MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - PECO's 55 code
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

PECO's 55 code

 Post Reply Post Reply
Author
robert.g View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 august 2013
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote robert.g Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: PECO's 55 code
    Posted: 15 august 2013 at 23:39
Hei
Hvordan er det å bruke PECO's 55 code n-skala og PECO's 80 code n-skala samens?
 
Back to Top
robert.g View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 august 2013
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote robert.g Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2013 at 23:44
Sideliggende pensemotor for Peco veksler er det greit å bruke?
Back to Top
Strømmen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Strømmen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2013 at 20:56
Peco's code 55 og 80 kan brukes sammen ja.
Steinar
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2013 at 08:36
For å utdype svaret til Steinar litt: Code angir skinnehøyden i tusendels tommer, det betyr at Code 80 er litt høyere enn Code 55. Så lenge skinnetoppen er på samme høyde skal det ikke være noe problem å kominere ulike skinnehøyder, da kan du kompensere for høydeforskjellen på undersiden av skinnene. Merk at dette betyr at du ikke kan bruke vanlige skinnelasker i overgangen mellom de ulike skinnehøydene, men må finne på noe annet der. Mener at det finnes overgangslasker for ulike skinnehøyder, uten at jeg skal si det for sikkert.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2013 at 10:47
Her må jeg nok korrigere Svein_A litt. Peco code 55 bruker et spesielt skinneprofil med høyde tilsvarende code 80, med en del av profilet begravd i svillematta. Det som stikker opp av svillematta tilsvarer code 55. Så lenge det er snakk om Peco og N-skala kan man bruke vanlige skinnelasker til å koble sammen code 55 og code 80. Jeg antar at man da må justere høyden på underlaget, siden svillemattene havner i forskjellig høyde.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2013 at 13:16
Visst ja, Peco code 55 har vel "dobbel" skinnefot gjemt i svillen..? Da kan det nok holde med vanlige lasker ja, men man må vel fortsatt justere underlaget. Bare å beklage fra min side, jobber ikke i N-skala selvEmbarrassed
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
robert.g View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 august 2013
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote robert.g Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2013 at 21:14
takk Smile
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2013 at 01:26
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Her må jeg nok korrigere Svein_A litt. Peco code 55 bruker et spesielt skinneprofil med høyde tilsvarende code 80, med en del av profilet begravd i svillematta. Det som stikker opp av svillematta tilsvarer code 55. Så lenge det er snakk om Peco og N-skala kan man bruke vanlige skinnelasker til å koble sammen code 55 og code 80. Jeg antar at man da må justere høyden på underlaget, siden svillemattene havner i forskjellig høyde.

Stemmer. De to kan kobles sammen med pecos skinnelasker, og på 55-siden bør du bygge litt under for at denne skal ligge støtt nedpå underlaget. Har gjort dette selv



Edited by bkv1 - 15 september 2013 at 01:27
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.