MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan hjelp / tips
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan hjelp / tips

 Post Reply Post Reply
Author
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan hjelp / tips
    Posted: 06 september 2013 at 12:47
hei


Slik er banen nå,men har litt lyst til å forandre litt på den  for å få kjøre flere tog samtidig.

her kommer et forslag, men kom gjerne med innspillSmile

Det mangler jo penser kryss osv.. trenger litt innputtStar



Dette blir en bra jobb pga det meste er ferdiglaget men men det er jo en hobbyLOL


Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2013 at 00:59
Hei
Jeg bare lurte på hvilke program du har tegnet i?
Jarle
Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2013 at 01:58
Hei Jarle



Jeg Brukeranyrail.com


mvh
Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2013 at 07:25
Hvis du tenker å beholde sporplanen slik den er, og kun utvide for å få økt kapasitet, er vel dobbeltspor slik du har skissert det eneste reelle alternativet. Da lurer jeg på hvordan du liker det oppsettet med tre stasjoner som du har nå, syns du det funker bra?

En annen innfallsvinkel er jo å rive hele eller deler av anlegget og starte delvis fra scratch igjen. Når sporplanen ikke fungerer slik man ønsker (i ditt tilfelle er kapasiteten for liten) er det ikke gitt at det vil bli så mye bedre kun ved å pøse på med flere spor, kanskje det da hadde vært bedre med en helt annen plan enn å flikke på noe som i verste fall aldri vil bli optimalt..?

Når du sier at det meste er ferdiglaget, mener du da at det er ferdig med landskap og alt annet, eller er det kun rammeverk og skinnelegging du sikter til? Hvis rammeverket er bra bygget kan jo det kanskje brukes som det er, mens skinner og skinneunderlag fjernes for å gi plass til en ny plan. Har du noen bilder av anlegget slik det ser ut i dag?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2013 at 11:18
Dette har med hva slags MJ-er man er. Dersom det er viktig å kjøre flere tog på en gang, er nok dobbeltspor hele veien den enste løsningen innenfor den plassen. Men samtidig tar du jo da bort alle de trafikkmessige gjøremålene som er knyttet til kryssing av tog. Sett fra mitt ståsted og min MJ-type, blir hele driftsopplegget da betydelig kjedeligere. Ut fra min typologi i den artikkelen jeg lenker til, er jeg da "Lokomotivføreren", men det kan hende at du er "Togkjøreren". Sånn er vi forskjellige, men det kan hende at vi har flere preferanser enn bare én for vår hobby, så jeg vil anbefale deg å lese artikkelen min og tenke litt over hva du vil med MJ-hobbyen, for det påvirker nemlig hva slags anlegg som passer best for en.
Svein S
Back to Top
bqg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 oktober 2011
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bqg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2013 at 19:17
I stedet for et dobbelt spor hele vejen rundt, ville du få mere glæde af en skjult banegård hvor togene kunne byttes ud.
Du skriver ikke noget hvilken skinnesystem du bruger.
Hvad er målene på din bane. 3m x 3,8m?
Hans Kurt Hansen
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2013 at 13:28

Siden ønsket er å kjøre flere tog samtidig, så er nok dobbeltspor tingen. Skjult banegård er fint om man ønsker variasjon i togene som kjøres eller trenger mer oppstillingsplass. Anbefaler å lese artikkelen til Svein Sando og reflektere litt over hva man liker. Jeg leste en tilsvarende artikkel på engelsk for en tid tilbake, men det var ikke NMRA-artikkelen eller noen referanse til den. Finnes også lignende artikler med andre navn på arketypene for andre hobbyer og aktiviteter. Hovedpoenget er at folk kan ha veldig forskjellige interesser og tilnærminger til det som tilsynelatende er samme hobby/aktivitet.

Selv er jeg Togkjøreren med sterkt innslag av Elektronikeren eller Automagikeren, som jeg kaller det, siden programmeringa er mer interessant enn selve elektronikken. Jeg ville nok foretrukket å beholde enkeltsporet og automatisert for å kjøre 4-5 tog samtidig, kanskje 6. Smile


Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2013 at 14:02
Hei

Beklager at jeg svarer så sent har vert litt syk, skal legge ut noen bilder i kveld:-)
Så får vi høre hva dere mener.


Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2013 at 18:02
Hei

Legger ut to bilder av anlegget slik det er i dag.
Prøver å få hele til å bli mest mulig computer styrt. med lyd,  lys og trafikk.




Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
royter View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 20 desember 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote royter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2015 at 16:23
Hei.

Har kikket mang en gang på annlegget ditt, som er en stor motivasjon for meg. Har anlegget hatt noen progresjon siden disse bildene? Har du noen flere bilder?


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.