MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny signalserie fra Märklin
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny signalserie fra Märklin

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny signalserie fra Märklin
    Posted: 31 august 2013 at 15:59
Det er kommet info om at Märklin har levert ut sin nye signalserie som de annonserte på Nürnbergmessen i år. I tillegg til semaforer, har de også kommet uannonsert med lyssignaler. Dessverre er de i tysk utførelse (for de som kjører norsk).
 
Det som er spesielt, er at disse signaller passer for alle dataprotokoller  (også for DCC - som jeg mistenker Märklin snart vil gå over til - da alle de seineste produkter støtter DCC). De inneholder all nødvendig program og elektronikk for togstyring og tilbakemelding.
Som en særlig finesse, skal de være nesten umulig å brekke/ødelegge. Dette skyldes en magnet som deler signalmasten fra fotplaten om det brekkes.
Etter det jeg forstår, vil lyssignalene ha fiberoptikk i selve masten og LEDs sitter montert i basepaten som også kan plasseres "underjordisk".
Denne konstruksjonen er jo tiltalende for bruk på moduler som skal transporteres. - Kanskje dette kan være egnet også for norske signalmaster? De kan jo da tilpasses foten og trenger ikke elektronikk i selve masten. - Også "dverger" kan lages på denne måten.
 
Finner ingen info hos Märklin om dette systemet på net.
 
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2013 at 16:12
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 Det som er spesielt, er at disse signaller passer for alle dataprotokoller  (også for DCC - som jeg mistenker Märklin snart vil gå over til - da alle de seineste produkter støtter DCC). De inneholder all .

Mener du da at Märklin etter hvert også vil avslutte den visuelt sett håpløse 3-skinne-teknologien sin ?


Edited by Tog - 31 august 2013 at 16:13
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2013 at 17:11
Nei, jeg tror jeg ikke at Märklin legger 3-skinnedrift "på hylla" i så fall er det de nye eiere som bestemmer dette!
- Jeg ser at Märklin i det siste har laget nye revisjoner av software til sentraler som også støtter DCC og har laget de siste versjoner av dekodere som  også gjør dette. Det er heller ikke kommet nytt utstyr som "bare" støtter MFX! Det er heller ingen årsak til å beholde MFX når DCC i nyere versjoner støtter RailCom som i prinsippet gjør det samme.
- Litt pussig for meg at de har begynt med dette - bortsett fra hensynet til Trix - om de ikke har en baktanke? - En slik multiprotokoll-utgave vil automatisk bli mer komplisert (- og ESU lager jo 2-3 versjoner av samme dekoder). Således vil det nok være rasjonelt for Märklin å redusere antall protokoller.
- Tror heller ikke at det er særlig utberedt å kjøre DCC og 3-skinnedrift?
 
Derfor tror jeg at de er interresert i å konkurrere på "likestrømsmarkedet", digitalt også - og en felles dataprotokoll vil da være et viktig bidrag til det.
 
- Nå er det visstnok "bråk" igjen hos Märklin? - Den ene, "gamle" bedriftslederen Löblich sluttet brått forleden - og nå er det Sieber og sønn (Dickie) som styrer butikken 100% der.
 
 
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2013 at 15:18
Bråk eller ikke, offisielt søker Löblich nye utfordringer etter en vellykket redningsoperasjon av Märklin.
Og det er nok ingen hemsko å ha det på CV'n ... Wink

Jeg har ellers ingen statistikk på hvor utbredt det er med 3L DC(C) i fx Tyskland, men mitt inntrykk er at det faktisk er en del av det.
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2013 at 16:49
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Bråk eller ikke, offisielt søker Löblich nye utfordringer etter en vellykket redningsoperasjon av Märklin.
 
Det er det man gjerne vil ha til ettermæle når man går på dagen!?
Löblich sto faktisk frem vel forlikt med de nye eierene tidlig i sommer  i et 2 siders interview med Eisenbahn Magazin (8/2013).
- Da hadde det vært en gylden anledning til å varsle denne avgangen dersom den skulle ha vært planlagt på forhånd? - Dessuten var "fartstiden" hans hos Märklin snaue 3 år - så den vellykkede redingsoperasjonen skjedde vel før hans tiltredelse?


Edited by Kjell H. - 03 september 2013 at 11:33
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2013 at 20:17
Mulig jeg har skumlest en smule, men er det ikke Löblich som får æren av satsningen på de yngste med My World etc?
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2013 at 20:56
Dette stemmer vel at Löblich har fått mye av æren for "My World"-satsingen til Märklin, etter det jeg har lest.
- Hva som er årsaken til at han nærmest går på timen, vet jeg ikke sikkert. - Sieber Jr. satt med ansvar for økonomien - og han er vel ikke fyllt 25 år ennå og virker "å være verdensmester"? - Kanskje samarbeidet skar seg helt?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2013 at 23:44
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Mulig jeg har skumlest en smule, men er det ikke Löblich som får æren av satsningen på de yngste med My World etc?
Det er helt korrekt... Hele pressemeldingen på engelsk lyder som følger:
 

Märklin and CEO Stefan Löbich separate after successful years of cooperation

Göppingen - The model railway manufacturer Gebr. Märklin GmbH and CEO Stefan Löbich have separated. The 49-year-old has left the company by mutual agreement after three successful years of business in order to pursue new challenges. Löbich was hired on 1 November 2010 by administrator Michael Pluta as the successor of Insolvency CEO Dr. Kurt Seitzinger. As Managing Director responsible for Sales and Marketing, Löbich brought the company back on the track to success and made the world-famous model railway manufacturer attractive again. At the same time bringing the model railway back into the public realm again and thus successfully attracting new target audiences.

Löbich had succeeded in establishing new distribution channels both domestically and internationally creating new markets for Märklin. His biggest success at Märklin as Managing Director was the introduction of the toy train product line "my World" bringing Märklin back into the children’s playroom. He has also managed to gain back the trust in the cooperation between dealers and manufacturers. He has always supported the sales of the specialized dealers and their tradition whilst going after new sales channels.

The course and decisions taken while Märklin was in bankruptcy were successfully followed by Löbich in cohesion with the Advisory Board.

"We regret the decision of Mr. Löbich," said the new owner, "but accept his choice."

Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2013 at 09:39
Det " å følge nye utfordringer" og "vi beklager besluttningen til..."  er vel kjente formuleringer som brukes etter "et oppgjør på kammerset" i bedriftsverden? Det har jeg sett tidligere!
Om en stund lekker vel ny info ut - og vi får da se hva som skjedde? - Fagpressen i Tyskland er tydeligvis overrasket. De 2 som nå leder firmaet Märklin (Sieber Sr. & Jr.) har i hvert fall kort fartstid i MJ-bransjen.
Eisenbahn Magazin (EM) rystet på hodet over dette - og det at en ny person med erfaring ikke umiddelbart erstattet Löblich. Det skulle Sieber Jr. selv gjøre ! - EM mente at Löblichs oppgaver ikke var enkelt å ta i tillegg til økonomistyring - og dessuten driver de jo også Dickie som sikkert krever mer enn "bare" Märklin.
 
Det blir i hvert fall spennende å følge utviklingen!


Edited by Kjell H. - 03 september 2013 at 09:42
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2013 at 18:13
Under mine år som bedriftsleder i Oslo erfarte jeg at det var helt vanlig å gi en veldig god sluttattest til folk man ønsket å bli kvitt.  Balansegangen var å ikke gjøre attesten så god at "nestemann" begynte å lure på hvorfor ikke attestator gjorde mer for å beholde vedkommende.
 
Det første jeg ser etter i en attest er ordet samarbeidsvillig. Og en pressemelding må aldri indikere at en bedrift er svekket etter at vedkommende sluttet eller at det har vært turbulenser. Slike utsagn vil gi markedet dårlige vibber. Da er det bedre å kjøpe ut vriompeiser mot fremtidig taushet. Denne kommentar uten at jeg overhodet kjenner til Löblich' evner som leketøysfabrikant.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2013 at 06:58
Interessant lesing om firmaet Märklin men det har vel ikke så mye med ny signalserie å gjøre ??
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2013 at 12:15

Her er bilde av den nye signalserien til Märklin.

For dem som kjører norsk kan det være verdt å nevne at flere norske stasjoner hadde semaforsignaler en periode fra ca 1920 - f.eks Roa stasjon.

Bilde fra Digitalt Museum


hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.