MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner igjen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner igjen

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2013 at 20:16
Veldig mange gode poeng her Svein så skal prøve å svare ut noen av de    Wink
 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Som du sikkert har oppdaget nå har du et rimelig stort areal til disposisjon (kanskje -for- stort?), og det er mange forskjellige måter å fylle det arealet på.

Det er i bunn og grunn ett luksus problem ja  Tongue   Tanken for å overkomme denne hindringen var egentlig å bygge et anlegg som kan bygges i flere etapper er vel derfor det ble en del "halv-øyer" men jeg ser hva du mener.  Smile
 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

  Jeg har ingen problemer med å se for meg et kjempeflott anlegg hvor togene snirkler seg rundt og gjennom høye fjell og dype daler, men jeg sliter litt med å se for meg en sidebane på østlandet...
 
Tanken for anlegget var vel (mulig jeg utrykte meg dårlig) norsk natur med trafikk som på Kongsvingerbanen, men ser at den realistiske biten ikke stemmer helt 100%. Er vel kanskje noe jeg burde strebe etter?
 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Som eksempel kan jeg ta den siste skissen din; et relativt komplisert rammeverk med to plasskrevende 180-graders kurver, tildels trange passasjer og generelt veldig mye svingete partier.  
 
Enig i rammeverket muligens blir litt komplisert for en nybegynner, men er vel en hobby med ganske bratt læringskurve så det må vurderes
 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Nå må du ikke ta dette som kritikk av planleggingen din, det er det absolutt ikke ment som. Det jeg vil frem til er at ofte tenker man alt for komplisert, og innbiller seg at et interessant og spennende anlegg bare -må- ha masse komplisert sporføring og en avansert fasong.
 
Nei nei på ingen måte Svein, tåler litt kritikk å jeg, lærer litt for hvert svar jeg får i denne tråden jeg og tro meg, planene har blitt redusert mange ganger     Wink
 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Det var også dette jeg hadde i bakhodet da jeg laget skissen som er på første side i denne tråden; en relativt enkel og lineær plan, kanskje også litt kjedelig ved første øyekast, men hvor togene faktisk går fra ett sted til et annet og operatøren følger toget hele veien rundt anlegget og betjener stasjonene underveis. Ved flere operatører kan det også fint planlegges togmøter på stasjonene, i tillegg til vognene som skiftes rundt på ulike sidespor og industrier. Samtidig kan du, når du er alene og føler for det, sette igang et tog som kjører kontinuerlig på rundbanen mens du konsentrerer deg om å skifte vogner på en av stasjonene, eller bare slappe av og nyte en kald pils mens du ser togene kjøreBeer
 
Liker tankegangen din her Wink men samtidig så liker jeg å utforske masse muligheter før jeg bestemmer meg. Planleggingen er halve moroa synes jeg (tegnet vel garasjen 15 ganger før jeg satte i gang bygget) LOL Men likte løsningen din godt også, vil bare utforske litt forskjellige alternativ før jeg bestemmer hva jeg skal begynne på    Big smile
 
Og tusen takk for mange flotte innspill!  Clap
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2013 at 21:31
Her er det mye spennende.
Et par kommentarer:

Du har så mye plass at jeg vil anbefale deg å ha minimum 75cm "ganger". 50 er trangt om man er flere. Jeg ser fra mitt eget anlegg at når vi er flere som kjører, blir det fort trangt selv når det er 80-90 cm passasjer. Med smale ganger må man også planlegge møteplasser (kryssninger) for fotfolket.
Og de fleste av oss blir ikke tynnere med alderen heller.....
Og - med så mye plass tenker jeg at du ikke har behov for et anlegg i to etasjer.

Joe Fugate, redaktør av gratismagasinet ModelRailroadHobbyist, har lansert et begrep som han kaller "Chainsaw-layout" - "motorsag-anlegg.
Dvs et anlegg man bygger for å lære seg teknikker, og som i utgangpunktet er ment å skulle rives helt eller delvis.
Siden du kaller tråden "nybegynner igjen" kunne du kanskje tenke deg at du bygger det i håndterbare seksjoner (jfr Fremo-moduler el) som kan byttes ut etterhvert som du ser at du kan gjøre ting bedre.
(skriver han som har holdt på med MJ i snart 50 år og fortsatt ikke bygd landskap)

Ta gjerne også en titt på Lance Mindheim sine blogsider. Han er en mester i forenklingens kunst, noen synes vel han går vel langt. Anbefaler f.eks blogg fra 24. august i år: Barrow Stamp-

Lance
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2013 at 23:12
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Her er det mye spennende.
Et par kommentarer:

Du har så mye plass at jeg vil anbefale deg å ha minimum 75cm "ganger". 50 er trangt om man er flere. Jeg ser fra mitt eget anlegg at når vi er flere som kjører, blir det fort trangt selv når det er 80-90 cm passasjer. Med smale ganger må man også planlegge møteplasser (kryssninger) for fotfolket.
Og de fleste av oss blir ikke tynnere med alderen heller.....
Og - med så mye plass tenker jeg at du ikke har behov for et anlegg i to etasjer.

Joe Fugate, redaktør av gratismagasinet ModelRailroadHobbyist, har lansert et begrep som han kaller "Chainsaw-layout" - "motorsag-anlegg.
Dvs et anlegg man bygger for å lære seg teknikker, og som i utgangpunktet er ment å skulle rives helt eller delvis.
Siden du kaller tråden "nybegynner igjen" kunne du kanskje tenke deg at du bygger det i håndterbare seksjoner (jfr Fremo-moduler el) som kan byttes ut etterhvert som du ser at du kan gjøre ting bedre.
(skriver han som har holdt på med MJ i snart 50 år og fortsatt ikke bygd landskap)

Ta gjerne også en titt på Lance Mindheim sine blogsider. Han er en mester i forenklingens kunst, noen synes vel han går vel langt. Anbefaler f.eks blogg fra 24. august i år: Barrow Stamp-

Lance
 
Mye spennende lesing der gitt, kikka litt innom din au jeg KnuT var interessant det også Big smile
 
Prøver meg på en modell til jeg i litt mer Svein stil Wink  med minimum 75 cm vom bredde bortsett fra inn til "arbeisrommet"
Har gjort ett par tabber ser jeg, for det første så blir ikke "bordet" på høyre side så bredt i og med at jeg har lyst på muligens en arbeidsbenk mot leca veggen. (Kanskje det hadde gått å satt inn noe vindu eller lignende i den veggen?)   Tongue
Må av runde og pynte en del på tegninga men tror det skal gå med minimum 75r svinger.
 
Men nå har det jaggu gått en dag til med forum lesing og tegning så det er vel best man kommer seg i seng så man tar seg opp i morgen for å jobbe med "the real thing"    
 
God natt folkens og takk for en flott innsats     Clap
 
Ps, den blå rundingen er meg  LOL
 
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2013 at 11:33
Hei igjen!  Smile
 
Her er noe jeg har jobbet med i ledige stunder de siste dagene, noen tanker rundt den?
 
Har også et spørsmål angående lok, kan alle lok som det står DC på brukes så sant det ikke står analog på de?
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.