effektiv stigning, samtidig som det kreves brattere stigning for å vinne nok høyde per runde.
 
Så bra, da veit jeg at jeg er på rett spor    LOL
 
Gangveiene er nå minimum 74cm bortsett fra inn til midten og i mellom 60/75 radien men den blir jo utvidet når jeg fjerner helixen i hjørnet   Big smile
 
Stigningen langs veggen er for øvrig max 2 % er vel grei stigning det?
 
Takker for svar Svein_A, det blir satt pris på   Smile
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2013 at 21:16
60 cm inn til "midten"
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2013 at 21:25
Kanskje det er greit å skippe den stigningen langs veggen og kjøre opp og ned i helixen da kanskje?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2013 at 07:16
Originally posted by Totto Totto wrote:

Kanskje det er greit å skippe den stigningen langs veggen og kjøre opp og ned i helixen da kanskje?


Det var det jeg i utgangspunktet hadde sett for meg ja. Da får du to helt separate etasjer, og står helt fritt mht landskap på hver av de. Enden av halvøya er også stor nok til at du kan ha en dobbeltsporet helix der, slik at det ikke vil bli en flaskehals mellom etasjene.

Hvis du er redd for at togene blir ute av syne for lenge inni helixen, og heller vil se de kjøre i stigning oppover, kan du også redusere antall runder i helixen og bygge hele eller deler av halvøya med kontinuerlig stigning. Da vil du få to fulle etasjer langs ytterveggene, mens halvøya blir på et gradvis stigende nivå mellom de.

Har du forresten tenkt noe på høyden for de to etasjene, og avstanden mellom de? Ser på tegningen at nivå 2 ligger 40cm høyere, men du må trekke fra tykkelsen på det øvre rammeverket, og da er du fort nede på 30cm åpning, og det kan kanskje bli litt snaut hvis nedre nivå ligger relativt lavt og attpåtil er ganske dypt innunder skråtaket. Da må du bøye deg mer ned for å se og det krever straks bredere gangveier, spesielt hvis dere er flere som kjører. Du kan evt planlegge for sittende betjening av nedre nivå, men det krever også litt mer plass hvis to personer skal passere hverandre.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2013 at 20:54
Smile
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Hvis du er redd for at togene blir ute av syne for lenge inni helixen, og heller vil se de kjøre i stigning oppover, kan du også redusere antall runder i helixen og bygge hele eller deler av halvøya med kontinuerlig stigning. Da vil du få to fulle etasjer langs ytterveggene, mens halvøya blir på et gradvis stigende nivå mellom de.
 
Høres spennende ut, dette må utforskes litt. Hva anser du som max stigning har hørt både 2-2,5 og 3 % som max
 
Med 2 % kommer jeg opp ca 34 cm på en runde på halv øya og med 3 % så kommer jeg på ca 50 cm uten bruk av helix i det hele tatt   Smile
 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Har du forresten tenkt noe på høyden for de to etasjene, og avstanden mellom de? Ser på tegningen at nivå 2 ligger 40cm høyere, men du må trekke fra tykkelsen på det øvre rammeverket, og da er du fort nede på 30cm åpning, og det kan kanskje bli litt snaut hvis nedre nivå ligger relativt lavt og attpåtil er ganske dypt innunder skråtaket.
 
Hva anser du som idealt når det gjelder åpning mellom etasjene? og høyde når du sitter er vel kanskje i brystkasse høyde?
 
Totto
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2013 at 18:02
Originally posted by Totto Totto wrote:

(...) Hva anser du som max stigning har hørt både 2-2,5 og 3 % som max
 
Med 2 % kommer jeg opp ca 34 cm på en runde på halv øya og med 3 % så kommer jeg på ca 50 cm uten bruk av helix i det hele tatt   Smile

Bortsett fra Flåmsbana er vel vanlig maksstigning 2,5-3% i det norske jernbanenettet (der kan sikkert andre steppe inn med korrekte tall), så det er vel greit å holde seg til det i modell også? Her må du se på hva lokene dine faktisk klarer å trekke, og hvor lange tog du tenker å kjøre.

Det er jo mange som har brattere stigninger enn dette og som får det til å fungere, spesielt med kortere tog og sleperinger kan man slippe unna med veldig bratte stigninger (jeg har f.eks trukket 10 vogner med et lite Märklin 3000 lok opp en 180 graders kurve med 360mm radius og 7% stigning, men det var i rent testøyemed og er vel å strekke strikken litt langtWink)

Originally posted by Totto Totto wrote:

Hva anser du som idealt når det gjelder åpning mellom etasjene? og høyde når du sitter er vel kanskje i brystkasse høyde?


Jeg liker å se mer "inn" i anlegget fremfor "ned" på det, derfor heller jeg mot relativt høy plassering av anlegget, men dette er jo veldig individuelt. Avstanden mellom nivåene vil jo også avhenge av anleggshøyde og betraktningsvinkel, samt hvor dypt anlegget er. Smale hylleanlegg høyt oppe trenger mindre avstand mellom nivåene enn et bredere anlegg plassert lenger ned.

Den beste anbefalingen jeg kan komme med her er å faktisk teste det ut i praksis og se hva du liker best. Sett f.eks opp en enkel reol med justerbare hyller og test ut ulike høyder (pass på å ta med høyde på det øvre rammeverket), og se hvordan det ser ut både stående og sittende. Ser du helt inn på nedre nivå, eller må du bøye deg ned? Hvis du bygger anlegget fast, hvordan vil det fungere å jobbe med elektriske koblinger på undersiden av det øvre nivået, eller landskapet innerst på nedre nivå? Bør du vurdere å bygge det i løse seksjoner som settes på plass etterpå? Vil du ta hensyn til at folk kommer i alle størrelser, eller er det viktigst at anlegget passer til deg? Slike ting er det kun du som kan avgjøre...Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2013 at 20:42
Nå har jeg laget nok et forslag med dine gode innspill Svein    Tongue
 
Ser litt rotete ut men tanken var å ha 2 synlige runder utenfor helix, blir ca 35 cm høydeforskjell mellom de rundene og total "klatring" på 70 cm.
 
Høyde messig  så er det gunstig å ha det nedre plan på ca 80 cm for å komme klar av vinduet og da blir øvre plan på ca 150 cm ( men dette får tiden vise hva blir)
 
"Gangene" har jeg satt til 100cm, men her er det litt å gå på, er vel ikke nødvendig med 75/70 cm dypt bord å bygge på (men hva vet vel jeg?!?!)    Tongue
 
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2013 at 20:43
Vinduet er for øvrig på venstre side og dør som slår ut i det andre rommet på høyre side   Wink
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2013 at 11:09
Hmm, jeg klarer ikke helt å se for meg sporføringen på den tegningen der... Ellers syns jeg den nye halvøya tar uforholdsmessig stor plass, du kan fint beholde fasongen på halvøya slik den var. Høydeforskjellen på 70cm syns jeg personlig er noe i overkant, men det er jo opp til deg. Her er forøvrig et par linker til anlegg med høydeforskjell helt ned mot 36cm mellom nivåene:

http://members.ozemail.com.au/~andkeller/page8.htm
http://mopac51.tripod.com/id6.html

Og her er noen bedre bilder fra det sistnevnte anlegget.

Her er en skisse jeg puslet sammen på morran i dag, som du ser går det fint å bygge 50cm i høyden med en gjennomsnittlig stigning på under 3%. Jeg har tatt 1 runde i helixen (delvis i tunnel), dersom du vil ha mer høyde eller redusere stigningen kan du bare ta flere runder. Jeg har også tegnet inn helixen med dobbeltspor, slik at du har mulighet for togmøte på den relativt lange strekken opp til øvre nivå. Ellers så jeg for meg at sidebanen der oppe var enkeltsporet. Det kan muligens bli litt trangt der sidebanen krysser over hovedbanen, i så fall kan du senke hovedbanen litt, evt la sidebanen grene ut på innsiden slik at den slipper å krysse over:



Her er en annen skisse som viser tverrsnittet av rommet ditt. Jeg har flyttet anlegget 20cm ut fra skråveggene for å få litt bedre høyde på øvre nivå. På skissen har jeg brukt FREMO endestykker som anleggsprofil, men den kan jo selvfølgelig være akkurat som du vil. Jeg har også markert øyehøyde i hhv stående og sittende stilling for meg selv, mulig du må justere den litt så den passer til deg:



Dette er som sagt bare skisser og forslag fra min side, du må jo selv avgjøre hva som passer deg bestSmile


Edited by Svein_A - 05 oktober 2013 at 11:10
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2013 at 11:21
Nå er jeg i gang med gulv legging    Smile
 
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2013 at 11:22
Litt vanskelig å se, men det ligger faktisk ei plate i hjørnet der    Tongue
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2013 at 13:52
Da har jeg hatt på meg tenker hatten igjen Wink
 
Mine tanker er som følger:
 
Rød del er 10 cm lavere enn "hoved plata" for å få inntrykk av enkeltsporet strekning, mulig det går å legge til en kryssningstasjon der.
 
Om mulig ikke ha en lift out seksjon på nedre nivå, ha ikke fullt så brede moduler på andre plan og ha mer langs veggene kjøring der.
 
Den lyseblå delen er for å ha en runde å kun kjøre på nedre plan.
 
Rød er ned fra andre plan og blå er opp.
 
 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2013 at 17:34
En "dogbone" løsning som du skisserer her er jo absolutt et alternativ for å slippe å ha spor forbi døråpningen, så lenge du er komfortabel med å la toget passere samme sted flere ganger. Et kompromiss her kan være å la fremre og bakre spor gå vekselvis i tunnel, slik at du fortsatt bare har ett spor synlig om gangen. Regner med du har tenkt noenlunde samme løsning på øvre nivå også da, siden du har en dobbeltsporet helix?

Litt usikker på hva du mener med "Grense stasjon", kan du utdype litt der?

Har du tenkt noe på hvor du skal plassere evt skyggestasjon / togmagasin på denne planen? Et alternativ er jo å bruke deler av det bakre blå sporet til dette, og legge det litt gjemt bak en lav åskam eller noe slikt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2013 at 19:27

Grensestasjon (signalteknisk): Det stedet en fjernstyrt strekning (CTC) møter andre driftsformer. Tenkte kanskje å ha Solørbanen preg på runden oppe, med enkelt innkjørsapp.

 
Øvre nivå tenkte jeg rett og slett å ha en runde rundt hele rommet (altså forbi døren) pga denne runden blir en del høyere så da er det ikke noe problem å dukke under sporet ved døren og i tillegg ha mulighet for å løfte ut seksjonen.     Smile
 
Når det gjelder skyggestasjon så har jeg ikke tenkt så mye på det enda, men er vel kanskje muligheter for å ha en veksel på det røde sporet som går i det lysegrønne feltet for å komme under bordplata kanskje? Er jo allerede 10cm under "plate topp".
 
Jaggu flott å ha tilgang til et "leksikon" som deg Svein    LOL
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2013 at 15:27
Hei igjen!
 
Nå har jeg fått kludret ned noen skisser, tar sin tid når man har mange prosjekter gående samtidig  Tongue
 
Begynner å bli relativt fornøyd med nivå 1 bortsett fra den øvre stasjonen, den blir nok gjort om en del.
 
Den nedre stasjonen er inspirert/kopiert av et forslag SES kom med i en tråd på forumet her.
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2014 at 21:32
Endelig begynner det å dra til seg så man kan begynne som smått med MJ    




Begynner å bli noen lok i samlingen å

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.