MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynner
    Posted: 23 august 2013 at 14:33
Har endelig etter mange år begynt å realisere min gamle drømmer med modelljernbane.
Pga liten plass har jeg startet N-skala og gjør det på plate.
 
I min uvitenhet har jeg i første omgang 2 spørsmål:
 
1. Må flexiskinner loddes?
2. Er det en dyd av nødvendighet å legge kork eller lign under sporet.
 
Mikki
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2013 at 14:52
1.  For å sikre god strømforbindelse er det mange som lodder sammen skinneskjøtene. Det er viktig å huske på at underlaget kan "leve" litt, dvs ekspandere eller trekke seg litt sammen avhengig av temperaturforandringer, luftfuktighet, uttørking av treverk osv. Det kan derfor være lurt å ha noen "ekspansjonsskjøter" dvs. ikke lodde sammen alle skinner. For å ivareta god strømforbindelse bør du ha strømtilførselsledninger der du ikke lodder sammen skinnene.

2. Kork under sporet sørger for å løfte sporet litt opp fra resten av plata, det får modelljernbanen din til å se litt mer realistisk ut. Ekte jernbanespor er jo gjerne hevet litt over resten av terrenget, dette gjøres for å drenere vann unna sporet. 

Lykke til!
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2013 at 23:03
Kork demper jo en del lyd også. Skal du bygge et stasjonsområde trenger du strengt tatt ikke kork. Her er det bare å legge rett oppå finéeren. Er det FREMO-modul du planlegger?
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2013 at 19:44
Jeg har ingen tanker om Fremo.
Mine ambisjoner er å få til mest mulig spor på den lille plassen jeg disponerer (2X1m).
Ser for meg høye fjell og dype daler. Har dessuten håp om å gjøre det digitalt og skal helst ikke høyere enn epoke 3. Det er mulig jeg legger listen for høyt, men jeg har god tid.
Ser etter små damplok som er digitale. Aller helst med lyd og lys, men det ser ut til å være vanskelig å finne
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2013 at 20:21
For å lære mer om denne flotte hobbyen kan det være lurt å vurdere å abonnere på et (eller flere) mj-blad.
  • Gratisbladet Model railroad hobbyist http://model-railroad-hobbyist.com/ 
  • Model Railroader - min soleklare favoritt http://mrr.trains.com/ verd å merke seg at det går an å abonnere digitalt - da får du bladet med en gang og sparer porto. Model Railroader har også en glimrende video-tjeneste (koster noen kr ekstra) med en masse flotte step-by-step videoer
  • N Bahn Magazine - dersom du har tenkt å kjøre europeisk N-skala (og kan lese tysk...) http://www.alba-publikation.de/
  • Og for ikke å glemme det norske MJ-bladet, det fås ved å melde seg inn i MJF via disse nettsidene.
mvh


Edited by hsa77 - 27 august 2013 at 20:23
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2013 at 01:40
Originally posted by mikki mikki wrote:

Har endelig etter mange år begynt å realisere min gamle drømmer med modelljernbane.
Pga liten plass har jeg startet N-skala og gjør det på plate.
 
I min uvitenhet har jeg i første omgang 2 spørsmål:
 
1. Må flexiskinner loddes?
2. Er det en dyd av nødvendighet å legge kork eller lign under sporet.
 
Mikki
Mikki,
viktigere enn lodding er det å sørge for strømtilførsel til hver enkelt fleksiskinne. Du trenger ikike lodde rette strekninger. Skal du lage en kurve der flere enn én fleksiskinne inngår, er det lurt å  lodde de to sammen før du legger kurven.

Er usikker på hvor mye støy korken fjerner. Jeg har lagt spor på kork oppå 18 mm hobbyplate og støyen er OK. Jeg har også lagt spor på kork oppå 10 mm kryssfiner, der kryssfineren bare var ca 10 cm bred og resten av modulen var fylt ut med isopor. Det viste seg at isoporen laget støy selvom skinnene lå på kork.  Det kommer mye an på underlaget.  Ute på strekningen kan et 3 mm korklag gi den forhøyningen du dekker med ballast, som får det til å se ut som en jernbanestrekning.  På stasjoner og godsterminaler ønsker du sannsynligvis ikke denne virkningen, og du kan legge en korkplate som omfatter alle sporene, eller la være å legge kork.
-Bjørn


Edited by bkv1 - 15 september 2013 at 12:50
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.